|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kommer förmodligen få 4mil längre till jobbet vilket inte känns helt kul. Köra 545 känns inte ekonomiskt så funderar på en 320d också. Dieselförbrukningen är prio och jag undrar lite om 163hk resp 177hk. Vad är skillnaden? Kollat modellguiden men blir inte klok. 163hk finns ju kvar efter att 177hk kom? Skillnad i skatt? Förbrukning? Tips på annan behaglig pendlarbil? Automat är bekvämt och helst med V8 muller | |
| 177hk = Billigare drift, lägre förbrukning, lägre skatt, snabbare! 177hk all the way! | |
| +1 | |
|
Absolut 177hk! Även om det är ganska liten prestandaskillnad så är 177hk bättre på alla punkter. Tänk bara på att IRL så drar de lika mycket, dvs räkna med 0,55-0,6 för båda i blandad cykel. Jag hade 1700 i skatt på min manuella, en 163hk låg på ca 3500 om jag minns rätt. Automat höjer förbrukningen med ca 1dL och skatten går upp med ca 800kr på båda. 177hk har efficient dynamiks teknik dvs bromskraftsåtervinning och start-stopp på den manuella. Detta saknar 163hk. Ett alternativ är MB C-klass, tex 220CDI men dessa är dyrare i skatt och kräver automat. |
|
|
Jag har haft båda. 177hk motorn är ca 1dl/mil snålare och märkbart piggare. Mvh |
|
|
177hk motorblocket är av Aluminium! Så bara det säger en del än. 163hk är tyngre och av gammel dags gjutjärns motor. Fast folks bränsle förbrukning ska man nog ta med en stor nypa salt. Om dom inte litar på deras färddator i sten! För mäter man på den traditionella sättet liter/milen man kört så ser man ganska snabbt att färddatorn............ |
|
|
Fast 177hk är ruggigt pigg och trevlig motor annars! Känns till och med piggare än 184hk motorn gör. Och inte minst! Att borsta av en Volvo V70 D5:à från rödljuset är inga problem! Och då är den 5cyl mot BMW 4:an Jag hade en facelift 320d med Automat, den kostade 2596kr/år i skatt |
|
| 320d EDE har ju också 163 hk och den är ju lika ny som 177/184 hk, men snålare och har en helt annan förmåga till att dra vid låga varv. | |
|
Har inte automaten start/stopp? Varför finns båda motoralternativen parallellt? Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
163hk (EDE) är miljöklassad, medan 177hk inte är det. Man sparar 1700:-/år i skatt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.