|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det möjligt att minska styrkan på dimljusen så att de klassas som parkeringljus och ha på dem tillsammans med halv/helljus? Hur gör man i så fall? /martin | |
|
Jag tycker att man borde få ha halvljus och dimljus samtidigt. Det ser mycket bättre. När jag har blivit stoppad av polisen för det så sa de att mötande trafikanter kan uppfatta det som att två bilar kommer mötande. Själv har jag aldrig fått den uppfattningen och jag har mött bra många med dimljus och halvljus samtidigt. Dessutom så tycker jag att det lyser upp bättre åt sidorna med dimljus vilket är bra om det kommer upp djur på vägen. Det är ju många dåliga vägar som saknar viltstängsel tyvärr. Det bästa vore att satsa på mer motorväg, som i Tyskland. Tillbaka till saken, jag vet inte om du får göra dimljusen svagare. //Schnitzer |
|
| Den eviga debatten dimljus eller inte........ It never ends ,huh?? | |
| ajaj bara inte johann får nys på den här tråden ;o) | |
|
hoppas dock att nån som vet får nys om den...väldigt nyfiken på om det går och blir lagligt! /martin |
|
|
Det är väl bara att kasta i lampor med lägre watt? Men jag tror knappast att farbror Polisen kollar watt-talet innan dom stoppar dig, så du blir nog invinkad i vilket fall. Jag gillar verkligen argumentet "det ser bättre ut"... Och dessutom finns det många som har sämre syn eller sämre vindruta än just du, som kan tolka dimljusen både som bländande och som två bilar. Den här lagen är INTE svår att följa, så jag fattar inte varför det hela tiden gnälls om den. |
|
|
det gnälls nog för att många tycker att det är snyggast med både dimljus och halvljus på! blir det lagligt om man sänker watt-styrkan så är inte jag den sista som gör det! finns det någon speciell gräns för vad som räknas som p-ljus?? det är ju okej att bli stoppad, bara man inte behöver böta för det! /martin |
|
| Jag tycker det är snyggare att ha parkering+dimljus än halvljus+dimljus sen är det lagligt ! men bara på dagen | |
|
Ja, jag tycker också att det är snyggare och kör så själv på dagen, mem på kvällen så kopplar jag på halvljuset. Man får bättre sikt rakt fram och åt sidorna. //Schnitzer |
|
|
Koppla in en 5W extra glödlampa i reflektorn som du kopplar till parkeringsljuset, så har du både parkeringsljus och dimljus när du vill ha det. Många lastbilar har det så i sina extraljus, finns att köpa i vissa tilbehörsaffärer, speciellt dom som har lastbilstillbehör. Jag har sett såna på tappen på Stigs Center, bl.a. eftersom du bor i Gbg. CHS |
|
|
Intressant motargument: "Mötande kan uppfatta det som att det kommer två bilar". Och? Klarar man inte av att möta två bilar? Blir det panik och dikeskörning då? Blir man bländad pga dålig synskärpa eller framruta så kanske det är de sistnämnda som är problemet. Dimljus eller halvljus eller både/och borde inte vara nån skillnad om de är rätt inställda. Har själv inte dimljus på dagen eftersom det inte gör nån nytta men ibland på natten/kvällen vid dålig sikt. Vill nån köra med dimljus på blanka dagen så gör det inte mig nåt (även om jag tycker det ser 18-årstöntigt ut). |
|
|
Ska det användas som positionslykta ska det vara märkt positionslykta, inte dimstrålkastare. Parkeringesljus finns inga som helst krav på. Jeppe |
|
| Gå in på vägvärkets hemsida,där får du förklarat varför reglerna är som där med dim. www.vv.se och gå in på frågor och svar och sedan fordon. | |
|
Utdrag från VV: Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt. När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen. Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker |
|
|
ovanstående utdrag nämner dock inget om att man kan göra om dimljuset till p-ljus.. eftersom det inte finns några regler för p-ljus gäller det väl bara att hitta en p-ljus lampa och sätta den i dimljuset eller? om den klarar strömstyrkan vill säga. någon som provat eller vet vilka lampor som passar? /martin |
|
|
Martin_gbg! Läs mitt inlägg högre upp. CHS |
|
Paap Reeder |
Hej! Kan inte låta bli denna tråd .... även om jag läst den ett antal gånger. Jag tror att fysikens lagar gäller även vårt ljus här på klotet. Det innebär vid mötande trafik att "ser Du själv bättre är det någon annan som ser sämre". Vägverket har utarbetat en bra balans mellan halvljusbilderna vid mötande trafik och reglerat det i lag. Följ den så ser alla maximalt. MVH /// Paapå Reeder |
|
Det häftiga är när Polisen har dimljuset på :) som idag står och väntar vid stopp skylten på att polisbilen ska passera och de har hlavljus/dimljus på *Lol* och för ca 4 mån fick man böta själv för det ! "Aktiva människor tänker om, passiva tänker: OM!" |
|
|
Men Martin, man KAN inte göra om ett "ljus" till ett annat. Är det en dimstrålkastare så är det. Jeppe |
|
| jo hur vanligt är inte det då.... men dom kör ju inte med parkering+dimljus utan parkering+halvljus som är olagligt speciellt på natten också... ja Polisen är ju en klass för sig tydligen | |
Crusty |
martin_gbg: Det blir ju inte lika snyggt om du sätter in en svagare lammpa i dimmljus insatsen! Då syns det ju inte så mycket! Har själv spenderat 400:- i böter på dimmljus! Inte värt det! ///Crusty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.