|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gizmo, Det blir rätt. Profilen anges i procent av bredden. Har man bredare bakdäck så måste man gå ner i profil för att det ska stämma med framdäcken. Kolla denna sidan. Länk Ditt framhjul är 2mm större än bakhjulet, dvs nästa exakt samma.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Ok , tack för svaret..... | |
|
Vad jag förstår så har jag rätt på mina däck också: Bak 285/45 R19 Fram 255/50 R19 Fick med dessa som extra när jag köpte min X5:a men satt på dom igår. Blev lite fundersam bara över dimensionerna om det verkligen blir rätt. |
|
|
Mange: det skiljer 2 millimeter i höjd på respektive hjul, dvs försumbart. Rullomkretsen skiljer 4mm, också försumbart. Kör och var glad :) Många tror felaktigt att profil som anges på däck är angiven i millimeter, men det är angivet i procent av däckets bredd. vet man det är det lite lättare att räkna på höjden :) |
|
| Är inte X5:an 4 hjulsdriven konstant!? då skulle iaf jag vilja ha samma dimension fram som bak..eller iaf exact samma rullomkrets..men vad vet jag! Mitt arma luder | |
| Visst är det önskvärt med exakt samma rullomkrets på en 4wd. Men i den verkliga världen är inte allt perfekt. De 2mm i skillnad skulle lika gärna vara skillnad i slitage hos däck av exakt samma dimension. | |
| Varför kör man med olika bredd bak och fram egentligen? Finns det nån vettig förklaring? Är det mest för att det ser snyggt ut eller? Blir det nån skillnad om jag sätter 245-35-19 runt om tex | |
| Anledningen är i grunden bättre fäste. För dom flesta handlar det dock om utseende ja, allra helst på en vanligt bmw. | |
| Tack! | |
|
Bättre fäste med bredare bakdäck gäller bakhjulsdrivna bilar med mycket effekt - där kan det finnas en fördel med mer gummi i backen på bakdäcken. På en fyrhjulsdriven bil är det troligen snarast bättre att ha lika breda hjul runt om - åtminstone om vi pratar "prestanda"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har X-drive och: F 245/35-19 och B 285/30-19 = exakt samma rullomkrets F/B (åtminstone på nya/oslitna däck...). Fälgar 8,5 och 9,5 med ET35 F/B. "Staggered", som jag en gammal farbror blivit lärd att det heter, är för mig en ren utseendefråga. Det viktiga för mig var att få bakfälgar med djupt/konkavt utseende (trots att jag kör X-drive som har mycket mesigt ET). Rent teoretiskt behöver inte samma dimension fram/bak vara bättre på en 4wd. Eftersom bilen i grunden är en lite överstyrd så skulle överstyrningen minska (på asfalt...) med bredare bakdäck. Nu har jag inte testat gränserna och inte haft några "släpp" eller bredställ på asfalten med min gamla diesel-kombi, så jag vet inte hur teori och praktik går ihop i verkligheten, utan jag får väl nöja mig med att greppnivån verkar räcka gott och väl för min typ av körning... ;-) Hur som helst; utseendemässigt är jag mycket nöjd! Det finns ju en del 4wd supersportbilar (även seriösa tävlingsbilar?) som har bredare däck bak än fram. Det tar jag också som kvitto att det i vart fall inte innebär någon nackdel. |
|
|
Är det 5% det får skilja mellan fram och bak ? Kom över en uppsättning 225/40-19 resp 255/30-19, men det skiljer ju en del i rullomkrets, klart synbart när de bredvid. Diameter 66 resp 64, är det ok ? |
|
|
Japp 5% brukar vara en bra tumregel. Dina dimensioner ger en diff på ungefär 4% så enligt tumregeln är det Ok. Finns en mängd olika webbsidor för att beräkna detta, Googla på "rullomkrets kalkylator". |
|
|
Kika under "diverse" till vänster - där finns det en rullomkretskalkylator! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.