|
|
|
|---|---|
|
Hej. Påväg hem från jobbet idag så steg plötsligt motortempen upp mot det röda området. Hade bra fart, ca. 70-80km/h, inga köer eller stillastående. Körde på Lundbyleden och hade ingen chans att stanna där jag körde. Slog på cupéfläkten på max, full värme, som en säkerhetsåtgärd, men det kom bara kalluft. Mätaren fortsätter sakta stiga in på det röda området, varningslampan tände sig och jag tänkte att "h****e" att jag inte kan stanna här. Pressade på och tänkte att det får bära eller brista. I värsta fall får jag byta toppackning. Nåväl Lampan höll sig tänd i ca. 10 sekunder, sen helt plötsligt så började det strömma varmluft ur ventilationen och tempen sjönk snabbt ner till normal. Svängde av vid nästa avfart, lät motorn gå på tomgång en stund, inga problem här. Stängde av motorn, inga efterkok, ingen ånga, ingen doft av glykol, inget läckage under bilen vad jag kunde se, inget vatten på motorskyddskåpan. Körde vidare hem och den höll sig stabilt hela vägen. Vad kan denna händelse ha berott på? Vattenpump var min första tanke, den måste bytas. Men eftersom tempen sjönk helt plötsligt igen och det kom värme in i kupén till slut så borde ju den funka om den pumpar runt som den ska. Kupévärmen kunde ju ha hängt sig pg.a. dåligt ventilpaket eller liknande, jag har under en tid haft kass värme i cupén på tomgång och läst att man kan få dom att funka genom en isärtagning och rengörning. Termostat var min nästa tanke. Kort och gott. Den kärvar helt enkelt. Tredje alternativet skulle vara att bara lufta systemet, men hur fasen kan det ha kommit in luft i systemet bara sådär? Läste mig till att en dålig vattenpump kan dra in luft, hur stor är den chansen? Kan något tagit skada av detta? (läs. toppackningen) Vågar jag köra bilen till mitt garage 5 mil motorväg? För att sammanfatta scenariot: 1.Motortempen steg plötsligt under färd. 2.Ingen värme i cupén. 3.Efter några sekunder på rött kom plötsligt värme i cupén. 4.Motortempen sjönk snabbt till stabil nivå igen. | |
|
Hej, antar att du nyligen inte har gjort ngt arbete med kylsystemet... Min första gissning hade annars varit luft. Nivån i expansionskärlet är ok? Det är väl egentligen bara två saker som kan fela och då tänker jag på vattenpumpen och termostaten. Den sistnämnda kan precis som du själv skriver kärva. Gällande vattenpumpen så händer det att skoveln släpper från axeln. Om man varvar upp motorn ökar cirkulationen. Du ökade ju hastigheten en stund så det sista jag skrev kan ju vara det som felar. Har du bytt termostat eller vattenpump ngn gång? Om inte så kanske det är dax. Pump och termostat (inkl. hus) kan du köpa för ca 1000:- hos Schmeidmann. Mvh Håkan |
|
|
Hejsan. Jag har inte gjort något arbete alls med kylsystemet. Kontrollerade nivån förra veckan i samband med att jag kollade oljan, och allt såg bra ut som vanligt. Den drar inte vatten eller nåt sådant. Jodå, jag varvade motorn för att testa om det är cirkulationen som är kass och den kan ju ha "greppat tag" i det ögonblicket och åter börjat pumpa runt vattnet. Testade två gånger att varva den, dels när jag stannade, och sen ner jag kom hem så höll jag motorn på 5000 rpm med fläkten på full värme och då kom det bara kalluft, men motortempen höll sig dock stabilt. Detta kan ha en koppling till att ventilpaketet för cupévärmen funkat ganska kass sista tiden och det står på min "to do-list" att fixa det. Jag har aldrig bytt nånting på den bilen i min ägo förutom vevaxelgivaren, så det är väl isåfall dags för ett pumpbyte. Det får bli Mekonomenprylar. Dom hade hemma på hyllan och det ligger ett stenkast härifrån. Nästa problem är egentligen att få ut bilen till mitt garage, men om den håller sig på temp imorgon så kanske jag chansar. I värsta fall får jag bogsera den, eller t.o.m. lämna in bilen på verkstad för första gången i mitt liv ;) |
|
| Ja tror du har luft i kylsystemet. Dubbelkolla så det inte läcker någonstans! | |
|
Hade samma symptom som du. Det var kylaren som läckte men inte mycket. Bytte kylaren och fick en liten aha upplevelse sidorna i kylaren är av plast. I min värld fungerar inte plast och glykol speciellt bra tillsammans, skum konstruktion. Finns det någon annan som hittat en mera gedigen kylare ? |
|
|
Hej. Glömde av att jag startade denna tråden. Problemet är nu löst. Felet var, som flera påpekat, luft i systemet. Anledningen till att den drog luft var att den vid kall motor läckte lite lite grann från termostathuset, och tjuvade luft där. Startade jag med kall motor, såg jag att det kom en droppe ca. var 5:e sekund, men så fort motorn blev varm slutade det droppa. Förmodligen har det droppat där ett bra tag, och försvunnit lite vatten undan för undan. Hittills så har jag "lagat" bilen genom att dagen efter trådstart hälla på ca. 1,5 liter vatten/glykolblandning och alla problem har vart helt borta sen dess. Bilen kommer få ny termostat och nytt termostathus i sommar när sommarbilen är ute, så den klarar nästa vinter problemfritt :) Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.