AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.450

Kraftig motorbroms, eller konstant sportläge?

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej alla glada 8 serie maniacs :)

Ang min text sedan, jag har sökt i en massa trådar under dagen och inte blivit klokare..

Så har äntligen pärlan fått lufta sig lite i vårluften!
Senaste veckan har bilen fått en "inspektion III" som min svåger uttryckte sig :)
Vi har bytt:
Bränslefilter x2
Tändstift x 12 (NGK 4 elektrods platina)
Luftfilter x 2
Oljefilter
Motorolja
Fästkuddarna till vxllådan
bromsbelägg
Katalysator
Wokkechip
+ en jävla massa annat (servooljan, remmar etc) samt genomgång.

Bilen känns tajt och går jättefint.

Men, har ett problem som dök upp redan förra året då vi bytte vxllådsoljan, och det är att på motorväg vid kanske 100 km/h och man släpper gasen så motorbromsar bilen lite väl hårt för att vara komfortkörning på E-läget, samt att det dunkar till lite. Gasar man då på så "dunkar" det till lite grann igen. Bilen blev ju för övrigt väldigt mycket mer responsiv med Wokke chip kan jag tillägga..
Även vid lugn körning (50 km/h) på småvägar så känns det ibland som att vxllådan inte vill lägga en högre växel. Ungefär som om man konstant kör med sportläget på.

Kan tillägga att vi bytt länkarmsbussningar bak, fästkuddarna till motorfästen, vxllåds kuddarna och vi har bänt och kollat överallt i bakvagnen och inget är glappt. Jag trodde felet skulle försvinna vid byte av de trasiga vxllåds gummikuddarna (lådan lyftes förövrigt ett par cm då), men icke.

Känns snarare som att lådan kanske inte vill lägga i en övre växel helt enkelt...

Vad göra? Kan man "nollställa" växellådans elektronik på något sätt? Bör vi kontrollera oljan vi bytte till , eller vad ? Det rycker inte i lådan och den växlar mjukt. Alla tips mottages tacksamt

mvh
Gustaf

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
inga uttömmande svar...

Efter en del felsökande och åkande idag så konstaterar vi att växellådan fungerar perfekt. Det är glapp någonstans i bakvagnen, felsökning forsätter under veckan.

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Vet inte hur 8-serien ser ut med hjulupphängning.. men annars är väl silentblocken vanliga fel när det dunkar i bakvagnen?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

På Helrätt byttes kardanaxelbussningarna förutom allt du berättat om och det gjorde skillnad. Vet inte om det kan hjälpa dig?

Mvh
Asken
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack för tipset Asken. Borde kunna vara dom, ska spana in dom under veckan. Men blir det ett axiellt klonk när dom är slut?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kan ju vara Hardyskivan eller den homokinetiska knuten som krånglar. Prova maila hasso@autopower.se han har bytt på sin bil och kan mer om ev symptom. Eller ring Dr Per på Länk 087110687 det han inte kan om 850 är inte värt att veta:)

Var katalysatorerna dåliga? På helrätt bytte jag även lambdasonder och bilen gick mycket renare.

Lycka till!
Asken
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Asken, med Kardanaxelbussningar menar du då stödlager eller Hardyskivor?
ÄR inte helt säker på att det finns några andra bussningar där.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej Gustav76
Gå in på realoem.com så ser du vad du kan byta, om du tror att det är det som är ditt problem.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej Gustaf,

det är stödlagret jag menar men av felbeskrivningen som både du och Maseratirace har undrar jag om det inte är hardyskivan, osäker. Därför kunde du maila hasso.

Lycka till!
Asken
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
När vi besiktar bilen nästa vecka så passar vi på att kolla under bilen ordentligt, de har bra lyftar för sånt. Tur man känner besiktningsmannen :) Så får vi lite extra tid på oss.

Hardyskiva heter väl förmodligen något annat på realoem för där kan jag inte hitta den delen..

Har mailat en fråga till Hasso.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.