|
|
|
|---|---|
| Hej, jag har ett problem, jag har haft min bil avställd i fyra månader och den har stått och för en vecka sedan skulle jag testa den. då märker jag att kopplingen är helt "slut" den tar ingenting, så jag har testat att byta slavcylinder, och provat att lufta men det går inte ens det, så jag provade att bara ta bort röret där oljan ska in i slaavcylindern och pumpade på kopplingen, det kom först luft en par pumpningar sedan olja 5 pmpningar sen hundratals med bara luft , så jag provade att gå bakvägen och pressa in olja igenom nippeln och när röret är där,, då stiger oljan i koppen till bromsvätskan också, så jag prova att lufta igen, men det hjälper inte, ingeenting händer, det kommer ite ens luft, är det någon som vet vad det är för fel? kan det vara huvudbromscylindern? eller ? | |
|
Uppdatering: Jag har nu fått reda på och hittat huvudkoppligscylindern, är det den det kan vara fel på om jag har bytt slavcylindern och det fortfarande är likadant? det är inget tryck alls, går inte att bygga upp, det går hur enkelt som helst att trycka ner pedalen med lillfingret, så har jag hört att det kopplingsfunktionen inte går igenom huvudbromscylindern utan dom har bara samma kopp, stämmer detta också? i så fall, jag har som sagt hittat huvudcylindern, men har inte en aning hur jag tar bort den haha, någon som vet? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inte helt ovanligt att en CMC (clutch master cylinder) med tiden börjar läcka internt som gör att den inte kan bygga upp något tryck. I många fall finns det dessutom en pöl med bromsvätska vid kopplingspedalen - det är ett säkert tecken på att CMC gått åt skogen. Fixade detta problem på min E30 323i -85 för ett bra tag sedan. Oftast klarar man sig undan att bara köpa en renoveringssats för huvudkopplingscylindern. I få fall är dock cylindern såpass skadad inuti att man måste byta hela huvudkopplingscylindern. Kan kolla upp lite mer i detalj hur man bär sig åt på en E34, men bör vara väldigt likt en E30. På min E30 så satt CMC-kolven fast med en låsmutter och genomgående skruv. Under damasken sitter sedan en låsring, den tar man bort. Då får man upp hela stången, kolven och packningen. På E30 sitter det dessutom en fjäder i cylindern, den brukar vara trasig. Min var i fyra delar :-) Ett par bilder från min E30 323i -85 Länk Länk Länk Länk Länk |
Tog en snabb titt i Bentley-reparationsmanualen för E34 (rekommenderar den STARKT) - och det är i princip samma koncept i E34 som i E30. Notera att den genomgående skruven är excentrisk, så lägg märke till var punkten på skruven sitter innan du lossar någonting. Du bör nog suga upp tillräckligt mycket bromsvätska ur reservoaren så inte kopplingen får någon (kopplingen brukar ta från ett högre uttag än bromsarna). Sug även upp den bromsvätska som är kvar i huvudkopplingscylindern, den brukar vara riktigt murken och äcklig. |
| helt underbart, jag har nu fått bort 3 skruvar, den som sitter på kopplingspedalen typ och dom 2 som håller fast själva cylindern, så nu är jag väl typ halvvägs :P och jätte bra bilder du skickade, nu är det bara att "dra ut" själv acylindern, den sitter väl antagligen fast i rören någonstans, men kommer inte åt, det ser ut som det är 2 gjutna ledningar på undersidan av cylindern som ser ut att gå någonstans, ska den delas där på något magiskt vis eller på andra sidan torpedväggen / golvet? för den är helt lös nu men det går inte att dra ut den, ( jag vet, jag är ganska nybörjare, bättre på teoretiska saker med bil mekk, men måste börja nånstans om man så är 6 år eller 26 ) :) | |
Du ska inte dra loss den, det är inte nödvändigt. |
| Ååh, vet du vad, jag hittade just en guide du gjort,, så jag behöver inte ta lös själva silvriga metall "tuben / cylindern" utan bara innehållet? så cylindern bara är en burk/behållare typ, och man tar bara själva stången inuti cylindern och byter den? genom att plocka bort u brickan och låsrringen så är den bara att dar ur och ersätta med en annan? | |
Ja, precis. Om du ska riva loss hela CMC, måste du lossa ett typ av bromsrör längst ned och även slangen från behållaren. Rekommenderat att försöka låta bli detta såvida du inte har läckage kring någon av dessa ställen. Javisst, du drar bara ut innehållet! :-) Se mitt tidigare inlägg här i tråden >> Oftast klarar man sig undan att bara köpa en renoveringssats >> för huvudkopplingscylindern. I få fall är dock cylindern såpass >> skadad inuti att man måste byta hela huvudkopplingscylindern. >> >> Under damasken sitter sedan en låsring, den tar man bort. >> >> Då får man upp hela stången, kolven och packningen. |
|
Hej igen, tack så jätte jätte mycket, helt perfekt, då ska jag bege mig till skroten på måndag och leta efter en begagnad då min ekonomiska del inte är den bästa, så hoppas jag att det är det som är felet och att det löser sig till måndag eller så då jag ska ställa på bilen och ta första turen för i år Tack så jätte mycket |
|
Ja, inte säkert att det är detta som är problemet. Om du då kan få tag i en begagnad väldigt billit bara för att testa om det hjälper, så är det ju bra. Men en begagnad huvudkopplingscylinder ligger på runt 300-400 SEK hos en demonteringsfirma. Och ett fräscht renoveringskit inklusive ny kolv ligger på ca 500 SEK hos Mekonomen. Då är det ju lika bra att köpa renoveringskitet direkt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.