AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.234

funderar på att köpa en e38?

Sida 1 av 4
k3
51
k3
X3 20i 19
Hej på er,jag vänder mig till expertisen jag funderar på att köpa en e38 (har sneglat ett bra tag nu) endast i entusiastsyfte och glida på sommaren. vilken motor/modell är lämplig frågar jag har fastnat lite för 740.prisklass ca 30000

k3 bmw cs#8231
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Det går säkert att köpa en BMW 740 för 30k som ser bra ut på långt håll, men de är troligtvis sunkiga och har mängder med småfel som förstör känslan när man glider i den.

Jag har lagt ner nästan lika mkt pengar på småfix som inköpspriset hittils (7 mån). Ändå fattas bra sommardäck, problem med läckande stötdämpare (godkänd hos SBP) och dålig converter. (smådyrt :-)

//David
Mitt åkdon: Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag tror absolut det går att hitta en helt ok E38 för runt 30k, bara man är villig att lägga lite tid på den efter inköpet.

Bensinpriset är högt och de här bilarna drar en del soppa så antalet som vill köpa dessa bilar lär vara ganska få.

Jag och många andra ser tjusning i att pilla och förbättra sina bilar under tiden man brukar bilen. Själv gav jag 4000kr för min 740 med rasad motor. Har nu bytt maskin och dig andra saker under vintern och bilen är nu nybes, ny servad o har nya däck mm. Totalkostnad hittils på den är 18-20k. Har lite pill kvar med den innan allt är ok.

"K3" jag anser att 740 är en ganska så bra modell, hyfsat pigg och trevlig motor. Skick och känsla går före årsmodell och mil enl. mitt tycke.

Har du tur kan du hitta en bra bil som inte behöver mycket fix för 30k likväl en som du behöver kosta på 30k till.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

En E38 kostar alltid 100.000:- oavsett årsmodel miltal.

Antingen köper man en bil billigt för exvis 20-40.000:- och kostar på mängder av reparationer, eller så köper men en som redan är åtgärdad.

Mycket enkelt.

Själv köpte jag en av landets garanterat finaste E38, svensksåld 15.000 mil, rostfri, fullt dokumenterad osv. Jag har lagt ut över 55.000:- på bilen sen i höstas.

Jag hade detta i beräkningen när jag köpte min bil det bör du också ha annars kommer du ångra dig bittert när glidarbilen fullständigt äter upp ditt sparkapital.

Länk
Billig bil, säljaren försöker desperat bli av med bilen

Länk
Min bil, tveksam till försäljning, det finns ingen bättre bil för samma pengar, helt genomgången, säljes ev till rätt person

100.000 om man vill ha en bil i tippskick... det har ju dykt upp flera E38:or bara de senaste dagarna i prisklassen under 30´, och då faceliftade bilar, till och med!

Jag förstår inte alls, en E38:a kostar "alltid minst 100tkr" samtidigt som du försöker sälja "landets finaste" för 59´(vilket uppenbarligen inte är helt lätt det heller...).

Köp och var glad, ett bra ex får man ändå aldrig tillbaka pengarna på. Jag hade satsat på en facelift 728 eller liknande, är den något sånär välskött så kommer den nog att hålla några tusen mil plus att du kan ha trafikförsäkring, där spar du massor! Den kommer inte vara NY men säkert utan större fel och brister, lite rost på något dörr osv kanske, kan du leva med det? Jag skulle aldrig i livet lägga ut en massa pengar på ett toppexemplar, som man dessutom aldrig vågar använda.

Jag har en sådan bil en gång, 100 tillverkade, en svensksåld, nyskick...aldrig mer, man vågade ju inte ens parkera den utanför portuppgången om natten.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
d.fagersten,jag tror att du ligger längst ut på skalan över seriös pedant.Att lägga så mycket pengar på en bil är för dom flesta helt oacceptabelt och ej nödvändigt.Mycket av dom pengarna du har lagt på din bil är för dom flesta onödigt.Dock så verkar det vara en särdeles fin E38 du har,och jag är övertygad om att den som köper den kommer att få en E38 i toppklass.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
att det kommer kosta 100k får jag inte riktigt ihop. d.fagersten, kan du ge en förklaring till hur det skulle kunna kosta så mycket?

Min bil har nu kostat 18-20k pga att jag lagt mycket jobb. Visst några små rostbubblor finns o det kan jag leva med på en 18år gammal bil. Eller snarare får man räkna med det.

Bilen går kanonbra, är nyservad, växlar kanonbra.
Det som är kvar att fixa innan jag är helt nöjd med den är en led i bakvagn som klonkar lite + en ny vindruta och ett litet missljud i motorn + en kolla av hjulinställningar. Jag kan omöjligt få det till 100k

Inte ens om motorn och lådan rasar samtidigt kommer den kosta mig 100k. Får jag byta ut leder i hela fram o bakvagnen så kostar det runt 3k + en framvagnsinställning.
Jag behöver inte köpa bmw originalprylar till en så gammal bil.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Du hittar garanterat en bra e38 för 30k om du inte har bråttom.

