AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.178

Fronkoppling av airbag E60 ?

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Äger en E60 och har i handsfacke frånkoppling av airbag på min bil med plastnyckel som man kan vrida om.

Nu till själva fråga han en vän som köpt en BMW 525 E60 -06 Diesel för några dagar.
Han har också småbarn men har inget frånkopplings uttag i sitt handskfack. Där är ingenting, så undrar hur man ska frånkoppla airbagen på hans bil ? Måste man lämna in den på verkstad för att dem ska koppla ur airbagen på passagerarsidan och vad kostar det isf ?
Finns den kanske på någon annan plats i bilen ? Då även han kör med 2 barnstolar så vill han ju ha 1 barn fram i bilen.

Tacksam för alla svara.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Han måste köra till verkstad för att fixa det
Vet inte exakt vad det kostar har för mig ca 3000 :-
Men ring innan och kolla kan vara ändrat

Ha deT
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Gjorde detta juni 2008 på min dåvarande 525a, kostade 4428 kr och då ingick ett nytt bälte... dyrt, och sen ska man ju koppla in den igen... Såg därför till att få nyckelavstängning på min senaste 5:a.
12000 skulle BMW ha för att sätta in nyckelavstängning i min E60... Vettigt pris.....?
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
herregud vilka priser tycker synd om honom faktiskt då han inte var så kunnig angående bilar.

Jag köpte min och det var ett krav att det fanns nyckelavstängning då jag har småbarn.
Han saknar en del andra saker som jag tycker är nödvändiga att ha i sin BMW.

Tack för svaren iaf då vet man hur mkt det rör sig om.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Inte för att det är dig någon tröst, men avstängbar airbag är numer standard på F10/F11.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Nej mig spelar det inte så stor roll då jag har sån i min E60 men polaren har köpte en Diesel E60 525 av årsmodell 2006. Tycker det är pinsamt att det inte finns i bilen som grundpaket. Det är ju trots allt sedan och dem flesta har barn och vill kunna välja att stänga av eller ej =)

Haha polaren var inte glad när jag berättade dem olika alternativen han hade. Dyrt blir det för han iaf.

TACK för alla svar = )
Varför ska vi lite på att nyckeln verkligen stänger av airbagen.
Airbag är tydligen så farligt att det resulterar i en anmärkning om airbaglampan lyser.
Funkar det inte så är er unge köttfärs mot ryggstödet om det är nån tekniskt fel om det verkligen inte fungerat med nyckeln och krock sker.
Skulle aldrig betala 12k för detta, jag hade åkt in och fått sprängladdningen till airbagen urmonterad.
Är det så farligt att vi ej kan åka runt med lysande airbaglampa så hade jag inte litat på nyckeln.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan bara hålla med Delorian
Har aldrig haft våra barn fram i bilen dels tar det bort mycket av uppmärksamheten på trafiken
och kan man lita på att airbagen inte blåser bort ens barn tänk på att den utlöses vid bara 7-10 km/h om man har otur
Kan tyckas vara att man är rädd för teknik men när det gäller barn kan man inte vara nog försiktig

Ha deT
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
BMW tar inte bort kudden, det är inget alt, så vitt jag förstår så är det bara en omprogrammering... det här med nyckelavstängningsbar krockkudde finns ju numera i dom flesta bilar, hade det varit det minsta riskfyllt hade nog det uppdagats i media.
det hade det nog gjort om det var farligt att åka runt med lysande airbaglampa tror inte att det finns ett dugg att oroa sig för om den lyser.

men om jag har ett barn så litar jag inte på en nyckel som ska agera strömbrytare om ungen ska sitta fram.
Eu inför en massa regler som är meningslösa, men det är dags att de lagstiftar fram krav.
Det ska vara enkelt att ta barn krutladdningen, vad är det för fel på en kassett som man tar ut?
Tar man ut den så är airbagen likvärdig en ihopvikt konsumkasse i handskfacket och kan ej blåsas upp.
Då den funktionen är uttagen.

vem litar på en programering?
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Nyckeln bryter inte strömmen till aribagen, den talar om för systemet att den inte skall lösa ut kudden vid en ev krock.

Jag litar dock helt på systemet. Då det klarar av att avgöra om den skall utlösa kudden alls vid mindre krockar så då vet den om den inte skall utlösa den när nyckeln är omvriden. Systemet talar också om via lampan som indikerar att pass airbag är urkopplad att systemet är avaktiverat på pass sidan.

Att man får nedslag på besiktningen för lysande airbag lampa är inte bara för att den inte skall lösa ut, det är lika mycket för att den kan lösa ut under färd utan kollision. Lampan talar om att det är fel på systemet, inte att det inte kommer att lösa ut.

Litar du inte på airbag systemet skall du nog inte heller lita på att den kommer att varna för lågt oljetryck heller.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Mitt barn skadar sig inte av lågt olje tryck

Ha deT
Har inget behov av att koppla i och ur en oljelampa.
Och som sagt det får inte samma konsekvenser som airbag om den inte skulle fungera.
Synd att vi måste lita på nycklar och programeringar istället för att enkelt plockas bort.
Varför ha kvar ström till något som kräver det för att explodera?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Har någon frånkopplad airbag någonsin löst ut?
Jag tycker det känns lite hysteriskt och extremt att inte lita på att BMW skulle klara av att koppla ur en airbag.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej, det finns inga konstaterade fall där en nyckelavstängd airbag löst ut. Inte som letat sig ut på Internet iaf.

Däremot finns det konstaterade fall där en verkstad som skulle koppla ur airbagen "fysiskt" misslyckats med detta (VAG). Lyckligtvis satt det ingen höger fram när detta avslöjades.

-------
//Lövet
troligtvis finns det lika många dokumenterade fall som när airbaglampan lyser hur många har åkt runt med lysande lampa pga detta inte har ingått i deras kontroll, man tycker det borde hänt under alla dessa år.

Däremot har jag läst på internet om fall där airbag har löst ut helst plötsligt dessa bilar indikerade inte fel i systemet.

Dock är dessa nästan bara amerikanska sidor på nästet.

Vi får helt enkelt lita på nyckeln.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Intressanta saker ni tar upp. Jag har heller inte mina barn framme i bilen.
Båda pojkarna sitter bak har alltid gjort det. Mest för att det tar upp koncentrationen när dem sitter framme iaf den minsta. Har två pojkar en på 5 och en på 1.5 år. Den äldre kan ju sitta framme när vi är själva men annars föredrar jag att ha dem båda bak när frugan åker med.
Tycker det är säkrare.

Sen har ju alla olika uppfattningar på vad som är säkert och inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.