AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
22.404

Audi S4 - manuell eller automat?

Sida 1 av 4
Verdi
Har alltid sagt att jag en dag ska ha en bil med 4 utblås. I original handlade tanken om en MB E55 AMG men den känns inte riktigt rimlig.

Audi S4 verkar faktiskt vara helt ok även med tanke på försäkring och driftskostnader.

Men vad ska man ha? Manuell måste väl vara roligare än automaten? Eller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Pratar du om den gamla med åttan eller den nya med sexan?

På gamla S4 skulle jag valt manuell. Tiptroniclådan slirar massor. Den nya S-troniclådan är nåt helt annat.

-------
//Lövet
Verdi
Den nya.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Klart du ska ha S-tronic.
s-tronic, lätt val.

Flåklypa
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Utan tvekan s-tronic

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Ok, tack för rådet. Verkar vara S-tronic som gäller.

Utbudet är ju inte superstort om man vill hålla sig under halvmiljonen.

Länk

Två av dem är ju MTM-trimmade hos Dahlbäck. Kostar tydligen flis. Ska man se det som en fördel eller nackdel vid köp? Båda de trimmade säljs av privatpersoner (den silvriga är förmedlingsuppdrag hos Shiftgear)

Vid en första anblick tycker jag den blåa ser ut som bästa köpet. Dels är den Audi approved och står hos en märkeshandlare och dessutom är den en årsmodell nyare. Plus att den har dragkrok. Lite tveksam på färgen dock. Ser den ok ut i verkligheten?

Eller är det bättre/billigare att importera?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Jag var och tittade på den som står hos Audi i Sjöstaden och tyckte att den var ganska sliten i lacken. Jag passerade den bara så ingen mer värdering eller inspektion i övrigt.

Färgen bör ses IRL då den skiftar väldigt mycket beroende på ljus.

MTM kör väl en piggyback-lösning (dvs någon form av box) om jag inte är helt ute och cyklar. Personligen hade jag kanske inte valt just den lösningen om jag skulle trimma (Giac är mitt val).

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Verdi: Den svarta i Uppsala har ju betydligt trevligare utrustning, samt att den kostar 30k mindre..

Jag klimatkompenserar för 8 miljöbilar.
/Andreas
Verdi
mistafrizz,
Den är även ett år äldre. Men det kanske spelar mindre roll? Kollade inte så noga på utrustningen. Är inte så påläst på Audi.

Btw, hur mycket skulle jag behöva få den svarta för om det skulle vara ett bra köp. Dvs, något du kunde tänka dig att köpa själv?
Verdi
mistafrizz,
Du som är lite insatt. Hur mycket dyrare skulle MB C63 AMG vara att äga/bruka? Är ju en betydligt brutalare bil men jag gissar att det kostar.

T ex: Länk
Verdi
Kollade upp lite själv.

Audi S4:
Försäkring IF med blockrabatt: 6 741:-
Bensin 2500 mil: 38 800:-

MB C63:
Försäkring IF med blocketrabatt: 15 410:-
Bensin 2500 mil: 54 800:-

Skillnaden är runt 25 tusen per år. Räknat på angiven förbrukning och IF försäkring. (kan kanske gå att hitta billigare nån annanstans men duger som riktvärde)

Sen är det service och reparationer. Gissar att S4:an är betydligt billigare även där.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Verdi: I det här fallet, så är ju S4an mer än vanlig bil - dvs den har ju samma motor i grund och botten som Audis övriga 3.0T har. Så den blir klart billigare att drifta än en C63 AMG.

Sen måste du även räkna på nettopriset - dvs vad får du för din bil. Audi byter aldrig in bilar som är äldre än 4 år eller 10 000 mil.
Så du får nog ett betydligt sämre inbytespris hos Audi än hos RA, då Audi måste sälja den vidare direkt till tredje part.

Ett riktpris på den svarta borde vara 390-410k vid kontant affär - sen får man ju räkna lite annorlunda vid inbyte.

När det gäller utrustning, så har den svarta bl.a: Navi, aktiv farthållare, neutralare färg, Bang & Olufsen ljud...

Jag klimatkompenserar för 8 miljöbilar.
/Andreas
de
176
debren
Audi R8 V10 Plus 2013
Audi A5 TFSI Quattro 2018
Jag har varit och tittat på den svarta S4an på RA i Uppsala då jag var lite intresserad av den.
Den är riktigt fin, ser ut som nyskick tyckte jag, riktigt snyggt med det röd/svarta skinnet också och i övrigt är den mkt bra utrustad.

------------------------------
Porsche - There is no substitute!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Servicekostnaderna är inte jätteroliga på AMG-bilarna. Jag var själv sugen på en C63 innan jag köpte S4:an men med tanke på att det knappt går att köra i en rak linje på sommaren i en C63:a så ville jag ha en bil med fyrhjulsdrift. Det är inget snack om saken att C63:an är betydligt roligare än S4:an (och RS4:an och E9X M3).

