AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.925

Service, auktoriserad eller ej ?

_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Tjenare.

Nu är det dax för service (Inspection 2). Tänkte kolla lite med er hur viktigt det är att det sker på en auktoriserad verkstad ?

Jag fick tips om en verkstad där det jobbar två killar som är duktiga på BMW. Dom har tidigare jobbat på just BMW, men har startat eget.

Jag tror inte det kommer bli sämre utfört eller så, men jag tänkte sen när jag ska sälja.
Är folk noga med att man servat på BMW ?

//Kim
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Du har ingen garanti kvar på bilen ändå.
Sedan är det väl skillnad vart man servar den även om det inte är auktoriserad, tex börjes som inte kan just din modell så bra kanske funkar bra för bromsbyte osv enkla saker.

Handlar det om mer modell specifika saker samt el kan det vara bra att ha någon som verkligen kan märket.

Jag servar olja osv själv och allt som jag klarar av, är det saker jag inte orkar eller kan göra lämnar jag in på ett ställe jag vet är duktiga alt ibland Bmw för dom är inte alltid dyrast.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag skulle inte bry mig var bilen var servad, bara för det är BMW stämplar betyder inte att det skulle vara bättre utfört, än den mindre verkstaden med kunning personal som är mån om sina kunder och vill behålla dom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
//
117
//Mick3
M3 E92-08
_kim_:

just auktoriserad BMW verkstad är inte så himla viktigt så länge de just vet vad de håller på med!
Förmodar att det är M5 du skall göra insp.II på? för den andra bilen du äger kan man lämna till vilken verkstad som helst och de byter olja filter osv på,
men just M-bil är det väldigt viktigt vid just insp.II att man ställer ventilspel och "chimsar" rätt dem. och det kan INTE alla som har en verkstad, är såna små små marginaler på tex 0,05 som skall ställas in om det felar det måttet.
så kolla upp väldigt noga med den som skall göra servicen om han vet vad inspII innebär på en M-bil innan du lämnar nycklarna så de inte tror de är tex vanlig service med oljebyten filter osv..

och just BMW är inte alltid bäst. och framförallt inte billigast vid en inspectionII iaf, skulle kalla dem hutlöst dyra. GOOGLA runt vart man kan lämna in bilen och jämför priser lite. alt fråga här var man skall lämna in bilen. Kan säga att det skiljer mkt från BMW verkstad till BMW verkstad med i priser.

Gå inte på det som är billigast bara, inte säkert att det lönar sig i längden..

Har de hållit på med BMW länge så vet de va det innebär med insp.II! det viktigaste är att du får servicen dokumenterad i boken.

MVH //Mick3
Man ställer inte ventiler på en E39 m5
//
117
//Mick3
M3 E92-08
jaså är det så? aldrig?? Kikar de inte lyftare osv menar du??

där ser man va lite ja visste tydligen.. Sorry..
Hasso: Inte ens om Michell & Co har servat bilen:)? Minns för övrigt när jag köpte en Passat i Örebro (Skolgatans Bil hette de då...).Bilen var billig, skicket med tanke på priset. Men det hette: "Den har nybytt olja bla bla". Jo det kan mycket väl ha varit nybytt olja på den, men då har den fått någon annan bils uttjänta olja*haha*.
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Tack för era svar.
Jag får kolla upp lite priser och se om det skiljer nått vidare, annars får det väl bli på BMW där jag har tid på tisdag.

//Kim
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Dawwe: Jag syftar på en bilverkstad inte en skum bakgårdshandlare oavsett vilken. Köper man bil på den sidan CV järnvägen i Ö-o får man skylla sig själv :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag ska göra inspektion II på min Alpina själv nu om nån vecka. Vad eventuell senare köpare tycker skiter jag stort i, jag vet iallafall att det är riktigt gjort :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
_kim_

vilken firma va det som du tänkte på?

BMW CS #07491
Hur ofta ska man göra service på en M3 E46?
Håller på kolla på en som servats ca var 1000e mil. Känns lite kan jag tycka på en performance bil som denna.

Gör man bara insp II en gång? bilen jag kollar på gjordes insp II vid 8000mil. Nu har den snart rullat 16000. Dags igen? Vad kostar en insp II om den nu behöver göras igen?
_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Beolab

Autoexperten i Vara.

//Kim
//
117
//Mick3
M3 E92-08
Dr: Det beror helt på hur man kör med bilen, intervallerna går efter mil enligt service indikatorn men även efter hur bilen är körd Hårt/varv mm, så 1000 mil är inte överdrivet långt mellan service beroende på vem som ägt bilen och vad den används till.
kör bana tex så skall den bytas mkt oftare än den som endast entusiast kör sin M3. men sen är det ju självklart bara positivt om den är servad med lite kortare inetrvaller enligt mitt tycke iaf.

och inspektionerna görs i samma ordning alltid. nu kommer ju inte ihåg exakt men tex: oljeservice-insp 1- insp2- oljeservice- insp1-insp2 osv osv..
jag skulle verkligen anse att det är lite prutmån på bilen om inspektion II är gjord vid 8k mil senast. då man ställer ventilspel mm vid inspektion II.

Jag kollade upp vad det skulle kosta på BMW Örebro för ca två mån sedan, och det skulle gå på lite över 16k men sen kan du få det gjort billigare på andra ställen men det är en dyr operation som man inte skall bortse från!

Funderar på att sälja min annars för rätt pengar då vi skall ha tillökning och då kommer den bli ståendes ändå!
Carbonsvart. SMGII med 11.2**mil, svensksåld. svarta CSL 19". Full servicebok. Bes 1mån sen ca. även solfilm ljust runtom gjort på firma, samt svarta njurar (orginal finns)

MVH //M
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
1000 mil mellan oljebytena låter mycket bra, de flesta E46 M3-ägare kör väl på Longlife-intervaller?

Mvh
ursäkta en dum fråga, men gäller dessa serviceintervaller med dito stora kostnader
alla BMWmodeller?
Är spekulant på en B3 3,5. Skall det justeras ventilspel mm på dessa också
efter bara 8000 mil?
Mick3

Har skrivit i din gästbok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.