|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Kan bara hålla med dig. I s4an finns bara omedelbar acceleration:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Roma: Hur är det med antispinnen på C63, läste någonstans att den gick att koppla ur men så fort man bromsar så kopplas den in igen? Verkar sjukt störigt. Vet du hur det är med diffbroms på C63, är det en riktig eller elektronisk eller ingen alls? Ursäkta dessa ot- frågor. Mvh. Richard |
|
Verdi |
Lyfter den här gamla tråden. Tyvärr har pundet tokrusat mot kronan de här 2 månaderna och tar bort en för stor del av vitsen med att beställa ny från England. Så den idén är väl mer eller mindre skrotad. Så idag på lunchen fick jag tummen ur och åkte till RA Motor och provkörde deras svarta S4 som fortfarande inte är såld. Nu är den nere på 399'. Länk Visst, S4:an går riktigt bra och var i gott skick så vitt som jag kan bedöma. Men på nåt sätt fick jag inte riktigt den där wow-känslan. Min trimmade diesel pinnar på rätt bra också men det är klart att det är klasskillnad på väghållning, automatlåda och ljud. Dessutom känns Audin klart modernare. Men bilen är ju i runda slängar dubbelt så dyr också. Enligt säljaren så ska den ha allt som gick att kryssa i förutom motorvärmare eftersom det var nåt slags uppvisningsbil som Audi hade. Men det känns som nåt som säljare brukar säga. :) Hur kollar jag upp det utan fax? Jag har en 330xdAT -08 som gått 9750 mil. Den är en tyskimport och har helskinn, navi pro, panorama, pdc fram och bak osv osv. Dvs väldigt välutrustad med svenska mått mätt. Jag fick ett bud från RA som jag inte riktigt vet hur jag ska värdera så jag behöver lite hjälp. Vad tycker ni är: 1. ett rimligt mellanpris vid inbyte? 2. ett rimligt kontantpris på S4:an? 3. ett rimligt pris på 330:n vid privat försäljning? Ett alternativ som är 2 år nyare: Länk |
|
Verdi: Jag tror nog att det kan vara rimligt att bilen varit en introduktionsbil (demobil, hallbil, tjänstebil) för bilen är nog en av de första som kom till Sverige (producerad 2009-01 och levererad 2009-02-19). Bilen har också koderna S0C (introduktionsvolymer) och YCX (startvariant X). Och fax hjälper inte, för det är 6 ägare så ett samtal eller mail till transportstyrelsen krävs. Och ja, bilen är välutrustad. Det som KANSKE gör bilen lite mer svårsåld är det två-delade skinnet. Har lite dålig koll prisläget på din bil, men jag tycker priset på S4:an är bra. S4:an är kompressormatad och har inte alls samma vridmoment i botten som en turbobil. Så den behöver verkligen varvas för att få ut effekten. Det är en trevlig bil! |
|
Verdi |
acey, Hur hittar du det där med koderna? Finns det nån sida som man kan kolla utrustningen på? Finns ju nån finsk sida som man kan kolla BMW på iaf. Det där 2-delade skinnet vet jag inte riktigt vad jag tycker om. En del av mig tycker att det är lite läckert, en annan tycker att det är aningen smaklöst. RA Motor har ägt den där S4:an sen i januari och priset har gått ned från 439' till 419' till 399' under tiden, så helt lättsåld är den bevisligen inte. Vi pratade bara om inbyte. Fick ett mellanpris på 205'. Dvs om 399' är sistapriset så får jag 194' för min 330. Köpte den för 219' i augusti så det värdetappet är helt ok. Däremot tror jag att jag kan få den billigare om jag köper den kontant, så då blir ju budet på min bil sämre också... Fast jag slipper allt tjafs det innebär att sälja den privat. Helt klart är det en trevlig bil. Betydligt rappare i rörelserna än E91:an med standardchassi som jag har. Mer gocart-känsla. Men trots att lådan växlar snabbt så tyckte jag att den led lite av den där gummibandseffekten man ibland får med en automatbil när man liksom "kommer fel" och bilen tvekar några tiondelar extra... Annars var prestandan bra, men den kräver ju lite högre varv än dieselturbon helt klart. Roligt även med ett lite sportigare ljud även om jag faktiskt tyckte att det var lite påträngande strax över tomgång. Var uppe i drygt 160 km/h på en 2+1 väg och smet in framför nån Kia med släp som helljusblinkade mig. :-) Kändes iaf helt odramatiskt. Sen är det ju frågan vad man behöver och vad man inte behöver... Just nu känns det som att jag behöver få till en riktigt bra deal för att det ska bli affär. |
|
