|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Roma: Ringer dig när det är dags för service nästa gång :) Verdi: Allt är ju relativt. Känsla i styrning och växellåda har stadigt blivit sämre på alla bilar i princip. Nu kör ju tom Porsche med elektromekanisk styrning... Viktbalansen med V6:an är det inget större fel på 55:45, men bilen känns aldrig framtung som S5:an med V8:an. Vad vill man åt? S4:an slår BMW 335 på samtliga punkter minus styrkänslan (som inte direkt år ljuvlig i BMWn heller). Den når inte upp till samma nivå som M3 eller C63:an när det gäller körglädje. Jag tycker C63:an är roligast, M3:an "bäst" men jag tycker S4:an är snyggast, finns som kombi och har rimligast driftskostnader och känns mest välbyggd. Quattro gör att den funkar minst lika bra på vintern som på sommaren. Jag tror den i längden kommer slå de andra när det gäller andrahandsvärde också. Så som med mycket annat, en kompromiss. Men med ett sportavgas, GIAC-tune och Alu kreutz så är S4:an riktigt trevlig vagn. Oavsett, alla tre bilar är bra på sitt sätt. Behöver man mer utrymme faller M3:an bort. Då handlar det tillslut om användningsområde (året om), driftskostnader och personliga preferenser. |
|
Verdi |
acey: Det var du som klagade, inte jag. ;) Själv "måste" jag ha kombi och gillar även 4wd. Tyvärr känner jag mig lite bränd på Audi. Hade både turboras och kamremshaveri på mina gamla A4:or. Körde Audi A4 i över 11 år nämligen... Hur många hk kommer man upp i med sportavgas och GIAC? Och vad kostar det? |
|
Köp en bil som har Audi drive select, där kan du ställa in körprogram helt individuellt eller använda dig av förbestämda inställningar. Detta tillval kunde endast väljas tillsammans med dämparreglering, sportdiff eller dynamisk styrning. Drive select gör stor skillnad på körkänslan då man reglerar chassisättning, gasrespons, automatlåda och styrning. |
|
|
Jag tycker du söker lite snävt på Blocket. Vissa bilhandlare lägger in bilar med S-tronic som manuell. Den här ligger en bit under din budget: Länk Mvh/ Niclas |
|
| Heden: den har väl redan varit uppe i tråden (av just Verdi)... | |
Verdi |
Exakt, den där blå har jag redan avfärdat. Men annonsen måste vara omgjord. Den var listad som en automat förut och kom upp via den länken jag postade tidigare i den här tråden. |
|
Okej, Det förklarar saken. Jag har själv haft koll på Audi S4 ett tag. Mycket bil för pengarna även om jag tror att andrahandsvärdet är sisådär på dessa bilar. När de har passerat säg 4 år och 6-10,000 mil så brukar kalkylen ägandekostnader vs. inköpspris ta ut sin rätt. Potentiella köpare blir en ganska begränsad skara. Köper man en 2-3 år gammal S4 för ca. 500,000 kr så tror jag man gör en ganska dålig affär om man säljer efter samma tidsperiod (2-3 år). Men, om man känner sig bekväm med det så är det bara att köpa, en bättre "allroundbil" är svår att tänka sig! :) Mvh/ Niclas |
|
|
Går att specialbeställa en ny vänsterstyrd S4 Avant (faceliftade årsmodell -13) från Audi Storbritannien för strax under 500' kr inklusive svensk moms. Givetvis innebär det lite krångel med betalning, försäkring, hemtransport, registrering i Sverige osv. men priserna är mycket lägre. Har läst om flera tyskar som beställt både Audi och BMW från Storbritannien på Motor-Talk.de. För övrigt brukar det vara 3 års garanti (som gäller i hela EU) på bilar sålda i UK. Om ni förstå tyska kan följande länk vara av intresse: Länk |
|
| Kan tillägga att man måste vara medveten om valutarisken, antagligen är det förnuftigaste att sätta in pengarna på ett valutakonto samtidigt som man gör beställningen. | |
Verdi |
Tack för tipset alexanderl. Men vad är haken? Varför importeras inte en massa nya bilar och säljs på blocket typ? Såg att en massa utrustning dessutom ingick i England. Man blir ju definitivt sugen. |
| provkör C63an innan du väljer s4an. | |
Verdi |
alexanderl, Har kollat runt lite på audi.co.uk och bmw.co.uk och S4:an verkar faktiskt vara bästa köpet. Kollade även på en A4 3.0 TDI och en 530d M-sport. A4:an kostade nästan lika mycket som S4:an. Skiljde kanske 20-30 tusen. I Sverige skiljer det nästan 100 tusen i grundpris. BMW 530d är rätt mycket dyrare än de båda bilarna och känns inte riktigt lika het. S4:an kostade iaf £38,000 i grundpris. Enligt google är det 403 tusen svenska. Men hur räknar man sen? Svensk moms ska på? Samt kostnad för att få hem den? Billigast att köra hem den själv eller få den fraktad till typ Göteborg? |
