AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.002

Elektriskt justerbar ratt E61

Ba
6
Balteklev
E85 Z4 3.0 -05
E61 525i -05
Hej,

Jag har en E61 -05 med elektriskt justerbar ratt, upp/ner, ut/in. Ratten åker upp automatiskt varje gång man stänger av motorn, och ner när man slår på, detta för att underlätta in/urstigning.

Nu till mitt problem. Igår började ratten att vibrera när den kör uppåt/nedåt, låter nästan som den "kuggar över" eller slirar när den kör.
Någon som vet hur upp/ner drivningen av ratten fungerar och om det finns något att justera som kan få bort vibrationerna eller vad som behöver bytas ut?
Alternativt om det finns någon info att hitta, så som reservdelar, sprängskisser eller annat som kan hjälpa mig framåt i felsökandet.

Vågar inte ens tänka på vad BMW skall ha för att fixa något sådant här.
Alla tips är välkomna!!
Hej
Här kan du titta på hur konstruktionen ser ut och hur motorn för rattjusteringen sitter. Om du blockar isär beklädnaden och lyssnar/tittar när du kör ratten så kanske du kan lista ut vart problemet sitter. Är väl troligt att det är motorn som behöver lagas/bytas.

Länk
Kanske blir denna du får byta, om den inte går att laga!?:
Länk

Men beakta att du får kolla upp allt noga själv. Nu kollade jag snabbt på e60, kan eventuellt vara olika modeller beroende på tillverkningsdatum eller om bilen har automatlåda mm..

Ba
6
Balteklev
E85 Z4 3.0 -05
E61 525i -05
Tack för info. Skall undersöka detta.
Ba
6
Balteklev
E85 Z4 3.0 -05
E61 525i -05
Tack för info. Skall undersöka detta.
pe
16
perse1
E61 545i -04
E91 335xi -07
Fick du löst problemet med den vibrerande ratthöjningen/sänkningen? Jag har samma problem sen någon månad tillbaka...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.