|
|
|
|---|---|
|
Tänkte ta itu med det här problemet nu. Den högra dörren där bak krånglar. Varken fönstret eller centrallåset fungerar där. Tänkte följa den här guiden Länk och hoppas att det bara är spår-kablarna till fönstret som hoppat ut. Vet inte hur jag fixar centrallåset, men får väl hoppas på att det är någon kontakt som har hoppat ut. I alla fall, om jag följer den guiden, så måste jag ta bort det ljudisolerande skumgummit. Och får att sätta fast det igen när jag är klar, så rekommenderar dom i guiden att jag använder butyl-tejp? Finns det något motsvarande jag kan använda? Det ända jag hittade var det här Länk , och det är ju inte ens tejp. | |
| finns på rulle hos husvagnsfirmor (man använder det för att täta husvagnar) | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Schmiedmann har något liknande, sök på butyl. Tror det är av typen Terostat-81 de har Länk |
| Butylband, finns hos Mekonomen ca 120kr för 8m tror jag det var... | |
Behöver själv det här, visste inte det fanns på Mekonomen - sökte lite snabbt och visst hade Dawwe rätt. Smidigt - får springa inom där en runda och köpa. 8 meter med 6 mm bredd kostar 117 SEK. Artikelnummer är 40-390R68. |
| 120kr för lite tejp... vad är så speciellt med denna? :P | |
Det är inte tejp, det är tätning. |
|
finns på Jula 99kr bred tror det var 50mm och 10m lång 3mm tjock |
|
Är det bitumentejpen (art.nr 540055) du tänker på? Det är inte riktigt samma sak som butylsnöret. |
|
Jag körde på 40-390R68 Från mekonomen |
|
|
Jag handla på Würth. Länk Mvh Martin |
|
| Jag rekommenderar inte att köpa biltemas butyltätningsmassa. Det höll inte mer än ett halvår, och var dessutom kletigt som fan. Var tvungen att göra om en bakdörr, köpte då tejp på mekonomen. Funkade skitbra:-) | |
|
Ok, tack för tipsen. Kan passa på att fråga om jag måste köpa en sådan här "E12-socket"? Som ni ser på första bilden. Var köper jag den? Dyrt? |
|
|
Jag har också köpt både på Wurth (samma som BMW använder lokalt) och Mekonomen, båda funkar fint. Inte Biltema!!!! Du behöver en varmluftspistol också, helst en sån med ställbar temperatur så du inte råkar värma för mycket. En bra hårtork kanske funkar. Jag kör 100C på nära avstånd. Lätt som en plätt att få bort isoleringen då. Gör rent med isopropanol el dyl. Lägg på nytt, tillbaka med plasten, tryck noga ut med tummen, det är det som gör att kletet fastnar och sitter kvar!!! Jag lägger dubbla lager i nedre halvan av dörren, varav översta är så högt att det ligger på kanten, så att vatten som rinner i dörren aldrig rinner över på sidan av plåten som är inåt bilen och lägger sig mot tätningen eller rinner in i bilen (det klassiska felet). Egentligen lägger jag dubbla lager nästan överallt och runt varenda öppning i dörrplåten förresten hehe. |
|
E12 är en så kallad Torx - External, med en sådan hylsa lossar man skruvskallar som ser ut såhär Länk Jag skulle rekommenderat Biltema, deras "10 years guarantee" hylsverktyg är helt outstanding! Tyvärr har inte Biltema lösa E12 hylsar, utan du måste köpa ett set (art.nr 10-387) för 75 SEK som innehåller sju stycken hylsor. Kanske dumt att köpa om du inte tänkt meka något mer, men dessa skruvskallar är ganska vanliga. Men kolla med Mekonomen, AutoExperten och gärna Würth. Just Würth har en tendens att vara lite väl dyra ibland, men detta hänger gissningsvis ihop med att de inriktar sig främst mot företag (men säljer även till privatpersoner) - har själv handlat där ett par gånger. Lite som Eksandhs Tools, de är ju starkt inriktade mot företag. Tips är att kolla Swedol! Nu tittar jag dock i en 2 år gammal katalog men där kostar en E12 1/2" 35 SEK. Men då kan du ju fundera på om du inte ska lägga på två 20-lappar och köpa den där satsen från Biltema istället (deras hylsar har en lite mindre fattning 1/4" och 3/8" och är lite smidiate i trånga utrymmen). |
|
Håller på att ta bort dörrpanelen nu, och har lossat alla clips. Men tydligen gömmer det sig ytterligare 2 skruvar under träpanelen? Länk Hur får man av den? Konstigt att vissa guider helt skiter i dem, men får av dörrpanelen ändå. Är det olika? |
|
|
Ta bort skruven till inre dörrhandtaget sen finns inga fler skruvar. Lossa clipsen runt om med tunn plastspade. Sen sitter ett kraftigt clips mitt i dörrsidan som tar upp kraften när du stänger dörren inifrån. Ställ dig upp och håll i handtaget, ett distinkt ryck uppåt, något snett inåt, så häktar du av dörrsidan från clipset (som låser stenhårt i dragitkningen, som du kanske förväxlar med en skruv, dörrsidan skall INTE dras loss i stänga-dörren-riktningen) och häktar samtidigt av överdelen mot rutan (sitter med clips). |
|
|
Förresten, det kan gå att dra av dörrsidan inåt till beroende på om den varit borta förut och hur hårt föregående person har böjt ut "spärren" till plastclipset. Men det är meningen att man ska lyfta upp för att "häkta av", och sedan lossar man plastclipset efteråt genom att klämma ihop spärrstiften med en tång, (bänder ut/återställer spärrstiften så att man inte rycker loss mitten av dörrsidan om man stänger dörren), sätter tillbaka clipset i dörrsidan och trycker in dörrsidan så att clipset fastnar igen. |
|
En liten uppföljning kring butylbandhistorien - var och handlade detta idag på Mekonomen. Här är bilder för de som undrar hur det ser ut. Länk Länk Kommer att använda det att fästa fuktspärrarna i mina dörrar men kommer även att sitta under de plastskydd som sitter runt vindrutetorkarna (detalj #15 i bilden nedan). Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.