Verdi |
Roma, Skulle gärna göra det. Men var gör man det? Mercedes i Stockholm? |
|
Vad som hindrar fler från att beställa från UK är antagligen att det blir mycket krångel och byråkrati. Antar även att det blir mycket dyrt om man ångra sig innan leverans eftersom det rör sig om en specialbeställning (vänsterstyrda bilar kan endast beställas genom "taxfree-åf"). Dessutom lång leveranstid (gäller nästan alla Audis modeller), svårare ordna finansiering osv... Tyskarna på Motor-Talk.de har själva kört hem bilarna och det borde inte vara något problem, dock måste man ordna en försäkring för hemresan. Det borde gå att försäkra bilen (på dess chassinummer) innan den registrerats i Sverige, men det kan säkert bli lite krångel. Har tyvärr inte någon egen erfarenhet, men tror man kan få fram den ungefärliga kostnaden på följande sätt: Bilen pris inkl. brittisk moms. - rabatt från åf, max 5% skulle jag gissa + några tusen för specialbeställning av en vänsterstyrd bil - 20% brittisk moms + 25% svensk moms Räkna på bankens säljkurs för valutan. Och det är som jag tidigare skrev valutan som innebär den stora risken. Brittiska pundet har försvagats och det är därför priserna är låga, men om den ekonomiska oron skulle tillta av någon anledning kommer den svenska kronan garanterat försvagas. Då blir det inte kul att växla in pengar för bilköpet. |
|
Verdi |
Intressant. Så man kan i princip räkna bruttopriset som slutpris, lite grovt räknat? Plus lite bekymmer... :) Tror man kan köpa 1 pund för ca 11 kr nu. Kursen enligt google är 10,60 kr. Specade identiska S4:or I England: 47,185.00 GBP I Sverige: 693 100 SEK Nettopris england = 47 185 * 11 * 0,95 * 0,8 / 0,75 = 525 955:- Nettopris Sverige = 693 000 * 0,90 = 623 700:- De 20 000:- extra är pengar för att åka till London och köra hem den. Kanske lågt räknat? Dvs runt hundra tusen. Men sen ska den hem också, samt aningen sämre andrahandsvärde... |
Verdi |
Som ni ser så räknade jag först 20 tusen för ev extra påslag för vänsterratt samt få hem den. Kanske lågt räknat? |
|
Får man inte miles instrument på en UK bil med dubbel skalal? Det sänker i mening värdet nåt oerhört! ------- //Lövet |
|
|
Som jag har förstått det så har tyskarna fått sina bilar i tyskt "utförande". Här är en länk till taxfree-åf i Watford: Länk Min far funderade på englandsbeställning, men vi kom fram till att det blev för komplicerat med tanke på besparingens storlek för den aktuella bilmodellen (F11 525d). |
|
|
Verdi; Behåller jag s4an över sommaren kommer jag skaffa GIAC-flach. Jag har testat en bekants s4 med 397wph Bilen gick som ett spjut. 0-100 avverkades på 4,23s, vilket är riktigt bra. Nu kan du styra allt ifrån din android-lur via bluetooth. Länk Länk Du kommer bli riktigt nöjd med s4an det kan jag garantera, det är en kanonbil på alla punkter. Snygg, snål, snabb. Den bästa allroundbil vi ägt. Jag kan hålla med acey ang. styrkänslan jfm med M3an. Men jag tror däckvalet kan påverka en hel del. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Verdi |
Jag har dragit iväg ett mail till England och bett om en offert på en vänsterstyrd S4:a. Skickade med en spec också. Den hamnade på lite drygt £45,000. Borde kunna bli strax under 500kkr. Klart det blir en dyr bil men borde vara en hyfsad affär jämfört med att köpa en 3 år gammal bil för 400kkr. Jag är som tidigare sagt egentligen rätt nöjd med E91:an. Det är dock en sak som stör mig och det är när man ligger och puttrar i typ 80km/h bakom en långsam bil och ska göra en omkörning. När man då stampar plattan i mattan så tar det vad som känns som en evighet innan bilen skjuter iväg. (I verkligheten är det väl typ mindre än en sekund men...) Nedväxlingen tar för lång tid och sen funderar jag på om inte det är turbolag också? Kanske ska återställa bilen till original och se om det blir bättre? Skulle lätt byta bort de där extra 50hk mot ett mer direkt uppträdande. Har man redan "dragläge" så skjuter ju bilen iväg riktigt fint på en gång. Men det är ju då det... Brukar lägga i sportläget och gasa lite i förväg så att den är beredd men det är lite drygt i längden. Kanske paddlar på ratten skulle hjälpa så man kunde sköta det mer manuellt? Går det att eftermontera? Gissar att S-tronic:en är bättre på det där med kickdown? Ni vet hur det är, när man börjar reta sig på nåt är det svårt att sluta tänka på det. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.