AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.434

Hjulinställning av 320i -08, problematiskt?

Mr
32
Mr_Rotor
Z4 3.0i -03
Hej alla BMW-vänner!

Min polare har en 320i -08 där däcken slits lite snett (mer på insidan som vanligt). Jag har inte själv sett hur de ser ut än, men hans däckfirma rekommenderade honom att ev göra en hjulinställning.

M-chassi och:
Fram: 225/45R17
Bak: 255/45R17

När han ringde upp en verkstad i stan, som folk brukar vara nöjda med, så hävdar de att just 3-serien är svår att ställa in hjulen på. Verkstadskillen pratade om att det krävdes tyngder i bilen under inställningen (någon slags belastning?). Han sa att "vi kan tyvärr inte hjälpa dig" och blev hänvisad till BMW's verkstad.

På BMW vill man ha nästan 3 ggr så mycket stålar för att göra en hjulinställning (och det förutsatt att du har originialfälgar).

Finns det någon sanning i problematiken med 3-serien och det här med "tyngder"?

Jag har aldrig hört talas om det.
Mvh
Mr_Rotor
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,
det skall inte vara ngt märkvärdigt för en seriös firma att lösa detta.
Gällande tyngderna så är det för att lasta bilen, precis som om 3-4 personer satt i den.
Jag gjorde detta på min och då lades det vikter på golven, och i bagaget. Tror att jag betalade ca 800:- för fyrhjulsinställningen.

Mvh Håkan

Det är iaf viktigt att den som gör hjulinställning vet vad han gör.

Jag lämnade in min gamla e91 -06 för hjulinstälnning hos en däckverkstad dåden slet hjulen snett, men när de mätt upp tyckte de "det är ju perfekt redan", så de kunde inte justera något.

Lämnade sen bilen till en annan däckgubbe som jag fått rekommenderad av BMW, och de konstaterade att tre hjul stod snett. Det är mycket möjligt att det var för att de lastade ner bilen vid mätning/justering, är inte säker. Men se till att den du lämnar till verkligen vet hur de ska göra iaf.

/Micke
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Finns någon/några i GBG som inte ställer bilen efter tillverkarens värden.
Ställer tex bara framvagnen helt rakt, använder en standard jigg.

Råkade ut för detta på min gamla e36.

Lämnade sedan in den på ett annat ställe som använde laserutrustning och dator för at ställa hjulen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.