|
|
|
|---|---|
|
Är det stor skillnad mellan 320D (184hk) och 330D (245hk) med avseende på prestanda och komfort? Kriterierna för båda bilarna är: Årsmodell 2009 och framåt Touring X-drive Automat | |
Verdi |
Ja, det törs jag påstå. Skiljer ju 61 hästkrafter och det känns rätt rejält i det spannet. 320d upplevs som acceptabel och är fullt tillräckligt snabb. 330d ger dock en helt annan guldkant på tillvaron. Jag tycker det ofta känns nästan onödigt att gasa fullt vid omkörningar osv. Känns inte som att bilen behöver anstränga sig det minsta. |
|
Jag skulle säga att det är stor skillnad på allt, även pris, i alla fall när de två är nya. Och ju äldre de blir så minskar inte skillnaden i något avseende, förutom ett, inköpspriset. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har precis köpt en 320dAT med 184-hästarsspisen och tycker att motorn är minst sagt tillräcklig. T.o.m. snabb vad gäller omkörningar. Lågvarvseffekten är imponerande! Men självklart är 330d ännu snabbare, ännu dragvilligare, utan tvekan. Sen hur mycket glädje du har av den extra snabbheten kan bara du svara på. Vad gäller komfort ser jag inte att det skulle skilja något alls. Det är ju samma bil men med annan spis. Eller har jag missat något? Begagnatvärdet kan man bara spekulera i men storsäljaren är förstås 320d, med detta följer även fortsatt efterfrågan (begpris upp) men också större utbud (begpris ner om inte "rätt" spec). 330d har skatten och efterfrågan emot sig, men det betyder inte att man får sämre betalt för den den dagen man säljer förutsatt att man hittar rätt köpare. Sen har kanske 330 en tendens att vara något rikligare utrustade. Har du provat båda modellerna? Vad tyckte du själv? Jag rekommenderar en med Advantage-paket + automat. |
|
|
Jag inser nu att jag läste lite slarvigt. När jag skrev allt, menade jag allt gällande motorn. Kraft, gångkultur, ljud osv. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag tackar för eran input! Jag har inte kört någon av bilarna det är därför jag bollar lite med er som har dessa vagnar. Den kommer inte rulla så långt, kanske max 1200 mil/år, så förbrukningen mellan de båda är inget som spelar så stor roll. Sedan kommer frugan köra till 95%, och då går det ganska lugnt. Så det kanske är lite overkill med 330, men när man själv ska köra så vill man ju gärna ha det där lilla extra:-). Nuvarande bil är egentligen perfekt, förutom på 2 punkter, och det är vi inom familjen faktist (konstigt nog) överens om, den dricker för mycket bensin (1,1L/mil) och är lite för trött (0-100 på 13s) i förhållande till dess mediokra prestanda. Sedan kör jag kanske 100 mil om året, fördelat på kanske 20 tillfällen, med släp. Då märker man att det går tungt. Om förnuftet får råda så fungerar säkert en 320 helt okej, den kommer säkert att upplevas som en raket i jämförelse med nuvarande bil. Men så kommer ändå tankarna, ska man lägga så mycket pengar så vill man gärna ha lite extra. Prestanda är ju inte bara snabb acceleration, det handlar ju mycket om gångkultur också, slippa tokvarva för att åka sportigt. Och det är ju lite där som komfort kommer in också. En bil med sexa bör väl gå lite komfortablare, lite lugnare, lite tystare, ja lite tyngre på vägen eller hur man nu ska ställa frågan? Jag har faktist varit inne på nordicaudi och surrat lite också. A4 Avant med 3-liters diesel, automat och quattro är också tilltalande. Den känns också lite "nyare" men det kanske inte är så konstigt då den är lite yngre än trean som modell. |
|
|
Men med 320d eller 330d behövs det inte tokvarvas. Alls. Du har BRA drag från tomgång och full schickamocka från 1750 rpm. 184 hk / 380 Nm ÄR som en raket jämnfört med dina nuvarande vagnar. Den kommer att dra dina släp helt problemfritt som en lastbil. Sen är givetvis 330d ännu trevligare, med 6:an. Mitt tips är.. *trumvirvel* ..prova! :) |
|
|
