AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.871

E46 Läcker från slutväxel troligen

Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Hej. Hade bilen på besiktning igår (blankt papper) men märkte då när de hissade upp bilen att det läckte lite vid bakaxeln, i mitten, vid en plugg. Tror det är slutväxeln där kardanstången kommer? Annars märkte jag som först morgonen innan jag åkte till besiktningen att det var som en knappnål med olja i garaget och varje natt bilen har stått i garaget har det varit som en knappnål med olja varje morgon (3dagar i rad)
Det är en Bmw e46 330i sedan 2002. Gått ca 14700mil.

Den ska in på verkstad så de kan kolla på det på Onsdag den 4e April. Men jag skulle behöva åka ca 15 mil med bilen på Måndag den 2a April. Tror ni det kan tänkas gå utan att förstöra för mycket? (Antar att det är en packning som är trasig, det är vid pluggen som man ser från höger sida som det läcker ifrån.) Innan jag upptäckte läckan har bilen stått still ute i en vecka.

Hur märker jag att det är dags att stanna innan saker förvärras? (man ska inte köra om man är osäker på hållbarhet men är i väldigt stort behov av det...) BMW Verkstad tog inte så hårt på saken...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Har du provat att dra åt pluggen då? 17mm insex är det till den. Kolla oljenivån medd hjälp av pluggen baktill och fyll på om det behövs. Förmodligen kommer verstaden att göra det samma och debitera dig den första påbörjade timmen....

/Scnitzermann
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Okej tack så mycket =) Jag har inte dragit åt pluggen. Men när jag kollar oljenivån där baktill.. bör jag hissa upp bilens bakaxel eller kan bilen stå plant?
Vad ska det vara för olja?

Då ska jag bege mig ut och köpa 17mm insex om det inte ligger någon i firmabilen =)
Castrol SAF-XJ
SAE 75W-140

Finns att köpa på Mekonomen.Bakaxeln rymmer 1,3 liter.

Bilen ska stå plant. Smidigast är lyft så du kommer till.
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Ska göra ett nytt försök imorgon. Köpte mig en 17mm insex men jag tror det är 14mm jag behöver till min för den jag köpte var lite stor.
Brickan som är av aluminium vid pluggen ärgar och det bildas porer i den av vägsalt mm med tiden.

Därför är läckage vanligt vid pluggen.

Passa på att byta ut den mot en i koppar när Du ändå byter oljan i "klumpen"
Castrol SAF-XJ är den olja Du skall ha som nämts tidigare.
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Jag gav upp mitt försök ute på grund av dåligt väder då jag hade behövt vara ute. (Hade redan bokat tid hos bmw.)

Det var felet ni sa med aluminiumbrickan. De bytte båda brickorna och bytte all olja. Kostade 936kr. Tycker det var rätt prisvärt =)

(För info: Oljebyte i växellådan kostar också 900kr.)

Bmw Hackefors (Linköping) Rekommenderar dom skarpt ifall man inte vill göra det själv. De är väldigt ärliga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.