AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.278

bakluckan stängs inte 325 -94 cab e36

da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Jag har precit meckat klart med mikrobrytaren i dörren och tänkte ta ut den, då helt plötsligt går inte taket upp :S motorerna rör sig inte alls men här bak har jag ju inte varit o rivit.

sen märkte jag att bakluckan inte går att stänga, den låser helt enkelt inte när man trycker ner den, finns det nån generell förklaring till det? det känns även som att det skulle kunna ha o göra med att taket inte går upp.

någon som har varit med om nåt liknande?
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
hm det går inte att redigera inlägg?

täntke ta ut bilen på en åktur menar jag med ovan.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att du inte kan cabba upp när bakluckan inte är stängd är helt i sin ordning. Om det hade gått att göra så slår cabluckan och bagageluckan ihopa och det har ingenjörerna förhindrat på elektronisk väg.
Så får du rätt på bagageluckans lås/stängmekanism så kan du troligen cabba upp och ner sedan, givet att bakluckan är stängd.

Hur du får rätt på låset till bakluckan vet jag däremot inte - det får någon klokare svara på.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
tack för lite feedback in desperate times :)

men om jag låter någon hålla nere luckan för hand, borde det inte funka med tacket då? det verkar ju tydligen som att själva låsdelen inte vill låsa sig, sitter avkänningen för tacket där eller är det dom två "knapparna" som sitter på var sin sida?
Nd
86
NdL
325i -93
Hejsan!

Jag hade också lite problem med att min bagagelucka inte ville låsa sig när caben var nere.
Jag kanske inte löste det på rätt sätt, men det fungerar iaf så som jag vill.

På högersidan till luckan för caben, sitter ju en krok som låser fast "locket"
I nederkant på den så sitter det en givare som som känner av när luckan är stängd.

Antagligen för att som325cabrio säger, att man ska inte kunna cabba upp ifall bagageluckan är öppen.

Hur som helst, när jag tryckte på locket för caben så den gick emot givaren, så låste den automatiskt upp bagageluckan. Vilket inte kändes speciellt bra.

Så jag böjde till givaren ett par millimeter bara så den inte nuddar den när jag cabar ver.

Ifall jag kan cabba upp när jag har bagageluckan öppen nu vet jag inte. Men det fungerar som jag vill iaf.
Min baklucka krånglade åxå på den E36 cab jag hade....
Det visade sig vara själva låskistan som behövde sig en liten knäck tillbaka till sitt ursprungsläge. Hade väl stängt luckan lite slarvigt vid nåt tillfälle - ta en polygrip el liknande och testa att böja in (eller ut) låskistan, så tror jag det löser sig!
Nr 6 på bilden: Länk

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Tack för svaren, det var helt enkelt min låskista som fått sig en smäll, vet inte hur, men jag köpte en ny på bmw och nu funkar det fint :)

att taket inte gick upp berodde tillslut på en säkring ändå, man tror man kollat igenom alla noga men icke...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.