AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.223

antennfäste till cab, passar även coupe/sedanhållaren?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Jag har idag tappat radioantennen och den har varit lite halvtrasig tidigare så det är inte bara antennsprötet utan även kulan med hon-delen ("muttern" och man säger att själva antennen ände är bulten) och det ser ut som om jag måste byta hela fästet som sitter i bagaget, höger bak under täckmattorna. Jag har en E36 325cabbe (-94) och undrar om antennfästet är unikt för cabrion eller om det går att plocka från även coupe eller tom från en vanligt sedan? Hoppas det för det vimlar ju inte av cabbar på skroten och tyvärr är antennfästet hyfsat obilligt hos BMWhandlaren.

Skulle det vara cab-unikt vill jag gärna ha tips på skrotar som har en e36cabbe stående, helst inte totalkvaddad höger bak.

Tacksam för tips!

/Patrik, som får lyssna på cd-skivor så länge.
BMWCS 4096, 325cabrio -94
Ni
64
Niklaz
318i -95
Är det inte så att själva fästet är universal?
Även den delen som går fram till antennen?
Vad jag tror så är det inte något speciellt med bmw utan att du kan nog åka till vilen bilradio handlare och byta ut hela fästet och antenn mott något nytt.
Ni
64
Niklaz
318i -95
Glömde säga det att passa på att skaffa en som är elektrisk om du byter.(åker ner när man stänger av täningen)
De borde inte vara så mycket dyrare en en som sitter fast.

//Niklas
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
lokala BMW-handlaren hävdar att det bara är cab och z3 som har yttre antenn men var det så redan 1994 då min bil var ny?
Ska kolla efter cab på skroten på bildelsbasen.se. Nypris på antenn med fäste 12-1300 och eldriven går lös på 27-2800 så det var inte billigt för en liten radiopinne. Ska se om det går att laga befintligt men en ny stav bara.

/Patrik, mycket cd-skivor blir det ;-)
BMW CS 4096, 325i cabrio -94
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Sitter det en förstärkare i BMWs originalfäste "i den svarta klumpen"? BMW vill ha cirkus 1500 kr för antenn och fäste. Biltema har antenn och fäste utan förstärkare för totalt 350 kr. BMWs motordrivna kostar 2200 och på biltema 600.

Vad ska man köpa, tycker ni?

Om man väljer motordriven finns det fördragna kablar så antennen åker upp man slår på radion/tändningen? Eller behövs inte någon särskild kabel för att trigga upphissningen?

/Patrik, rådvill
Apo
fungerar biltemas antenn i bmwn?? har själv en motordriven antenn idag med paj vajer så det blir och byta antenn..
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag vet inte om och hur biltemas motordrivna antenn funkar. Man kanske kan ta ström från baklampa eller något så den åker upp när man tänder ljuset men då kanske man får felmedelande på färddatorn, vad vet jag. Det är säkert bättre om det finns fördragen kabel. Jag har kollat på elschemana i Haynes-boken men hittar bara en kabel till antennen och det ska enligt boken vara vit och den går till "antenna amplifier" dvs antennförstärkare. Detta tyder ju på att BMWs orginalfäste innehåller en förstärkare och jag letar därför först vidare på skrotfirmorna som börjar öppna nu igen efter semestern.
Killen jag pratade med påbiltema visste inte säkert hur man skulle koppla deras motorantenn för att det ska funka. Han, lika lite som jag, visste om antennen ska åka upp vid "tändningen på" eller om den ska åka upp först vid "radio på". Någon som kan berätta hur det brukar funka.

/Patrik, fortfarande bara cd-skivor

Apo
hitta denna på bildelsimporten (se nedan), är den bmw's orginal så att det är bara o plugga? kan nog tänka mig och betala 1350.. blir ju bra mycket dyrare om man ska gå och köpa nya cd's hela tiden istället..

3 serie E30, E36, 5 serie E34, 7 serie E23 Automatisk antenn. (6000 KE-F10)
Art.Nr 65221381333
Elantenn, helautomatisk.

Pris 1350.00

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har funderat lite på motorantenn men förkastat det igen. 90 cm antenn till en cabbe det blir nog inte snyggt. Alla cabbar jag sett har >50cm antenn och det ska min också ha. Så kort antenn + stärkare blir det. Tyvärr ser det ut som det blir dyraste alternativet, men troligne det bästa dvs orginal.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMWCS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.