|
|
|
|---|---|
|
Behöver en bil till den växande familjen, jobbarbussen täcker inte upp, och fastnade på 745i E65 karossen. Vad är det som jag bör se upp med och hur dyra reparationer är att vänta? Alla bilar slits ju och går sönder nån gång men hur bra är E65:an? Dom jag tittat på har gått ca:17000-20000mil Sjukt tacksam för svar | |
|
Är ett bilköp någonsin bra? Det är stora och mycket bekväma bilar, det är det. Den är ju heller inte gratis med soppan, lite beroende på var du kör. I stan på vintern är det inte svårt att det drar iväg uppåt 2 liter milen. Å andra sidan drar den drygt 1 liter milen på landsvägen med 120 på farthållaren. Bra eller inte är ju lite upp till var och en. Det är nog en bra bil som tål långa och många mil men det beror ju även på hur dessa har uppkommit. En bil som man tar det försiktigt med mår ju bättre men det har ju i sig inget med just e65 att göra. Det är en tung bil så bromsar och styrleder och annat i hjulupphängningen tar väl lite mer stryck, å andra sidan är det rätt grova grejor så det håller. Det är väl mera så att sakerna är dyrare om det pajjar. Vanligt underhåll och sånt är enligt min erfarenhet inte tokdyrt på något sätt men om autolådan ger upp blir det måååna pengar. OM fjädringen säger upp sig blir det oxå dyyyrt. Och elen är inte en hemmapulares bästa kompis, mycket är dessutom optiskt och alla delar i systemet än inkodade och vill ogärna bytas mot andra delar. Det går men det kan vara knepigt. BMW tar fortfarande sjukt bra betalt för allt bara för att du visar dig med en 7 även om den är mer än 10 år gammal så en bra oberoende kunnig meck är guld värt, mycket kan man som normalhändig så klart göra själv, det är bara en större bil liksom. har dock inte lyckats hitta en Haynes manual. Det kanske finns men jag har inte hittat. Den är svår på batterier, dvs du måste ha ett fräscht, gärna ett AGM-batteri, och om du inte kör mycket är det viktigt att man ställer om den i viloläge eller kör med underhållsladdare. har den för låg späning i batteriet kan den börja ge ifrån sig alla möjliga felsignaler som egentligen inte finns där. Skulle själv försöka hitta en med aningen färre mil men det kanske blir svårt/för dyrt samt att om bilen annars är välskött borde det inte vara illa. Det är en grym bil att åka! Niklas Fransosen |
|
|
Jag kollade på 745 och 645. Blev 645, men lite samma "sak". Bytte dock i höstas till A8. 645 var bättre motor enligt mig. (A8 har 350 hk, 420 Nm, men lite "segare", antagligen komfort-fokus). Nästan att den var snålare med, fast nu har jag ju tyngre bil med sämre aerodynamik. 745 är ju en lyxkryssare. Lyxbilar är kvalitet, men det som pajjar kan vara tokdyrt att fixa. Kolla vad som är reparerat och servat. Motorn håller i oändlighet - så vid 17' mil är interiören viktigare - hitta en fräsch. Bilen är tung, så sväng kraftigt i 70 km/h för att lyssna efter knak, gnissel och gnek. Kör två st och jämför. Kolla om bussningar eller dylikt har bytts. I-driven kan vara svår att förstå - se till att den är mjukvaruuppdaterad. Kolla om det passar dig. En långmilad 745, för 100' kr (?), är nog ett skönt och prisvärt åk - lite mera soppa än en Passat, kanske dyrare i underhåll, men det är ju en miljonbil. Bara mina halvinitierade tankar. |
|
|
