AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.865

E39 530 med eventuellt defekt bränslepump!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Har alltid tyckt att bilen gått lite "hårt" på tomgång jämför med mina andra E39:or.

Den misständer inte men vibrerar till då och då på tomgången i bland men i bland inte alls och i bland nästan hela tiden.

Bilen känns vissa dagar väldigt pigg men andra dagar mer likt en 525:a på högavarv. (530:ins bottenvrid finns dock alltid där)

Sista dagarna har jag känt att den i bland fått en effekt dip mellan 4-5000 rpm och allmänt känts lite slö, vibrerat ganska mycket på tomgång och framförallt missat när man gett fullgas.. (tvekat till lite innan det bär i väg) men i går gick bilen helt plötsligt som ett skott igen.

Jag börjar misstänka bränslepumpen.
När man slår på tändningen så surrar pumpen några sekunder precis som den ska men gör man om detta ett par gånger så kan man höra hur pumpen i bland hackar sig igenom tryckuppbyggnadet. Själva surrandet är inte jämt utan stannar till i bland med små hack.

Betér sig era E39:or så här också om ni slår på och av tändningen några gånger i följd?(upprepar själva surrfasen några gånger)

deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Eftersom teorierna inte direkt haglade in har jag försökt att filma fenomenet.
Redan efter andra tändningspåslaget så hör man hur pumpen missar.

Var sitter reläet så man kan höra om det klickar när den missar.
Kanske det som börjar få svårt att dra?

Här är i alla fall filmen: Länk

Jag är tacksam om någon annan kan testa på sin E39:a så se om det blir lika dana missar i själva tryckuppbyggningsfasen.

captainoats
530 E39 2001
Kan prova på min imorgon har inte tänkt på hur det låter i det läget
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Dina symptom påminner ju en hel del om kamläges-givaren.Sök lite så hittar du massor av info om det.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Captainoats: Tack, Jag inväntar svar!

Bimmerbåjj: Har haft problem med både kam och vevaxelgivare på M52 Enkelvanos så jag vet precis vad du menar men det känns inte likt dessa symtom på samma sätt.

M54 har mig veterligen inte haft några problem med varken någon av kam eller vevaxelgivarna i någon större utsträckning. Några felkoder finns ej heller på bilen och Vanosen är nyrenoverad med nya o-ringar och lagerbrickor.

deejaywasp
F11 520D Touring - 15
I morse tog det väldigt långt tid innan jag hörde ljudet som är i filmen efter tändningspåslag.

Har nu kommit fram till att ljudet man hör utanför bilen är inte pumpen.
Det är returstrålen som låter (därför det tar längre tid innan man hör den när bilen
har stått länge)

Troligtvis därför ljudet "hackar" när man kör tryckuppbyggningsfasen (luft kommer in).

Pumpen hörs svagt inifrån bilen med dörrar och rutor stängda som ett doft brummande, Låter precis som det ska utan avbrott, Även reläet drar som det ska.

Vart ska vi leta vidare? Bränslefilter?

di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Jag har ett liknande problem. Något ojämnt varvtal stundtals vid tomgång. Ibland bluddrar den lite vid gas. Upplever stundtals även en del ryck i varvtal under 1000 rpm.
Inga felkoder eller vakuumläckor.
Bytt dåliga vakuumslangar/bälgar/gummihattar samt DISA o-ring.
Gått igenom/kontrollerat vevhusventilationen som dock är ganska ny pga tidigare frusen VHV.
Rengjort LMM, tomgångsmotor.
Nya stift samt tändspolar. mm mm
Bytt en oljig kamaxelsensor till BMW original.

Det som är kvar att testa är annan luftmassemätare, byte av vanos o-ringar samt byte bränslefilter.

Eftersom bränslefilterbyte ändå behöver göras tänkte jag börja med det.
Har ett nytt bränslefilter liggande sedan en tid som ska bytas inom kort.

Upplever du att du känner av problemen mer vid halv tank? Det gör jag.
I så fall bör det vara bränslefilter? Eller möjligen bränslepumpen?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag kan meddela att jag var ute i kväll och blåste ur den rejält några gånger och nu går den som den ska.

Kan det vara mina kallstarter som får den att "sota" på nåt sätt.
Jag fiskör till och från jobbet 2 gånger om dagen. Sträckan tar ca 5 minuter att köra så den blir aldrig varm.

Nu hade jag gjort detta i ca 3 veckor utan att den fått bli varm..

di99dajo: Nej, när problemet fanns så var det oavsett bränslemängd.
Du får gärna skriva här om du hittar felet på din så skriver jag om mitt kommer tillbaka.

di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Bytt bränslefiltret och kan inte säga att det gjorde någon större skillnad. Ska köra några fler mil för att vara på säkra sidan.

På skoj tog jag bort alla stift NGK BKR6EQUP för kontroll och de ser ok ut, lite sot nertill på foten men elektroderna ser rena och fina ut. Bör ju betyda att bränsle/luft blandningen är ok. Det utesluter ev felaktig lambdasensor och LMM, eller?

Så felet kan vara insugskamaxelgivare, då kanske.. Bränslepumpen är bytt 2010 och kan visserligen pajat igen....

Jag har med upplevt att bilen mår lite bättre efter en bra runda. Men problemen kommer tillbaka ganska snabbt tycker jag.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sorry jag glömde kolla som jag sa !
Men det verkade lösa sig ju, såklart aldrig bra att småköra. :)

Motorn mår ju fint av att blåsas ur, speciellt på vintern kan det ju vara förödande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.