AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.942

Prissättning Volvo V70 vs V60

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Såg att Volvo har kampanj på Volvo V70 T4 Momentum för 269 900 kr och Volvo V60 T3 Momentum för 259 900 kr. Med tanke på att V70:n har +30 hk och är en betydligt större bil förefaller ju prisskillnaden som mycket märklig? Visst är ju V60 en nyare modell och skall väl andas lite mer premium samtidigt som den är lättare och sportigare, men T3:an är väl inte det första motoralternativet man tänker på när man säger sportig. Så kan man välja annat än V70:n när prisskillnaden är så oerhört marginell?

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade valt V70 oavsett, jag gillar inte riktigt utseendet på V60 och vill man ha en körglad premiumbil med hög kvalité finns det tyska alternativ som är på en helt annan nivå på alla punkter jämfört med V60.

En Volvo skall vara stor, praktisk och gungig och skiljer det 10.000:- till V70 med mer motor känns valet givet för mig åtminstone!

//Bjersér
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
V70 är ytterst aggressivt prissatt för tillfället. Sannolikt för att den är äldre i modellcykeln och behöver lite hjälp för att hålla upp försäljningen. V60 roligare att köra av de två (oavsett motor) men så mycket fler fördelar har den inte tycker jag.

-------
//Lövet
v60 lär ju ha bättre andrahandsvärde och ha lägre ägarkostnader dessutom är ju v70 en äldre bil.. skulle lätt valt en v60
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Roligt att se de som redan har mindre bilar
Väljer V60 och tvärt om tycker att eftersom det är nya bilar åk och prova
Det är bara du själv som kan avgöra vilken som passar dig och dina behov själv hade hag valt den större bara för den passar mina behov
Vilken som får bädta 2 handsvärde kan man bara spekullera i ich är mindre intressant för det är inga speciallbilar som tappar 200 tusen bara man tar dem ur bilhallen
Lycka till

Ha deT
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Kanske skulle förtydliga att jag inte står i begrepp att köpa en Volvo, är så nöjd med min 3-serie touring och har redan valt bort V60 till förmån för den.

Det var mer den marginella prisskillnaden i annonsen som väckte mitt intresse. Har ju som nyss nämnt provat V60:n och kört V70:n en hel del i tjänsten och jag måste nog påstå att V70:n är så mycket mer bil för pengarna i det här fallet. V60:ns front blir jag aldrig klok på, tycker rent av att den är ful men det är ju naturligtvis en helt subjektiv åsikt.
Cliff du påstår att V70 är mycket mer bil för pengarna än V60,kan du vara snäll och förklara lite närmare vad det är som gör V70 til en "mycket bil för pengar" jämfört med v60.
V 70 är bara större och inget mer. V60 är modernare och mycket mer bil för pengar än V70 om man inte behöver en stor bil, därefter priser på V70 vs V60.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
V70 och V60 är i stora delar gemensamma (motorer, växellådor osv) så det är inte så stora skillnader i vilken som är "modernast". Chassiet är väsentligt piggare på V60 medans utrymmena är bättre i V70. Ljudnivån lägre i V70, chassiet hårdare i V60.

Angående andrahandsvärde har Volvos mindre kombibilar alltid haft sämre andrahandsvärde än V70 och när V70 kostar i stort sett samma lär den bli en bättre affär.

-------
//Lövet
Jag tror ändå att V60 kommer faktist köra om V70 när det gäller försäljnings siffror. V70 var en storsäljare i många år men V60 är modernare bil i alla fal om vi jämmför design.Utrusning behöver vi inte jämmföra eftersom V70 får nästan identisk utrusning från V60. All teknologi skapades tii XC/V/S 60 som kopierades till V70/S80
För att inte skapa missförstånd här kan jag säga att jag gillar bådde V70 och V60
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror faktiskt inte V60 kommer gå om V70 i försäljning nån gång. Den är för liten för det. En normal svensk familj med 2 barn får det alldeles för trångt i V60 när barnstolar, semesterpackning osv ska in.

-------
//Lövet
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Sony, jag filade på ett ganska långt inlägg men hur man än vrider och vänder på det här blir det en subjektiv historia.

När jag tittade på en V60 D3 så hamnade den obehagligt nära 320d Touring i pris. Låt gå för att Volvo:n var mer välutrustad vilket dock inte behöver vara sant idag med tanke på BMWs nuvarande kampanj. Vi pratar då om en bil med 163 hk istället för 184 hk, ett trängre bagageutrymme som inte kan utnyttjas lika effektivt (öppningsbar glaslucka i BMW:n) och en exteriör design vars front definitivt inte tilltalar mig. För min del går V60:n bort och så här i backspegeln gör den det lite extra mycket idag då jag har familj. Det är kort sagt förbannat trångt i BMW:n redan som det är - och att då titta på en mindre bil känns absolut inte aktuellt.

Vad gäller V70:n så är läget lite annorlunda. Har kört den en hel del i tjänsten på långa sträckor och den känns helt ok. Ingen bil som väcker starka känslor men den gör sitt jobb på ett bra sätt och har en i mitt tycke snygg exteriör design. Den är dessutom prissatt helt annorlunda än BMW:s 5-serie vilket gör att de inte konkurrerar i samma segment. Lite tillspetsat skulle jag vilja påstå att BMW:n är den bästa bilen medans Volvon är det bästa köpet.

Och det är just det där sista jag tycker saknas när man jämför V60 och 3-serie. Jag håller BMW:n för att vara den bästa bilen och med den prisbild som Volvo satt finns det inte en chans att den kan bli bästa köpet. Därmed saknar den ett vettigt kundsegment. Det finns inget "competetive advantage" för V60:n.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.