|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en bmw 518i som jag ganksa nyligen har fått problem med! Vid längre körningar på jämn gas så börjar den rycka och hoppa, precis som den inte får någon soppa. Men frikopplar man och varvar upp den till ca 6500 - 7000 varv så går det köra utan problem i ca 15 - 20 minuter sen kommer det igen. Sitter man och kör i stan eller kör sträckor med bromsningar , ner och upp växlingar så funkar det utan problem! Det jag sett är att kamaxeln är väldigt slitna och knackar(har varit så sen jag köpte den för ca 1 år sedan) men problemet har uppstått nu. Alla slangar och dylikt är tätade, åtdragna och bytta till motorn. Bilen har för övrigt höga hc värden! (dom andra avgas värdena är bra) (Det är m40 motorna jag talar om!) Något jag läst är att bmw är känsliga för xenon konvertering och kan ha något med det att göra, stämmer detta? Har hittat en ny billig kamaxel och undrar om något tycker det är värt ett försök att byta den? | |
| Ingen som har någon aning om varför den rycker vid långfärd? | |
|
Hej, jag vet vet inte varför din bil rycker, men att frikoppla och varva bilen utan belastning över rödmarkeringen är något motorn inte mår särkilt bra av... När kollade du över tänddelarna senast? tändstift, tändkablar kan vara bra att gå igenom, bränsleläckage eller bränslepumpen? Kanske har någon skit i tanken fastnat i bränslefiltret? Lycka till hur som helst! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ingen direkt expert på avgasvärden och tolkningarna av dessa - men höga HC värden tyder på rester av oförbrända rester av bensin eller olja (kolväten). Såvida inte bilen dricker väldigt mycket olja så beror det ofta på ofullständig förbränning - kan orsakas av dålig tändning, låg kompression med mera. Skulle nog också börjat se över tändsystemet, analysera tändstiften om du kan få ledtrådar därifrån och undersök bränsletillförseln. Det är en riktig longshot, men kolla att alla slangar som har med kolkanistern (samlar upp bensinångor och sedan leder in dem i insuget vid väl valda tidpunkter) att göra. |
|
Bränslefiltret är nytt( 100 mil) tändstiften byttes samtidigt men har som brända små flagor på sig Och har just precis gjort ett cylinder läckage test, alla cylindrar håller tryck, cylinder 2, 3 och fyra håller ca 12kg och 1an ca 11kg. Bytte även olja och filter i slutet på november. har fyllt på en liten skvätt sedan dess och såg nu att det va ca 0.5 - 1 liter kvar. såg inga märkvärda läckage utom fuktande bakom oljetråget. Det jag fundera på va om nocklarna är så slitna att ventiler är öppna alldeles för kort tid för att hinna släppa ut alla avgaser/rester ? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Brända flagor är ett säkert tecken på att olja har förbränts. Inte omöjligt att dina ventiltätningar börjar bli lite dåliga och kan vara en anledning till det lite höga HC-värdet. Var det onormalt högt eller under gränsvärdet (100ppm)? Det höga HC-värdet behöver nödvändigtvis inte vara relaterat till att motorn rycker och hoppar. Bra att kompressionsprovet såg bra ut iallafall. Såg alla tändstiften ungefär likadana ut? Inget som avvek från de andra? Ungefär såhär ser tändstift ut som haft en normal förbränning (från min M30B35 motor efter typ 1000 mil eller så) Länk Länk Nja, tror inte en sliten kam kan ge de fenomen de upplever. Skulle avgaser inte evakueras tillräckligt effektivt så resulterar det i lite mindre effekt och (om jag minns rätt) kan även resultera i en något högre förbränningstemperatur - vilket isåfall kan ses på tändstiften i vissa fall. Eftersom det helt klart är ett intermittent fel så är min gissning ändåså något med tändning/bränsletillförsel. |
|
Okej! HC värdet står nästan still runt 60-70 sedan när bilen står 5-10 sek så rusar det iväg och pendlar mellan 300 och 450. har även legat starx över 500. varvar man så håller den sig på 60-70 igen och sedan rusar det iväg igen. Tändstiften såg ut som dom på bilderna, bortsett från dom mindre flagorna. (tog i lite väl när jag sa att ja varva upp den till 6500-7000 varv, mena mer runt 4500-5000) Skulle xenon konverteringen kunna påverka tändningen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.