Jag ser faktiskt inte prestandan som det stora skälet till en 330d, utan det är den bättre gångkulturen (En diesel blir dock aldrig "diskret" i gången) och motorljudet som avgjort. Dieselsexan kan åtminstone prestera något som påminner om en bensinmotors sång men i fyran är det klippt! :) Det hade gjort att jag velat ha en 330d, om den så vore mer långsam än en 320d. //Bjersér |
|
| Bjerser klockrent inlägg! Kunde inte sagt de bättre själv! Är inte bara prestandan som är intressant! Vi kan säga så här: Om 320d hade haft fast 30 Hästar mer än 330d så hade jag ändå valt 330in pga av den underbara sexan! Dock absolut inget fel på 2L 4:an! Men å andra sidan är jag beroende av BMW sexor så lyssna inte på mig:) | |
|
Men det måste väl ändå skilja en hel del på "schickamockan"? 330in når ju trots allt 184hk redan vid 2500, och 320in måste varvas till 4000 för att uppnå samma effekt. Jag ser att motorerna har samma borr/slag, är det i grunden samma motorer? Jag vet att bla. Volvos 4'a och 5'a är i princip samma motor där man plockat bort en cylinder. Vad säger ni om problemfriheten, är det samma eller? 330'is lägre trimmningsgrad i förhållande till slagvolym spelar ingen roll? Dom flesta problemen med E90 borde väl vara borta på en 09'a eller nyare? |
|
|
Jag har ägt en 320d samt haft nöjet att köra en 330dAT -10 ToR Stockholm och jag håller med Bjerser, 330 köper du främst för gångkulturen men även prestandan i området 150-200km/h är otroligt imponerande i 330d. Dock skall tilläggas att 320d sämre gångkultur på landsväg/motorväg upplevs som mindre jmf med i stadskörning. Så vid långpendling skulle jag föredra fyran som dessutom har lägre driftskostnader. 330 som min fd granne hade (som jag körde) drog 8,6L/mil jmf med 5,8L/mil för min 320d. Men mitt tips är att prova båda. Är det automatväxlat hade jag nog valt 330 eftersom 320dA känns trött jämfört med den manuella som jag faktiskt gillade mer än automaten. |
|
|
Håller delvis med vad Krisoffer_l säger! Hade själv tidigare em -09 320d aut /177hk Men bytte ändå till 330d pga motorn! Var lite Orolig till en början vad jag hade gett mig in på när jag just köpt mig en M-sport 330D Oprövad. Jag som redan från början tyckte att 320D var hård i fjädringen på gränsen till stum i fjädringen. ( fast den var helt original utan M-chassi) Var orolig vad jag gett mig in på! Men Gud vad fel jag hade. 330d var en dröm att köra mot 320d var. Fast men inte alls lika hård som 320 var. Och jessus vilken härliga kör känsla det är i chassit.. Och motorn spelar i en helt annan division! Sen håller jag inte riktigt med angående förbrukningen. Fast det beror ju helt på hur man kör! Enligt dom mätningar jag gjort med samma körstil så är det jämt skägg både i stan som på landsväg. ( då körde jag vid mätningarna som min Farmor) och jag har bara mätt litrarna som jag fått i mot milen jag kört. (trippmätar mätning) Dator mätningarna ger bara en illusion. |
|
|
Kollar man på spritmonitor.de så verkar det överlag skilja 1dl/mil i förbrukning mellan 320 & 330. Och som sagt, med max 1200 mil/år så känns inte den aspekten som något avgörande för valet. Jag har läst en hel del om 2-liters dieseln och den får ofta kritik för att gå "hårt". Jag vet inte vad som menas med det men grannen har haft ett par 4-5st BMW med 2-liters dieseln och det är inte utan att man reagerar lite när dom startat. Dom har alla låtit väldigt metalliskt knackande, okej det gör ju en diesel, men dom låter mera som gamla tiders MB-mercor än nyare femmor och sexor. Sedan om jag har fattat det rätt så slipper man dom stenhårda njurbälteskrävande chassiena om man köper en x-drive då den bara finns med det "mjuka" chassiet? |
|
|
Köp en 335d Facelift på en gång så blir du inte missnöjd. Prestanda kontra förbrukning är oslagbar! Kollade själv på 325d (trimma) och 330d. Otroliga bilar tills jag provkörde 335d. Kraften är banans och när bilen visar 0.73l/10km efter en stunds gasande så blir man inte mindre glad. :) |
|
| More> 335 faller bort då den inte finns med x-drive. Jag kommer inte uppför min backe på vintern med 1300kg släpkärra utan 4wd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.