|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Hade i helgen uppe min e34 på lyften för att göra iordning lite grejer för besiktning Bytte bromsslangar, spände handbroms. När jag va på väg hem från garaget och kom upp emot 80km/h så börja ta skaka nått så fruktansvärt i bilen. Trodde hjulen va på väg loss, så stannade för att kolla detta, men alla satt som dom skulle. Sen dess har de varit ett helvete. Va inne på besiktning, fick på bakre spindlar på båda sidor, samt lite småskit som inte har med broms/upphängning att göra. Tog upp bilen på lyften, och såg att dom bakre spindlarna va tvärslut, så köpte nya och bytte i hopp om att detta gjorde mina vibrationer, men icke. Köpte nya däck, balanserade och satte på, ingen skillnad alls. Har lagt väldigt många timmar under bilen genom att kolla bussningar, alla länkage osv, men inget glapp, någonstans men bilen skakar nått så fruktansvärt vid 75-80 där, men inte vid gaspådrag, och inte vid hård bromsning, då känner man inget, men ligger man i samma fart mellan 75-85, eller bromsar försiktigt bara för att få ner farten sakta så skakar de. Åker jag fortare känner man lite, men inte alls så mycke. Tänkte höra om de finns någon klok herre här som kan försöka komma med ideér om mitt problem Mvh Jimmy | |
|
Hmm...hade något liknande på min E32:a och då var det stagen(2st) som sitter underst och håller framhjulen och går från hjulet och snett "bakåt" som var slut(bussningarna var glappa).. Nedre bärarm har jag för mig det brukar kallas och är ett hyfsat vanligt fel på E32/E34. Öhh...förklaringen kanske inte var den bästa, men ett försök iaf ;) Finns mycket att läsa om dessa stag/bussningar om du söker i "sök inlägg" här högst upp.. Bara ett av fler möjliga orsaker, men ett tips.. Mvh Janne. |
|
| Det är dessa jag bytt. Byter man spindlarna så byter man hela länkarmarna(bärarmarna) Bytte dom främre förra året, och åkt ca 100mil sen dess, och i förrgår byttes dom bakre. Problemet va både innan och efter senaste bytet. | |
|
Jag kan säga dej att jag har samma problem efter jag bytt mina stabilisatorstag som går till krängningshämnaren. Efter jag satte på mina 18tummare så skakar de de med i den hastigheten och mina däck är med balanserade.. Man tror att rattjävlen ska lossna och att bilen ska dela sig, och på min har jag en känsla att de är vänsterfram som "vibrerar"... har läst och läst men inte hittat nån bra förklaring.. |
|
|
Kollat hardyskivan så du inte har sprickor i den ? Ha deT |
|
| Asså ratten skakar inte sig, utan hela jävla biljäveln skakar så man tror att bilen går i två delar när som helst. Har testat med andra däck/fälgar också utan framgång. De är precis som hjulen sitter helt lösa, fast dom inte gör de. De enda ratten skakar, är de som bilen rör sig typ. | |
|
Asså ratten skakar inte sig, utan hela jävla biljäveln skakar så man tror att bilen går i två delar när som helst. Har testat med andra däck/fälgar också utan framgång. De är precis som hjulen sitter helt lösa, fast dom inte gör de. De enda ratten skakar, är de som bilen rör sig typ. Prata med en polare och han prata också om kardan, kan de verkligen bara komma sådär? De lustiga är ju att de kom efter jag hade uppe bilen på lyften :s |
|
|
Drar din bil åt nått håll ? typ höger/vänster ? |
|
| Den drar lite åt de håll vägen lutar, i vanliga fall lite åt höger men de har han alltid gjort sen jag köpte den för två år sen. En hjulinställning hade väl inte varit fel kanske, men att felet kom bara sådär, efter att den va på lyften. Frågan är om man skulle ge sig på att byta skivor och belägg och testa... Funkar de inte efter det, så blir de verkstad tror jag. Blir inte klok påt. | |
|
Jag va ute nyss och testade att sätta på mina vinterdäck fram (15tumare) Och åkte en runda, då försvann alla skakningar. Jag kan påpeka att fälgarna som satt fram (18tummare) va balanserade också¨. Så hade jag varit dej hade jag testat att sätta på mindre fälgar typ vinterdäcken om du nu har större fälgar på. Jag har haft exakt samma symptom som du beskriver, men som sagt. Min bil slutade skaka nu när jag satt på vinterdäcken fram. Kan tillägga att 18tummarna sitter kvar bak på bilen. |
|
|
Jag tycker det låter som om du ska kolla upp kardanaxeln. Knut och stödlagerupphängning. Verkar inte sitta någon svängningsdämapare på din bil. Pos.17 Länk Men kolla ifall att, för jag hade en Merca där vikten på svängningsdämparen släppte i vulkningen så att hela viktringen ramlade ner på kardanstängen. Då blev det liv i luckan vill jag lova :) |
|
| Ja jag får göra en vända till i garaget. Jag återkommer vare sig jag hittar felet eller ej. Kan va bra för nästan gubbe som har problem med samma symtom :) | |
| Nu väntar man ivrigt på svaret :) | |
| Vet inte vad du har för fälgar på men skulle kolla om du har centrerings ringar i naven på dom. om dessa ramlar ur eller man glömmer sätta dit dom så kan de kännas som du skriver att hela bilen skakar.bara ett tips inte säkert du har ringar på dina fälgar. | |
|
Nå ? hur har de gått ? har de löst sig ? |
|
|
Bara för att däck och fälgar är bra balanserade betyder inte det att de är runda! Däcken kan även ha förhårdnader i stommen som gör att de vibrerar. Orunda däck och/eller däck med förhårdnader är mycket vanligare bland "lågprisdäck" men kan även förekomma hos preimiummärken i undantagsfall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Testa att mät upp centrum hålen och kolla om du har rätt storlek mellan fälg och bromsskiva Ha deT |
|
| Samma problem, på min är det en fälg som blivit sned. Ska skicka den på riktning. Kan vara värt att kolla om du inte gjort det, syns tydligt om man sätter upp den i balanseringsmaskinen och kollar på fälgen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.