AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.617

Vanliga problem med 750 ?

Hej!

Min gamla 740 har efter många fina mil gått i graven och jag ska nu givetvis skaffa en "ny" 7-serie..

Har varit kikat på en 750 i, 94:a - Verkar ok för prislappen. All elektronik funkar som den ska och motorn verkar ok...

Min fråga är - Är motorn mer "känslig" än 740:s?? Något speciellt jag ska kika efter jämfört med 740 ??

Tacksam för råd.

/Christer

Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Vad hände med den gamla 740 bilen? helt slut eller?
Är det en E32:a du är ute efter?Det fanns en på Blocket
med 5,0L motorn som inte såg så anskrämlig ut tyckte jag.
Priset var inte högt 15000kr eller nåt sånt 4 ägare.
Men jag kan inte svara på din fråga jag vet inget om 5,0L motorerna
men tror att dom går absolut bra med rätt skötsel.
Hej TNK !

Jo på min gamla 740 började packboxen (mellan motor samt vxl-låda) läcka olja samt att automatlådan började krångla - skulle kosta en hel den sköna tusenlappar att laga..Kan fixa en hel del själv men dessa skavanker var lite "over my limit"....

Trivdes annars alldeles förträffligt med 740:n - helt underbar att glida runt i..

/Christer

La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Jag renoverade en 850 i somras jag tror deet är samma motor som i 750 den tog 4 l olja på 100 mil det var ringarna på dom 3 bakre cylindrarna höger sida som var helt slut, dom andra var lika fina, ett vandligt fel när man börja söka på det, Men som sakt det var en 850 93a MVH
Jag har haft båda modellerna (740, 750) och jag känner mig tryggare med 12'an. Styrsystemet i E32 kan vara småkrångligt men E38'an är pålitlig.
Hur mycket har du tänkt lägga och vad är tanken med bilen?
Jag har haft båda modellerna (740, 750) och jag känner mig tryggare med 12'an. Styrsystemet i E32 kan vara småkrångligt men E38'an är pålitlig.
Hur mycket har du tänkt lägga och vad är tanken med bilen?
Runt 20 lappar ska den få kosta.

Biln jag tittat på har gått 23 000 mil och är i fint skick ingen rost och intredning och elektronik (elstolar, eltaklucka, acc etc) funkar som det ska.

Det kom fram när jag träffade ägaren att han chippat motorn - varför gör man det på en sån bil !!!??
Detta gjordes i november -11 av en auktoriserad firma som kan sina saker,
Need for speed i Malmö, (jag känner till dem).

Topplockspackningen gick i december - så toppen är renoverad - enligt ägaren. Undrar om detta har något samband med chippningen...

Vågar gå på att köpa den?? - Kanske gjordes nåt fel...

Nån som har efrenhet av att chippa "gamla" motorer???

Svaret på din fråga om vad jag ska ha bilen till - ska bara njuta av förhoppningsvis många sköna mil..Är ingen rcerförare så det blir lugna mil också..

/Christer

Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Är det en E32:a eller E38 du är på jakt efter? En 750i E38 för 20K är ju inget jag skulle hoppa på iallafall.

Den är svensksåld med totalt 5 ägare och med en komplett servicebok.

Tror att bilen är ganska "död" på marknaden då "Svensson" helst vill ha en bensinsnål småbil...(Lika lätt som att sälja is på Antarktis??).

Han vill enligt annonsen jag såg för 1 1/2 månad sedan ha 30 000 kr för den. Men han har nu i en ny annons sänkt priset till 23 000 kr.

/Christer

Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Det måste vara den där E32:an(grön)som står i Göteborg hos
en bilhandlare eller?Den ser fin ut på bild....
E32 bilarna har passerat 20 års åldern dom flesta det ska man
komma ihåg.Så lite skavaker typ en liten bula någon rost fläck etc.
Men många exemplar har klarat dom åren riktigt bra,jag blir bara
mer imponerad för varje dag tittar på min egen o ser att den är
välvårdad men ej i nyskick.Du skriver att du gör en del själv så
då tror jag det finns hopp om att hitta ett ex du kommer att trivas med
o njuta av en trevlig bilkörning i sann stortysk anda=)
Annars kan du få köpa min E38 jag har som bruksvagn idag.
750i -95.
Hör av dig om det känns intressant så berättar jag mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.