|
|
|
|---|---|
|
Hej. Märkte härom dagen att motorn liksom ryckte till och tappade tändningen under drift ca 1 sekund för att sedan hoppa igång igen. I dag hände det 2 ggr, det känns som om man skulle snabbt vrida av och sedan på tändningsnyckeln under färd, dvs all tändning försvinner under 1-2 sekunder. Vart är det lämpligast med felsökning? Fick inget felmeddelande med Carsoft ska tilläggas. Mvh Skalman | |
| troligt vis tändlåset, haft samma fel på första e38an och bytte låset och felet försvan! | |
|
Hej...Tack för ditt svar. Efter många om och men så fick jag till slut felkod 160 och 55 via Carsoft. Bägge koderna pekar ut " 2 cylinder bank, post lambda weak signal" så jag bytte höger /bakre lambdasond och nu är ordningen tillbaks :) Mvh Skalman |
|
|
Glädjen var kortvarig :( Felet är tillbaks igen vilket tyder på att lambdasonden var oskyldig. Om jag kör bilen så stänger motorn av sig helt plötsligt, i bland kommer den igång självmant efter 2-3 sekunder om jag är på "rullen. Annars måste jag stanna och "gnugga" 20-30 sekunder. Det känns alltså som om någon under färd vrider tillbaks tändningsnyckeln till läge 1 = motorn stannar direkt, alltså inget ryckande eller andra fenomen som är typiska för pumpen. Om de vore bränslepumpen så skulle bilen inte gå som vanligt mellan stoppen. Kommer att byta bränslereläet eftersom det känns som ett elfel. Om det inte är reläet......vart söker jag sedan? Mvh Skalman |
|
| som jag skrev innan det tyder på tänd låset/botten har ju haft samma fel på första e38an, kan va värt att kolla upp, //krille | |
|
Ok..ska kolla det, saken är den att jag bytte tändningslåset för ca 2år sedan till ett nytt pga att det kärvade. Tändningen fungerar i övrigt, startmotorn snurrar, panelen lyser...känns som ett elfel mellan pump och matning vilket kan betyda att bottenplattan är inblandat. Bytte värmefläkt i vintras och i samband med det användes tyvärr en hel del övervåld(höll till ute..kallt!!) i anslutning till kablage och anslutningar som inte ville lossna när instrumentpanelen skulle bort. Kanske har någon kabel fått sig en sträckning/brott/glapp iom detta. Glad påsk! Mvh Skalman. |
|
|
Hej, Cylinderbank 2 sitter på vänster sida i bilens färdriktning. Å andra sidan skall väl ett fel på en syresensor inte leda till ett stopp? Så jag håller med dem som gissar på tändningslåset. Det tycks kunna ge alla sorts konstiga fel. /Lennart |
|
|
Hej. Har nu bytt, tändningslås, bottenplatta, kollat bränslepumpen + bytt relä men bilen är nu stendöd...dvs den vill inte tända alls. (tändning , startmotor, radio etc funkar normalt) Ström finns fram till bränslepumpen...varför vill inte motorn tända?? Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.