|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Har en E39 med vinterhjul på 205 i bredd just nu. Har en uppsättning 225 sommarhjul också, men dom är dock helt slut. Har hittat en uppsättningbegagnade Continental Conti Sport Contakt 3. 235/45ZR17 94W, bara körda en säsong, med 17" originalfälgar. Kan kanske dom för 2500:- Är det ett bra köp till min E39? Är det stor skillnad skillnad på förbrukningen? Ska man försöka få tag på några 205 istället? | |
|
om det är originalfälgar med den däckdimensionen är det M-fälgarna nr 66? Isf köp! Bra pris. Inte jättestor skillnad i förbrukning, närmare 0,04l/mil eller så beroende på hastighet. Största skillnaden är mera vägbuller i bilen, mer spårkänslig, stötigare och möjliggör högre toppfart i rondeller. :) |
|
|
Låter som många nackdelar egentligen, när man bara vinner högre toppfart i kurvor? Högre ljudnivå också... men bättre komfort kanske? Märkbar skillnad? Är inte 235 lite för stort, mina tidigare sommardäck var 225? Sorry för att jag frågar så många frågor, vill bara vara säker på att de passar :) |
|
|
Det är absolut inte stort. Du vinner även stabilitet på vägen, jag har 265 bak och 235 fram, behöver knappt röra ratten på motorvägen då bilen ligger som planterad längs vägbanan otroligt stabil ! Drar mer sås javisst , snyggare ja ! Bara o köra enligt mig :) |
|
|
Vill du ha komfort och åka kungligt så på med icke sport-dimension. 205/60 el dyl, minns ej vad som är rätt dimension, men om du får för dig att trycka gasen i botten i kurvor lite då och då kommer tunnare/högre däck börja kasa tidigare. För alla former av normal körning finns eg inget behov av 235/45 skulle jag säga, fast jag själv har det :) Men jag gillar å andra sidan STARKT det rejäla greppet i asfalten och att bilen är "klistrad" på vägen. |
|
|
Ja, jag kör väl hyfsat normalt, men det klart det är kul att gasa på lite ibland :) Lite osäker nu när ni nämner bränsleförbrukningen... men om det bara skiljer typ 0.04 per mil, så ser jag det inte som något större problem. |
|
|
Kom på en till fråga. Om jag åker och kollar på dom, och mäter däckdjupet, hur mycket tycker ni är rimligt? Han säger att han använt de i en säsong. Hur mycket ska man förvänta sig är kvar av däckdjupet då? Hur mycket är djupet när däcken är nya? Mäta med en femkrona? |
|
| Det bör vara 5-6 mm kvar efter en säsong (< 1000 mil) . Räkna med 1 dl mer per mil i förbrukning. | |
|
Ok, tack för svaret. 1 dl extra i förbrukning kanske är lite mycket... Snackar vi även landsväg? Får kanske tänka över detta igen. 1 dl extra är ju ändå 10% ökad förbrukning. |
|
|
Det skiljer inte en dl mellan mina vinterdäck 205/60 och sommardäck 235/45. Men på med 18-19 tum och fyra eltejpsrullar så går det säkert få upp förbrukningen mer. |
|
|
Inte för att vara dum, men tror inte 1 dl mer i förbrukning har någon större inverkarnpå ditt totala ägande om du inte kör extremt många mil per år. Köp det du vill ha och strunta i 1 dl per mil det är ingen skillnad nästan :) |
|
|
Sådär, det blev ett köp! 4 stycken Continental ContiSportContact 3 med cirka 5-6 mm däckdjup kvar, sittande på dessa fälgar Länk (de till höger). Förresten, vad heter fälgarna? Fick de för 3000 jämnt. Är helnöjd än så länge. Blir att sätta på dem imorgon. Förresten, hur mycket tror ni jag får för mina gamla? 4 stycken sådana här Länk 15" originalfälgar. Helt slut 225 däck, men bra fälgar. Kanske 500-1000kr? |
|
|
Grattis, synd att det inte var 18 tummarna brevid dom är ännu snyggare. Men du kommer känna stor skillnad nu mot dina 15" are, återkom med resultaten . Tror som sagt du får 500 ing för dom typ. |
|
|
Hehe, jo. Dom bredvid var ju också snygga, men jag tycker dessa var rätt snygga också, i alla fall jämfört mot dom andra. Ska bli intressant att se resultaten imorgon :) Hoppas att inte vinterhjulen sitter fast som in i helvete... |
|
|
Tror ni verkligen jag bara får 500 för mina gamla? På t.ex bildelsbasen börjar de på 1000kr och uppåt. De är i fint skick, däcken är visserligen slut, men fälgarna är kompletta med centrumkåpor. Här har ni en bild på dem Länk |
|
|
Sålde de gamla idag för 600kr. Tror att jag kunde fått mer, ringde flera spekulanter på en gång som ville köpa dem. Aja, bra att få de sålt i alla fall :) |
|
| Hej! Jag är nyfiken, känns det någon skillnad? :) | |
| Har faktiskt inte kört så mycket än, men lite skillnad antar jag att det är. Vet dock inte hur jag ska beskriva det :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.