|
|
|
|---|---|
| Efter att ha ägt diverse äldre modeller har jag äntligen lyckats övertyga sambon att vi skulle köpa en 530 touring med M-paket och INTE en V70. På måndag ska den in på rostsfix och omlackering. Om ett par veckor insp. 2. Nu hoppas jag bara att den kommer bli en långvarig trotjänare i familjen utan för mycket strul. Med tanke på vad den här modellen kostade när den kom, och hur billigt man kan köpa den nu måste det här väl ändå vara en kandidat till mest bil för minst peng? | |
|
Beror på hur man ser det. Du kommer nog aldrig ha problem med motor och växellåda. Däremot rost och elfel. |
|
|
Alla bilmodeller har sina typfel, även e39 inräknat. Men bilarna går underbart när de funkar som de ska och andas kvalité på ett sätt som nyare bilar saknar. Har bilen haft en varsam ägare innan dig så har du säkert många mil framöver att avnjuta tillsammans med din nya trotjänare. :) |
|
| Det är bara den där jäkla rosten som dyker upp på allsköns ställen. Man upptäcker nya otrevliga saker efter varje vinter. F.ö. tycker jag våra två bilar är hur bra som helst. | |
|
Jag tycker inte att de rostar överdrivet mycket egentligen. Klart att de börjar rosta, de har ju några år på nacken. De har inte lika bra rostskydd som e34 hade, men jag tycker att en e36orna verkar rosta mer. Jämför en e39 och e36 från -96 så tycker jag oftast att e36orna ser värst ut. Men jag kan ha fel. Elfel verkar de däremot ha. Jag har klarat mig bra än så länge men det kommer väl när som helst. Abs, Airbag, olika givare verkar ge sig oftare än de borde göra. |
|
| Hellre en trasig sensor än en rostfläck på karossen. | |
|
Ja, E39 är en mycket bra bil med få brister. Mycket bättre än E60/61. Garanaterat mycket prisvärd, bättre köp än Volvo V70 tycker jag. |
|
|
lol highway star :) dags att byt ut det gamla talesättet. Men har E39 verkligen mycket elfel? Skönhetsrost tycker jag verkar vara det enda störande felet. Vevhusventilation, Bremiländspolar mm går ju att förebygga. |
|
| E39 utsågs ju också till världens bästa bil även när de kostade pengar :) | |
|
Aldrig haft något elfel på min iaf. Rosten är det största pannknacket |
|
|
Toruing har väl problem med elkablaget i luckan som slits och sen pajar det lite airbagsensorer efter en 10-15 år. För övrigt inga elproblem alls. Det som är e39.s stora problemområden är och förblir karosserirost samt kylsystem. |
|
|
Det är faktiskt en jäkligt vettig analogi det där med solbrillorna. Motsvarande problem uppstår ju. Svårt för föraren att etablera ögonkontakt med omgivningen. |
|
|
Det som jag märkt av lite som en akilleshäl förutom det som sagts är att handbromsen kräver justering och omvårdnad mer än vad man kan tycka skulle behövas... Iaf på pre-facelift bilarna är detta med svag handbroms det vanligaste felet, iaf enligt bilprovningens statistik. Dvs handbromsen är känslig och allmänt för svag på E39 tycker jag.. Aldrig haft tillnärmelsevis lika mycket problem med handbromsarna på mina fd E28:or t.ex(jo, sköldarna rostade bort iofs ;)) Mvh Janne. |
|
|
Jag tycker att man läser om ABS/asc-problem varje dag här.. Men även om dessa fel finns så är det en väldigt prisvärd bil! Jag förstår inte att de kan vara så billiga egentligen? En volvo v70 kostar ju mer. T.ex. denna Länk Perfekt bruksbil som fortfarande är snygg och känns modern. Varför är de så billiga tror ni? Är folk rädda för dyra reparationer och reservdelar? Delarna till BMW brukar inte vara jättedyra tycker jag. Jag hade Alfa förut.. där var det dyra delar |
|
| Det där med ABS-sensorer och ABS-enhet och även ASC är på tidiga E39:or. Men tidiga verkar vara lite motståndskraftigare mot rost. Så det är liksom bara att välja vilka problem man vill ha flest av :) Nejdå, E39:orna är prisvärda och känns nyare än de egentligen är. Tror att marknaden mättades av importerade E39:or för 10-talet år sedan, vilket gör att de finns i överflöd. Fler än det finns intresse för kanske.. | |
|
Highway Star: Visst vore det händigt med en editfunktion på forumet? Speciellt när man råkar svara i fel tråd. ;) Tänkte alltså på det där med solbrillorna, vilket jag antar hör hemma i tråden om dom lånade dörrarna? |
|
|
Anders-72 vet inte vad du menar med tidiga e39. Bosch styrmodulen för abs kommer att gå sönder av ålder frågan är bara när det är egentligen inget specifikt i e39;an i sig utan drabbar alla märken den sitter på vv saab volvo m.m. Bilarna är gamla biliga att byta ut men det blilr dyrt när elektroniken går sönder. Och man kanske kan tycka att det är märkligt att en absmodul ska kosta nästan 5000kr och en airbagstyrenhet stor som ett cigarettpaket ska kosta 3700kr år 2012 och på båda dessa tillkommer minst 1200kr i arbete. Men det har vuxit fram en ny marknad i detta, att tjäna pengar på att reparera elektronik. Jag tror vi kommer se det mer och mer i varierande kvaliteer. |
|
| Osäker på om den nya modulen kom med facelift eller något år tidigare, men den senare vållar än inga större bekymmer, men de äldre har ju pajat på löpande band i många år. Finns massor med trådar om firmor som reparerar dessa. Likaså den äldre typen av ABS-givare som var känsliga. Har själv de nyare och trots att bilen nu är snart 12 år har ingen av dom pajat. | |
|
Har inget med facelift att göra. De som drabbas är 99-01 hur som helst de är integrerade med hydralaggregatet. |
|
|
@Alabama Kolla in Begagnatguiden, E39. Där finns massvis med bra information! prosperity is a mindset! |
|
|
Hur vet man om man har gamla eller nya givare. Är det om man har de gråa eller blåa givare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.