AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.424

540 e39 talade om "check engine oil level"... hjälp!

Hej!

Idag plingade det till på motorvägen och på färddatorn stod det "check engine oil level". Blev riktigt förvånad och förskräckt, hade ju kollat nivån dagen innan och då var den perfekt. Stannade omedelbart och kollade, men nivån var den samma! Jag körde hem bilen då inget verkade konstigt.

Är det enbart nivån den varnar om, eller kan det även vara trycket (kom jag på i efterhand..)? Oljelampa-symbolen lyser inte, men den visar fortfarande på displayen att man ska kolla nivån när man stänger av bilen.

Har ni några tips på vad jag ska göra? Är det bara givaren som spökar tror ni, eller kan det vara allvarligt?
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Du kan nog sitta lugn i båten. Min 525 varnar då och då, sällan man behöver fylla på.
Är ju inget nytt att BMW förbrukar lite olja mellan oljebytena, iaf inte för m54an som sitter i min bil.
Nivån är bra (ungefär mitten av stickan), har inte dragit något märkbart sedan jag bytte olja i november.
Hur hög är nivån när din varnar då?
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Min är liknande din i nivå men jag brukar ha i en dl eller två då.
Okej. Ställde den helt plant idag (lutade lite framåt innan), och konstaterade att nivån var runt min på stickan. Fyllde på och den slutade varna. Motorerna måste vara väldigt känsliga för lutning verkar det som, bra att man vet om det nu :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag brukar alltid kolla först när den är kall sedan efter man kört och låtit den stå 20 min.
Det brukar vara bra.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
När ska den varna för låg oljenivå egentligen? Min oljenivå var under stickan en gång, men fick aldrig någon varning.. har jag trasig givare eller?
Vet inte när den ska varna, stickans tolerans är väl inte jätte noga kanske, men någonstans mellan min och 2mm nedanför kanske, vild gissning?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
När du säger känslig så menar du givetvis Tyskt, exakt och korrekt varnat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.