Yes, det finns en liknande sida för Audi. Gå in på auditillbehor.se så kan du mata in reg-nr och få fram alla utrustningskoder. Som sagt, det är inte mycket som saknas. Beg-marknaden är seg överlag, jag tittade på en hel del A7:or innan jag slog till och många bilar hade stått länge (detta gällde i ännu större utsträckning Porsche Panamera). Men många handlare var tveksamma till att sänka priset nämnvärt, vilket är lite märkligt kan man tycka. Kanske väntar man på att marknaden ska vända? Med respekt av den nya ägaren så vill jag inte nämna en exakt siffra, men jag fick en hel del mer för min S4:a än 399. Och min var inte lika välutrustad, dock 1,5 år nyare men med liknande miltal. Testa att pressa på, som sagt begmarknaden är trög du förlorar inget på att gå in och erbjuda 180 000 och se var det tar dig. Man lever bara en gång :) |
|
|
Behåll nuvarande bil. Audin kan säkert köpas för 380', men snygg är den inte interiört. Audin kommer att tappa mycket mer i värde än din 330:a. För dessa pengar får du en helt ny A4 3.0 TDI Avant. |
|
|
turbo4ever: Utan quattro och extrautrustning menar du? MVH Christofer |
|
Verdi |
turbo4ever, Du har nog rätt. Frugan dissade det rödsvarta skinnet totalt. "Ser billigt ut" var hennes enda kommentar. :) Vill inte ha en A4 diesel. Har kört A4 i 11 år, det räcker med det. En S4 är en lite annan sak tycker jag. Har alltid varit svag för bilar som i original har fyra avgasrör t ex. :) Man känner sig helt enkelt lite ballare i en sån bil. ;-) |
Verdi |
crille82, Ja, inte får man mycket till ny bil för 380'. Ska det vara en F31 så får man knappt en 320d med lite utrustning för det. Ur det perspektivet är S4:an extremt prisvärd. Den ser ju fortfarande ny ut även om det kommer en facelift i år. Med lite trim har du en bra bit över 400 hästar och den på RA Motor har alla chassi- och styr options så väghållningen lär det ju inte heller vara några fel på. Fast jämfört med min 330d så är S4:an en dyr bil. Har faktiskt svårt att se att man kan få en bättre bil för under 200' än min. |
|
Hade ju själv en 330xd -07. Mycket trevlig bil men dyr att äga, törstig, dyr skatt och försäkring. MVH Christofer |
|
Verdi |
Har 4800:- i skatt, 5000:- i helförsäkring och under 0,80 l/mil i förbrukning. Tycker inte det är så farligt. Kan tyvärr inte downsiza som du har gjort. Behöver snarare en större bil... |
|
Hade 6800:- i skatt, 12000:- i försäkring och ca. 0,9 l/mil blandad. Har flyttat och kör numer endast 700-800 mil /år istället för 2500-3000 mil. Så nästa är tänkte jag downsiza ytterligare, köpa mig en Porsche igen och köra som åretruntbil. MVH Christofer |
|
| Frågan om det är så mycket downsiza att gå från en 3-serie till en Golf. Det är det inte i kupéutrymme i alla fall. | |
Verdi |
Fan vad folk ska ifrågasätta. En golf är för liten. Punkt slut. Försök packa barnvagn, resesäng, blöjor, leksaker osv osv i en liten GTI får du se. |
|
Skön attityd. Observera att jag poängterar kupéutrymmet... Uppenbarligen är det större bagageutrymme du efterfrågar. Då förstår jag att du vill ha en större bil då din är inte är mycket att hurra över. Då kan jag undra om det är främsta argument varför du kollar på en A4 då skillnaden inte direkt är astronomisk. |
|
Verdi |
En mellanklasskombi räcker. Varför släpa runt på större bil än nödvändigt? |
| Vi har en A4 Avant, den är större än E91 men det är inga enorma skillnader. Är det lastutrymme med barnvagn och familjepack hade jag inte tvekat på en större storlek. Hade gått på en lätt begagnad F11 520dT med automat, det är en av de absolut bästa allroundbilarna som finns idag bland premiumtillverkarna. | |
|
Är man inne på en S4 tror jag inte att man plötsligt vänder om och slår till på en 520d :) Personligen så funkade S4:an bättre för oss än X3:an när det gäller packning. X3:ans bagageutrymme var inte tillräckligt djupt för att svälja vår vagn. Vilket gjorde att utrymmet inte var så praktiskt, även om det var stort (främst på höjden och bredden). I S4:an gick barnvagnen in utan problem, och i vardagen så funkade S4:an minst lika bra som X3:an. Det som ska sägas är att X3:an har ett högre insteg, vilket förenklar när man ska lyfta i och ur barn. Har man 2 barn kanske S4:an blir för trång. Skjutbart baksäte som i Q5:an är något BMW borde fundera på. |
|
|
Nu är mina killar snart 6 år men A4 blir alldeles för trång i baksätet när vi fyra skall åka samtidigt längre sträckor. Beror förstås på hur långa de vuxna är men eftersom jag resonerat likadant som Verdi (downsizing) insåg jag att det kan vara vettigt att faktiskt satsa på en storlek större direkt eftersom de ofta blir en massa mer eller mindre nödvändiga prylar man har med sig med barn i bilen. Å andra sidan kan är det inte heller fel att medvetet tänka kortsiktigt så man får en anledning att byta bil igen om något år :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.