Beroende på i vilken grad man är pedant eller sjukligt fixerad så går det nog att lägga 500 000++++ på vilken gammal bil somhelst...man kan ju alltid guldplätera bilen också,....skaffa diamant inlägg i ratten etc ;)

Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
100 000 för en E38. Köp då alltså inte fagerstens bil, den har ju uppenbarligen ett fel som kostar 41000 att laga, även om det är sveriges finaste E38.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Lämnade min 740 -99 i inbyte, det mesta i utr väg, nya vinterdäck på originalfälg samt 20" Alpinafälgar med ok däck, senast bilen besiktigades var det blanka papper. Drivlina och interiör i toppskick, rullat 19k mil.. Mindre rost i skärmar, dörrkanter.. Ville bara bli av med bilen men orkade inte snacka med alla puckon som en annons på blocket resulterar i, erbjöd en polare att köpa bilen för 25k, tackade nej, bilfirma tog den för 25k och sålde den vidare för 19k(!)

Mycket bil för pengarna! ;-) Ha is i magen och pruta på den bil du vill ha, jag lovar; buden haglar inte till annonsörerna!

Iaf så rek jag också 740, facelift, se modellguiden!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vad är det på Fagerstens bil som kostar 41 000 att laga?

MVH
Robert
k3
51
k3
X3 20i 19
"constrictor med fl"jag tackar för svaren jag spanar vidare i maklig takt jag gillar e38ans design.sen kommer jag att göra som "hall112" att skruva på den tills man blir nöjdare alt tröttnar det är ju en del av nöjet.jag vet att jag aldrig kommer att få tillbaka pengarna vid ev försäljning men den är ju en hobbybil det är inget att hänga upp sig på.jag har lagt mycket pengar på bilar men alltid köpt det jag vill ha och inte det jag kan tänka mig.

k3 bmw cs#8231
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Den som kommenterade att min bil kostar 41.000:- att laga syftar på att jag begär 59.000:- för min bil men jag menar på att en E38 alltid kostar 100.000:- om man vill ha riktig tordning på den. Och nej jag har inte fel för 41.000:- så min bil bör ju för en likasinnad ses som ett kanonköp!

Jag ser ingen mening med att köpa en E38 som inte är hundra i funktioner komfort osv. Varför åka runt i en bil som drar en helvetes massa soppa, smårostig och vibrationer under körning..? Nej då hade jag valt en Volvo S70 för samma pengar och sluppit ovanstående och istället fått en hyffsat bra och ekonomisk bil för pengarna.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Känns som en väldigt grov generalisering hur som helst. Är helt övertygad om att det finns bra exemplar för omkring 70-80k utan att de stiger upp till 100k med reparationer det första man gör.

Dock måste jag säga att de två E38 99-00 jag tittat på nu för 60-70k båda har haft rost på bakskärmar så jag kan väl delvis förstå dina tankar ändå.

Jag är för övrigt spekulant på en faceliftad, aldrig vinterkörd (i Sverige iaf) E38 som enligt säljaren sägs vara en av Sveriges finaste men vi får väl se om några helger när jag tittat på den ;)
Kh
39
Khabbaz
Bmw 728 e38 - 00
Hello k3, om du är sugen på en bra e38 köp denna
Länk

köpte min första e38 av samma person som har den för 3 år sedan och kan bara säga att han är extremt pedant med bilarna han äger och köper inte vilken bil som helst. Har förvisso inte kikat på denna bilen i verkligheten men råder dig till å ta en titt på den!

BMW makes your day.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Absolut kan du med lite tur få en bil i mycket fint skick under 100.000:- se bara på min bil exvis.. Gäller att hitta rätt bil men i stort sett så är de flesta E38 ej skötta på de exemplariska sätt de bör för att komma till sin rätt..

Men! Jag håller fast vid att de skitbilarna som finns på blocket för ca 25.000:- är rena nedköpen! Och kommer kosta en bra slant i slutändan om man vill ha dem perfekta.

Sen tycker jag om trådskaparen vill ha en entusiastbil köp för guds skull ingen tråkig 728!
sa
39
sagor
E61 525 Touring -05
Constrictor, var det en mörkblå -99 från Stockholm?

HD
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
sagor, nej, en oxfordgrön via Bilförs. i Påarp..

Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Det råkar inte va samma bil?

Länk

Ytterligare en bilhandlare som ljuger om/inte vet vad fullutrustat är.
Visa användare
721
Constrictor

Suzuki Hayabusa
Stämmer, mitt ex.. ;-)
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Intressant, lagom prishöjning från det att du sålde den iaf :)

Hur är det med miltalet, minns du fel (du skrev väl 19k mil) eller har de skrivit fel eller har mätarn rent av backats tro?

Undrar om rosten är åtgärdad eftersom de skriver ej rost, men det kanske var så pass lite att en bilhandlare inte anser att det är rost ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.