Men servicekostnaderna är inte direkt superbilliga på S4:an heller.
Servicekostnader på C63an är inte alls dyrt om inget går sönder och du inte ska byta bromsar.

Jag gjorde en B-Service på min i somras, Olja, oljefilter, olja i diffen bak och allmän kontroll av bilen samt att de gjorde en kontroll via tyskland om hur många nycklar som tagits ut (500:-).

Totalt betala jag 5600 ink den egna oljan jag hade med mig. Spara 700 kr på att ta med egen olja.

Nästa service är en A-Service den skulle kosta 3700:-

Men köper man en C63a och är gasglad får man nog önska sig presentkort på Shell när man fyller år.
Verdi
Mistafrizz:
Sant, S4:an är ju inte alls lika exotisk som C63:an, eller ens som M3:an. Det är ju "bara" en lite vassare variant av 335i som jag ser det. Men att den heter "S4" och inte t ex "A4 3.0T" gör faktiskt en hel del. ;)

Sen trodde jag i min enfald att alla S4:or hade sånt som B&O samt navi. Men du har rätt. Den blåa går bort.

Byta in min bil blir nog svårt. Min bil är i bra skick och har mycket utrustning. Brukar betala sig dåligt hos handlare. Egentligen är jag väldigt nöjd med E91:an men det vore som sagt lite läckert att ha en S4:a. Särskilt som det känns som att man kan göra det utan att ruinera sig. :)

debren:
Intressant. Den ser ju riktigt fin ut på bilderna. Kanske hinner åka och kika på den imorgon med lite tur. Livet som bebispappa och egen företagare lämnar inte alltför många luckor i kalendern.

acey:
Hur nöjd är du med S4:an annars? Vad drar den i verkligheten? Hur är den jämfört med en E91:a? Håller med om att C63:an verkar lite väl bångstyrig för allmän väg. Iaf för en klåpare som mig som lyckades sladda av vägen i en 320d. :=)

Roma,
Också intressant. Hur är den till vardags? Är den så yvig och hårig som Clarkson gjorde gällande, eller är den mer civiliserad till vardags?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Roma> koll på vad byte av belägg resp. skivor+belägg går loss på inkl arbete för C63an?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Roma: Kanske är bättre på C63:an, jag gjorde aldrig en service under 7 000 på min SLK 55 AMG, och då ska vi inte snacka om polarens SL63. Kanske är längre intervaller och mer humana kostnader på C63:an. Gäller priserna hos auktoriserad MB-verkstad?

Verdi: Jag är nöjd med den. Jag gillar Audis interiör bättre än hos E9X. Jag upplever den som något större än E91, och jag tycker den är snyggare än motsvarande M-kittad 335. Sen är S-troniclådan bra mycket bättre än motsvarande BMW-automat i E9X-serien. Audins största svaghet är styrningen som inte har lika bra känsla som hos BMW. Den är konstigt viktad och inte alls så förtroendeingivande som man vill. Det finns ett antal lösningar på detta problem.

S-bilarna tycker jag känns lite mer speciella än icke M-bilarna. Stolar, styling och faktiskt drivlinan. Jag ser faktiskt inte en 335 (ens trimmad) som ett egentligt alternativ, även om det är ett mer värdig motståndare än E9X M3.

Realistisk förbrukning är för mig någonstans mellan 1,1 och 1,2 liter / mil. Då ska man betänka att jag körde min X3:a på någonstans 0,75/0,8 medan det finns folk på forumet som ligger under 0,6.... Jag har 19" på min.

Bilen ska in för sportavgas (catback) och giac-tune i början av maj. Ljudet tillsammans med styrningen är den största besvikelsen.
Verdi
acey,
Låter ju inte så bra det där. Dålig styrkänsla, konstig viktfördelning, tråkigt ljud... :=)
Verdi: Du kan köra den dagligen utan att trötta. Det är bland det bästa motorljud jag hört. Kör du den i comfortläget så är den bekväm och lite tystare eftersom den kör på höga växlar. Men min låter brutal eftersom jag bytt grenrör till longtube headers samt mjukvara (560hk). Jag kör min 80% i manuella läget då växlar man själv med paddlar.

HRF: Nej det har jag ingen koll på men belägg kan man beställa från utlandet och det är inte så svårt att byta. Finns bättre skivor än original dessa går på 8000 fram. Men min har rullat så lite samt att den ska säljas nu så jag behöver ej tänka på det.

Acey: Servicen gjordes hos MB AMG auktoriserad verkstad. Men den skulle egentligen gått på 8200. Jag prutar på som vanligt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.