AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.775

Golf-motoralternativ? Finns mkt att välja på.

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej,
Pallar inte att googla fram alla olika golfar med dess olika motorer. Men en sak som slog mig va att en större motor hade färre hästar än en mindre motor. Tror det va 1,4 TDI vs 1,6. Såg nyss en 1,6 TDI Blue Motrion(soppasnål) som hade samma hästar som en 1,6 utan "TDI"

Alltså är TDI = turbo disel? Eller är det nått annat? Jag ville minnas det är nån 6-växlar historia. Jag vill INTE ha 6 växlar! Lär skaffa en automat nästa gång.

En motor är ju inte bara hästar och bensinförbrukning, det är ju även hur skön den är att köra!! Det skall ju va lite vridmoment, man ska kunna dra ut lite på växlarna, mjuk o fin o rapp utan att skrika för mkt. Tips på bästa golf-motor och med automatlåda? Är inte ute efter nån GTI eller 1,2 liters motor.

1,4 eller 1,6 är av intresse, men hur många modeller finns det av dessa två literstorlekar?
Na
440
Nattugglan
hittade nu :)

Länk

Dessa 2 verkar mest intressanta för mig : (Disel som sagt är bara intressant om jag börjar åka mer bil, vilken jag inte tror jag gör)

1.4 TSI 2009- 4-cyl radmotor DOHC 16V 1390 cm³ 122 hk 200 Nm Direktinsprutning, turbo

1.6 TDI 2010- 4-cyl radmotor DOHC 16V 1598 cm³ 105 hk 250 Nm Turbodiesel
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
TDI är alltid diesel, har ingenting med växellådan att göra. TSI är överladdad bensinmotor.

Leta upp en TSI med DSG automatlåda så har du den motor du vill ha.

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kan också rekommendera den drivlinan, då jag har den i min A1:a.. :) (TFSI S-Tronic heter det på Audi) Men notera att den är rätt törstig för att vara så liten & modern!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag tror att TSI från början stod för Turbo Supercharged Injection, men det har gått inflation i det där.

1.4 TSI med 140 hk är nog trevlig.

Personligen tycker jag Golfarna är "för dyra".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis. TSI är inte längre alltid laddad med både turbo och kompressor som förr. Numera kan det också bara vara det ena. Överladdad i någon form är de alltid dock.

-------
//Lövet
Ur
184
Urma
118d -08
GT med 1,4 liters motorn har både kompressor och turbo 160hk. Har inte kört den men den borde det vara bra klipp i! Hållbarheten är en annan sak? Har sett att Kvarndammen sålt ett par Golfar billigt pågrund av oljud från kompressorn.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ju samma motor som alla Gas-Passater så om det är nåt fel på motorn borde det nog upptäckts vid det här laget. Däremot vet jag att det finns en del gamla Golf GT med tillförlitlighetsproblem = första utgåvan av den dubbelladdade motorn. Dock är ju den motorn en äldre konstruktion.

-------
//Lövet
Na
440
Nattugglan
Hur kan det finnas en 1.4 TSI med 140 hk och en 1.4 TSI med 122 hk? Eller har någon skrivit fel här?

Ja, jag håller med 1.4 TSI är törstig jäkel, 0,6 l/m är väl mkt på en golf år 2012 med men en så liten ärtmotor?

Jag är INTE ute efter hästkrafter(då hade jag skaffat en GTI), även fast det kan va bonus och kul, jag vill komma ned i förbrukning men ändå ha en vettig behaglig motor som inte bara skriker. En "vanlig 1,6" utan allt turbo-skit skulle vara något, men det verkar inte finnas på golfarna längre?

En annan sak, FSI, är inte det något beteckning som Golf har? Vad är skillnad på FSI och TSI?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
FSI är icke-turbo och var nån form av direktinsprutning

1.4TSI finns i massor varianter. Vissa har både turbo och kompressor, vissa har bara det ena.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Golf 5 fanns med 1,4 TSI med bara turbo på 122 hk och med både turbo och kompressor på 140 eller 170 hk. Golf 6 finns med bara turbo på 122 hk och med både turbo och kompressor på 160 hk.

MVH Christofer
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Enkelt val, liten bil = låg förbrukning även om du väljer största motorn :D
Fuel Stratified Injection

Köp en Golf 1.6 TDI Bluemotion. Manuell vxl. Du kommer bli besviken på en Golf TSI med DSG eftersom de drar en hel del mer bränsle jmf med en Golf diesel.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ska man ha bilen kvar ett tag kan det var vettigt att kolla upp
om motorn har kedja eller kamrem.
Kamrem går ju bra om det är vettiga intervall och kostnader vid bytet.
Men när det gäller mina tidigare erfarenheter av VAG produkter, servicepriser och bemötande på verkstäder så skulle jag vara MYCKET NOGGRANN och kolla upp vad jag köper och hur ofta jag måste till verkstaden.

Mitt liv som Audiägare för några år sedan var inte det minsta roligt.
Man får bara hoppas att det ser annorlunda ut idag.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag lurar lite på En Polo 1,4 TDi. 0,38 landsväg och ca 1100:- i skatt. Trevlig ekonomi.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nattugglan;

om bränsleförbrukningen är prioriterad, skulle jag kanske välja en annan motor än 1.4T (122 hk) som sagt, jag ligger på 0.8 l/milen - förvisso mest stadskörning, sportläge & blyfot..

d.fagersten, du har uppenbarligen aldrig kollat färddatorn om du kört en GTI eller R!? Dessa är verkligen inte snåla på soppan. Min GTI drar lika mycket som den 525iAM E39 jag hade innan.

Nattugglan, köp en 1.6TDI. Jag åkte en sprillans ny Skoda Octavia TDI (tror du är samma motor som i golfen) till Sälen nyligen och trots att motorn inte var inkörd gick den på smått fantastiska 0,5 l/milen (!)

Förövrigt är 1,4 tsi 122hk en väldigt trevlig bruksmotor speciellt i kombination med DSG även om jag skulle undvika DSG vid längre ägandetid än garantitiden.

Lycka till med billetandet!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När jag åkte till Sälen för två veckor sedan drog min 0,57 uppmätt. Med 200hk och automatlåda.

För att stå ut med 1.6TDI tycker jag den borde dra under 0,4 på samma sträcka. Den är slööööö jämfört med TSI motorerna.

-------
//Lövet
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min bror har en bensin verson, 6-växlad av Golf GT TSI -09 1,4 med 140 hk. Det är bra drag i den motorn kan jag säga. Hur trevlig som helst.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller oro för DSG så är Volkswagen försäkring ett tips då dom har maskinskadeförsäkring till 8 år eller 15.000 mil.

GTI'n är inte speciellt snål. Ligger kring 0,9 l/mil blandad körning och då är det ändå min fru som oftast kör den.

___
//Ulf
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Man ska även tänka på att det är skillnad på GT och GTI också. Om man ska jämföra det med BMW:s modeller då är GT som en BMW med M-pkt och GTI en M-modell. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.