|
|
|
|---|---|
|
En bilverkstad bytte min kylare igår. Allt verkade ok tills jag kom hem - den läckte kylvätska! Huven går nu inte att öppna då verkstaden troligen (enligt Bilcentralen BMW) lyckats klämma fast vajern vid monteringen av kylaren. Har kollat forumet + kollat Länk men utan att hitta någon lösning. Någon med erfarenhet & tipps? BTW: E46 Cupé | |
|
verkar som bästa vägen är att plocka njurarna.. se Länk |
|
| Tack, men de var de första som plockades bort men man kan ändå inte komma åt lås mekanismen & vajrarna. Har hållit på hela dagen vid den verkstad som åstadkom felet. Nu får dom jobba vidare under natten. För 75 kr/st så köper man nya huvlås - alltså tappen som går ned i låset. Man ser lite av dessa tappar & vi har försökt kapa dem med tiger-såg - utan att lyckas. Jag får se vad de kan göra ikväll | |
|
Jag gjorde så här; Bort med njurarna och då kommer man åt att demontera hela huvlåset (sitter, framifrån sett, till höger på huvens undersida). När den är lös är det bara att öppna. |
|
| Med njurarna borta så är det en hel del hårdplast m.m. som skyddar låsen. Det är nämligen 2 lås ett på vardera sidan. Den länk jag angivit i mitt ursprungliga inlägg visar hur det ser ut. Helt klart verkar det som om konstruktören tänkt till & ansträngt sig för att fixa en stöld-säker lösning. Komma åt lås & vajrar underifrån - nix glöm det. | |
|
Problemet löst. Vid kylarbytet så hade vajern till det vänstra låset lossnat från lås-mekanismen. Med en lång borr borrades ett hål i tappen på motorhuven som fäster i låset. Med en skruvmejsel högss tappen av. 75 kr kostade en ny "tapp" på BMW (Bilcentralen Smista). Arbetet tog kanske en halvtimma. Hittade dock ett antal olika förslag till lösningar på andra siter. Följande hade bilder som var till vis hjälp i arbetet. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.