|
|
|
|---|---|
|
Har precis satt på nya Vredestein Ultrac Sessanta däck på min e32a. Dessa är i dimensionerna 235/45R17 fram samt 275/40R17 bak. Vredestein har en sida om rekommenderat däcktryck angående deras däck till min bilmodell Länk men på den sidan finns inte rekommendationer för min dimension bak. Dom rekommenderar 3,3 bar för 255/40R17 ska man köra på det eller mer/mindre nån som vet? | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
ca 2,8 i alla fyra bör vara lagom :) |
| 3 bar fram, 3.3 bak hade jag testat med. | |
|
Varför inte gå på bilfabrikantens uppgifter. Min förra bil (750 e65 körde jag med 0.3 bar högre tryck bak än BMWs rekommendation. Pga dålig uppsikt så såg ja först vid byte till vinterdäck att bakdäcken slitits ner från nya till 2 mm i mitten på en sträcka av endast 1200 mil (Michelin Pilot Primacy), så se upp med för höga tryck. Vredesteins tryck verkar alldeles för högt, men deras däckkonstruktion är kanske speciell. Du sparar en del bränsle med högre tryck men det kompenserar inte för däckkostnaden. Mät på kalla däck med en korrekt lufttrycksmätare, inte med mackens okalibrerade manometer. Min nuv bil 740dx med 245/45-19 fram och 275/40-19 bak ska köras på 2.2 bar både fram och bak vid lätt totalvikt. Bilen kräver klart mer bränsle med sommardäck än med dubbade vinterdäck 245/50-18 runt om. |
|
|
Har kollat runt lite och även mailat vredestein. Alpina har 2,8 runt om med 265/40 bak och 235/45 fram. Vredestien rekommenderade mig 2,6 fram och 2,8 bak så det får nog bli det. Åker sällan med mycket last. Tack för hjälpen! |
|
|
"Vredestien rekommenderade mig 2,6 fram och 2,8 bak så det får nog bli det" För lågt tryck. Lägg på minst 0,3. |
|
|
Dear Mr. Sungur, Thank you for your interest in our product. For the correct tyre pressure, we recommend that you refer to the pressure indicated in the instruction manual of your car or on the door frame or inside the tank lid. If you cannot find the recommended tyre pressure for your particular tyre size, you can use the pressure calculated by Vredestein. The indicated tyre pressure is a recommended pressure for average use of your tyres. The pressure may need to be adapted depending on how you are going to use your vehicle. Take into account that the load capacity decreases if your tyre pressure is too low. We recommend that you check the pressure of your tyres every fortnight and certainly before you start on a long trip. Tyre pressure has to be checked on cold tyres, in other words before you have driven more than 3 kilometres or when the car has been stationary for one hour or longer. Never lower the pressure of warm tyres; the pressure may subsequently drop below the minimum level. Our recommended pressures are higher. Not without a reason. In our experience we know that people don't check the tyre pressure very often. With advising a slightly higher pressure we prevent low tyre pressure. A low tyre pressure has a negative effect on your fuel consumption and the tyres wear faster. So from Vredestein's opinion it is more wisely to use 2,6 bar front and 2,8 bar on the rear tyres. We hope this answers your question. In case you have more questions, please don't hesitate to mail us, we are always prepared to answer them. With kind regards, Apollo Vredestein BV Rien Schoolderman Tyre Information Centre. |
|
|
Kane nu blir jag kluven och förvirrad :) Däcktryck e en ren djungel.. |
|
|
Kane nu blir jag kluven och förvirrad :) Däcktryck e en ren djungel.. |
|
|
Dom påstår även att deras rekommendationer (2,6/2,8) redan är höga, vågar man gå på (3,0/3,3)?? |
|
|
Som jämförelse; för e34/M5 med 235/45-17 fram och 255/40-17 bak rekommenderar BMW 2.7 resp. 2.9. I ditt fall med utgångsläge från 2.6 och 2.8, skulle jag köra med 2.9 och 3.1. |
|
|
Ytterligare uppgifter med citat från Pirellis hemsida som kanske kan vara till någon ledning: " Trycket måste kontrolleras regelbundet och genomföras när däcken är kalla. Om det är nödvändigt, korrigera trycket igen när däcket är kallt. Håll dig till det tryck som anges av fordonstillverkaren. Observera att trycket förändras i relation till yttertemperaturen: ett tryck på 2,0 bar mätt vid +20 ° C minskar till 1,74 bar vid -5 ° C och faller till 1,59 bar när temperaturen är vid -20 ° C (en förändring med 20%)." Trycket ska vara 0.3 bar högre vid mätning på s.k. varma däck dvs om de körts mer än 3 km. Temperaturen påverkas av körningen. Jag minns att i min Volvo850 turbo fanns en tabell som rekommenderade ett högre tryck vid snabb körning dvs. över 160 kph. Jag använde alltid det högre trycket och märkte ej något onödigt slitage, men de däcken var bara 205/60-16. Bredare däck deformeras lättare pga fel tryck. |
|
|
Om Bmw rekommenderar 2,7 2,9 till m5an som är lättare än min 7a - ja då låter ju 2,9 3,1 helt rimligt, jag går på ditt spår Kane. Så får det bli. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.