AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.330

Byta till större motor, vad krävs?

Gu
77
Gurra--
316i-93
Tjena! Jag hoppas jag har postat rätt nu, annars ber jag om ursäkt.

Fick för mig att renovera min bmw 316i motor i vinter. Så slängde i den för någon vecka sedan. Vilken jag ångrar att jag gjorde, ångrar väl hela bilköpet egentligen. En 316 med 235 bakdäck blir inte särskilt roligt, dricker aldeles för mycket för en sådan klen bil i mina ögon med. (ligger på ca 1.2 l/m).

Iallfall, eftersom jag lagt ner en satans massa tid och pengar på bilen vill jag helst inte sälja den då bilen är i tiptop. Tar jag fälgar, front och allting jag bytt är bilen inte värd mer än någon tusing.

Så nu är det jag prioriterar mest ett motorbyte. Eftersom det är en 4cyl org är det inte så enkelt att rulla in den med en 6cyl på bes och låtsas som ingenting antar jag.

Tanken var att slänga i en 2.0. Så min fråga är, när jag bytt motor, vad gör jag då? För att få den reggad med rätt motor alltså.
Måste man göra mer saker än bara byta motor? Med tanke på att jag har trumbromsar bak osv, om det är "för klent" enligt reglerna?

Så min fråga är, vad behöver man göra mer än att bara byta motor, hur mycket ska man räkna med att behöva lägga ut för att få bilen typad med 320 motorn?

Föredrar att fråga på detta forumet då jag alltid fått bra svar på mina andra frågor.

Mvh/ Gustaf.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Att få en 316 att dricka 1,2 är en bedrift
Att byta
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Nu fortsätter vi
Att byta motorn för som du vet en massa med sig trimma den du har byt kam mm
Om den nu är som du skriver renoverad
En 2 liters som inte är trimnad är inte heller någon raket
Och skulle också dricka en hel del med din kör stil

Ha deT
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Är ju lite mer än bara motorn som du kommer tvingas byta oavsett om du vill få den reggad med den nya motorn eller inte. Tippar på att du behöver hela drivlinan från en 320 inkl. annan slutväxel.

Hur lyckas du med 1.2l/mil förresten? :) Jag kommer nämligen upp i 1.2-1.3l/mil vid stadskörning och 265 breda bakdäck.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vet du om att 320i E36 är sexcylindrig? Är det den motorn du tänkt ta, för du skriver ju själv om problemet med att besiktiga den med en sexa?

Det enklaste är ju som någon redan skrivit, köp en annan bil. Men är du en kunnig mekaniker, bra tillgång till garage & verktyg och verkligen gillar din nuvarande bil kan det ju vara en idé.

Gurra--
316i-93
Känns bara inte som det är lönt att trimma en 100hk bil, kostar mycket för ingenting om man säger så! Jag bor i centrum, behöver inte ha en toksnabb bil, 150hk räcker gott, så är väl det jag vill uppnå. Kan säga att jag kör inte så jävligt som man kan tro när jag pratar om mina 1.2 liter milen. Är väl på nätterna då och då, men annars kör jag extremt ekonomiskt, och vad vi kollat stämmer allting med bensinen..

Att överge känns också drygt, haft bilen nere i ca 8 månader där i princip allt är fixat. Inte en rostfläck under bilen, samt att tiden + alla pengar..

Yes det vet jag om, men jag tar det som "motor". Jag menar mest bromsar och den delen. Jag har ingen aning, kör med 8,5" fälgar med 225 fram och 235 bak..

Hade jag inte vetat om 320 motorn är 6cyl hade jag nog inte ens tänkt tanken att byta.. Klart jag vet att det är en sexa. Ja det är ju ett problem då min har 4a org, och undrar vad som krävs för att få typintyg med en sexa istället..

Eftersom jag slängt ut och in min andra motor så är det inga problem med det! :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
En 318i 2.0 och 143 hk från början av 00-talet bör gå att besikta med. Frågan är väl snarare om du kan få den att fungera i din bil.
Gu
77
Gurra--
316i-93
Jo precis, 318isen går ju. Lådan går ju använda, möjligtvis kabelhärvan man får byta.. Men den motorn är inte så lätt att få tag i. Och. Byta till 320 är en del jobb med, ventilerade skivor osv. + att min låda lär dödas rätt snabbt.. Blir nog att sälja den som ni andra sa.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lägg en köpesannons här på ap eller ppf forum på en 318is maskin som besiktningen inte lär se någon skillnad på. Ta kabelhärvan från 318is motorn bara så blir det nog en ganska enkel procedur att byta.
Karl-Hilding
"Lägg en köpesannons här på ap eller ppf forum på en 318is maskin som besiktningen inte lär se någon skillnad på. Ta kabelhärvan från 318is motorn bara så blir det nog en ganska enkel procedur att byta."

Exakt! Det är den motorn du skall ha.
Tänk då på att det finns två 318is motorer.
E30 på 136 hk ,1.8 lit modellår 1190, och E36 på 140 hk, också 1.8 lit med modellår 92-95.
Samt en 318 is med 1.9 lit och 140 hk. Modellår 96-98.
Men möjligt att det inte spelar någon roll vilken av dessa tre du lägger.
Oberoende så blir din 316 riktigt rolig!
Gu
77
Gurra--
316i-93
Jo det är klart, ett försök kan man ju alltid ge det! 318isen pinnar ju på bra den med, känns som ett bättre val en 320 på dem flesta sätten.. Om det nu finns någon som har motorn över :)

Jag skulle inte tro att motorn som kommer från e30 passar.. Men dom andra 2 bör funka, min kabelhärva är inte särskilt svår att komma åt heller då det är en 93!

Ska iallafall suga lite på karamellen, möjligt att jag lägger ut en intressekoll på blocket och ser ifall jag får något "bra" bud på den..
Dedär med 1.2l milen är nog inte så konstigt egentligen, gammal o "sleten" bil, tung bil/liten motor, stora och breda fälgar.

Men jag ska fundera lite, tack så mycket för alla svar! :)
Karl-Hilding
Kolla bildelsbasen.
Pris på en hyfsad 318is 140 hk cirka 4.500-6.500 kr.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.