AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.485

Till Frankrike? Köp en alkotestare...

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Man tro knappt det är sant, men från den förste juli i år måste din bil ha alkotestare ombord om du kör i Frankrike.

Länk

----
BMW CS #6212
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hur tänker sig fransmännen hålla koll på det då????

Det finns ju inte längre några gränser med tullar och poliser som stämplar våra pass så om inget händer och ingen stoppar dig, hur vet dom om jag har eller inte har en alkomätare?

Känner jag fransmännen rätt kommer dom att strunta fullständigt i den där lagen.... Eller så parkerar dom några traktorer över motorvägen inför lämplig storhelg. Och det är ju snart påsk och då åker dom som galningar.

Ja ja, den som lever och åker till la France får se.

Niklas

Fransosen
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ja, det vore ju pinsamt för en fransos att åka dit för att ha kört bil nykter :-)

Skämt åsido - är det alkolås eller alkomätare som avses.Alkomätare måste meföras men måste den också användas eller hur tänkte byråkraten?
Gäller den alla typer av fordon? ENdast motorfordon? Endast 4hjulliga?

Otur när han/hon tänkte i alla fall för det låter som en oslug regel.

Är man inte säker på att vara nykter så kör man inte bil - hur svårt kan det vara?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Att dricka ett glas vin eller två till lunchen är nu inget som en fransos ens funderar över om man ska eller inte. Det ligger i själen. Om man sen måste köra bil så göra man det. Rätt eller fel.... Ja det kan bli en lång diskussion det :-)

För oss i Sverige är det självklart att man inte gör det även om många gör det ändå, tyvärr.

jag tolkade det som en alkomätare och det är väl illa nog att man måste iväg och köpa en sådan bara för att man åker på semester till Frankrike. Men då ingen lär kolla att du har en är det nog många som kommer att skita i det. Har svårt att se framför mig att gendarmerna kommer att stoppa bilar på vägarna för att kolla om man har en. Har åkt mycket bil där och aldrig blivit stoppad för nåt men nu var det tag sedan så dom kan ju ha en ny strategi.

Spännande dock hur dom har tänkt. Man får hoppas att dom till en början har överseende med oss turister som kommer till deras fina land :-)

Niklas

Fransosen
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fransosen: tycker polisen i Frankrike blivit mer synlig på vägarna, har lyckats dra på mig ett par fortkörningsöter på motorvägarna. Fegisarna står och gömmer sig och skjuter laser bakifrån och plockar in i nästa vägtull :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
De verkar ha blivit "Lusfräcka" ;-)

-------
Min bil suger inte...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lustigt :)
Sist jag åkte dit var de iaf jävligt impade över min m-paketade 545 med 20" :)
Troligen inte lika impade av E91 320d :(
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Du behover bara tva plastror(oandvanda) till alkotestaren. Bor i Luxembourg. (fransmannen har snott aven mig pa lite fortkorningsboter...).
Om du har gps som har fartkamerorna utmarkta/kanner av aktivt radar/radarvarnare sa kostar det 1500euro..

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Ska villigt erkänna att det var ett tag sedan jag var på peagen och for så dom kan ju ha blivit mer alerta.

Å andra sidan var dom inte med på noterna sist jag var nere :-) Låg på motorvägen mellan Luxembourg och Reims och höll behagliga 190 i kompisens Q7:a n är vi for förbi en Polis-subaru (???) som stod vid sidan om. Vi hade kanske tur att dom hade lunchpaus och inte var helt klara med baguetten....

Men det är bra att veta att dom är lite mer på till nästa gång man kommer ner

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.