|
|
|
|---|---|
|
Hej, var in på Bilprovningen idag dom klagade bara på parkeringsbromsen i övrigt beröm för en välskött bil, kul. Innan jag åkte dit så hade jag bilen hos BMW för att kolla felkoderna, jag inbillade mig i min enfald att dom skulle förklar någonting för mig men dom ville ha 1200:-/timme för att leta fel, jag höll på att ramla omkull! Så om någon kan sprida lite ljus över dom så blir jag mycket tacksam, jag har sökt på forumet och googlat i vild förtvivlan men utan resultat. Jag skriver ut beskrivningen som den står, kanske onödigt men det kanske behövs. 0018 LCM; Ljuskontrollmodul, fel lagrat 0001 LRA: Signalfel 0082 GM: Hastighetsmätarsignal avbruten (frågade om det, mätaren funkar utmärkt, men snubben bara flinade) 000B BM: Bilmonitor, fel lagrat 0081 GM: Servotronic servoventil kortslutning (det här vet jag vad det är men jag skriver det ifall det kan hänga ihop med något annat här) 001F EWS: internt styrenhetsfel 0015 DME: DMS digital motorelektronik, fel lagrat 008B DME: DMS Digital motorelektronik, fel lagrat 00D7 IKE: Tankgivare 2 (utan bränslepump) fattar halvtvå, mätaren funkar utmärkt och bilen får all den soppa den vill ha. 002D IHKA: Värme/klimatautomatik, fel lagrat 002F EWS: internt styrenhetsfel Fel lagrat, innebär att det varit en störning tidigare som bilen har i minnet så att säga? Ta tex den första felkoden, kan den hänga ihop med att halvljuset på vänster sida vid något enstaka tillfälle har blinkat till och ännu mer sällsynt slocknat, men när man stänger av all belysning och slår på den igen så funkar halvljuset igen. Jag antar att bokstavskombinationerna hänvisar till något system i bilen, men för mig med min luddiga Puh-hjärna och som novis på dom här bilarna så är det bara bokstäver, känner mig lätt dyslektisk för tillfället. Om det kan vara av någon betydelse så stod bilen utan batteri under 2-3 månader i somras. Sen var det en sak till, PDC funkar inte och eftersom det inte finns något här som jag kan koppla till det så kom jag på en sak som säljaren sa, han hade kopplat ur styrenheten för att den tjoade vilt, hur fan hittar jag den och kopplar in den igen? Det var mycket på en gång men jag blir mycket tacksam för den hjälp jag kan få! Peter Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! | |
|
PDC:n sitter i allafall på min bil bakom batteriet under klädseln på en metallskena. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.