Tillägg: Tycker inte i-driven är så knölig faktisk, det tar en liten stund att lära sig ja visst men det är rätt logiskt uppbyggt. Mer en vanesak skulle jag säga. Faktum är att man väldigt sällan är där och pillar, eller i vart fall jag är det. Radion stannar på samma kanal mest hela tiden. Tempen står på auto och GPS visar bara kartan så det är ytterst sällan man måste greja med i-driven. Om man ser till den totala månadskostnaden är det i mitt tycke ett enkelt val: en äldre lyxbil alla dagar före en halvdan nyare mellanklassare. Månadstotalen blir nog ungefär samma lika allt inkluderat men det är tusan så roligare/bekvämare/trevligare/bättre att åka lyxbil :-D Man flinar och njuter mest hela tiden. GO FOR IT helt enkelt Niklas Fransosen |
|
|
Ni vet hur det är, en del bilhandlarna vill helst att man ska ha bestämt sig innan men ens har fått provköra bilen. Jag var och kollade på en igår och ringde idag för att komma och provköra den. -Hur vill du göra, kontant eller lån? Sa han.. Vadå lån? Jag har ju inte ens provkört bilen! -Kom in i helgen istället så kanske vi kan ta fram den då, vi har inte tid nu. Var nästa svar.. Vad säger man, alla tänker vi olika=) Köper så klart inte den första jag hittar men blir ändå smått förvånad över hur nonchalanta en del är. Tack så mycket för era svar!! Jag blir klokare och klokare på den här bilen=) |
|
|
Är ju en självklarhet att man måste få provköra bilen innan man bestämmer sig.... Har förstått att den där attityden blivit vanligare dessutom. Lika bra att hoppa den säljaren helt. Att det kan ta en liten stund att "gräva" fram bilen från lagret, det förstår man ju, det är därför man ringer innan och kollar. Men att köpa en bil utan provkörning, nej du. Niklas Fransosen |
|
|
Såg att du bor i Stokcholmstrakten och med de bilar som ligger inom det intervallet du angett står i alla fall två på Michell & Co.... Sök på det namnet här på AP och googla med. Just de bilarna skulle jag undersöka mycket nogrant i alla sömmar innan jag ev slår till! Bättre att åka en bit för att hitta en schysst bra bil hellre än att köpa i närområdet och ett skumt ex. Niklas Fransosen |
|
|
precis Fransosen. Fråga här - det finns många vänliga här som gillar att gräva bilhistorik och hjälpa dig att bli trygg (och konfunderad och sugen på annan bil [oftast större motor]). Googla också handlaren innan köp eller provkörning - ibland hittar man riktigt bra/usla trådar... Men gillar man 745 och lyxlimpa - KÖR PÅ! (inga koreaner har ju kommit upp i ens gamla 7-seriens kvalitet eller prestanda eller knappt utrustningsnivåer, kanske förutom navigator eller TV-displayer och aj-fån-uppkopplingsmöjligheter). |
|
|
Jag sökte här och det stod aningen mer negativa saker om nämnda företaget än positiva=) Bemötandet och tonen i telefonen får iaf mig att backa... Tack! |
|
|
När du hittat en riktigt bra kandidat, så tycker jag att du ska köra bilen till Per Larsson Motorteknik i Huddinge eller GW Engineering i Bagarmossen så att de kan göra en hälsokontroll på bilen. Tidigare kunde man göra M-test vilket jag gjorde på min bil, men blev inte helt nöjd eftersom jag tyckte det var en klåpare som gjorde testet. Så här i efterhand borde jag ha kört den till någon av ovanstående och bett dem göra bedömningen istället. Lycka till! |
|
|
Länk Länk Länk Länk Länk Länk Schyssta! :D |
|
|
Jag ska inte säga att jag ångrar köpet, men jag har ju redan bestämt mig för att nästa bil blir en lagom stor diesel. En 745 drar utan problem 1.2-1.4l/milen blandad körning så det ska man ha klart för sig, och med dagens skyhöga bensinpris blir man lika tårögd varje gång man fyller upp 88l tanken :P Bortsett från förbrukningen är ju givetvis en 745 är första klassens flådbil. Gillar man att skämma bort sig i top noch kvalite, läder och trä så är man ju på rätt spår. En 745 är en välbyggd bil som ska klara många år, men jag skulle kolla upp vad ev fel kostar att åtgärda innan jag gör affär. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.