|
|
|
|---|---|
|
Har precis lämnat av flickvännen och ska köra ner min 740 i garaget. Framför mig på gatan står en renhållningstraktor med sopsläp så jag bestämmer mig för att vända i stället för att köra runt kvarteret - jag kör fram en meter för att kunna backa och när jag tittar i speglarna ser jag samtidigt i ögonvrån att traktorn också backar. Den är fortfarande två meter bort, så jag fortsätter med mitt men inser när jag tittar framåt igen att han nu är två decimeter från min front och håller god fart. När jag har fipplat klart med växelväljaren står han redan på min motorhuv. Jag utbildar faktiskt människor för sådana här situationer. Det hjälper inte, brukar jag säga, att bli arg. Hålet i båten blir inte mindre ju högre man skriker. Därför kliver jag ur bilen för att uppföra mig vuxet (jag har precis tvättat bilen, och det hade jag ju kunnat låta bli) och registrerar lite robotmässigt en framflygel mosad till strax bakom hjulnavet, en väldigt platt motorhuv (Flachkühler?) och en stötfångare (kofångare sa vi förr men det har jag fattat att man har slutat med) som hänger i en elsladd. Intressant nog sitter det högra grillgallret, som har glappat sedan jag köpte bilen, fortfarande kvar. Jag står där på gatan och leker vuxen för att underlätta för den, som jag tror, mycket skamsne traktorföraren att ta sig ur chocken och gå vidare. Tiden går och jag tänker att han kanske är rädd, så jag går fram för att hjälpa till och ser att han pratar i telefon - förmodligen samma samtal han var engagerad i när han parkerade på min bil. När han äntligen lägger på (jag har öppnat hans dörr och kanske blängt lite) så säger han att jag stod för nära; hans backkamera startar inte utan en viss fördröjning. Hans sammanlagda area av helt vanliga speglar är stor som min vindruta. Två saker tvingas jag acceptera under dagen. Den första är att försäkringsbolaget (motpartens, hoppas jag, om nu inte Trafikförordningen upphävs av en gul saftblandare) kommer att göra en marginalnyttekalkyl på min bil och för det första helt utesluta reparationsarbeten och för det andra ge mig ett erbjudande baserat på osäljbara Blocket-fynd. Min bil är inte deras bil och därför kan de ju inte gärna begripa hur mycket jag gillar den och varför - Bamse, som jag kallar honom, är den bästa bil jag har kört, kanske den bästa som har byggts, och den kostar som en flakmoppe. I inköp. Vad jag har lagt ner i puts och underhåll, i tid och pengar, har jag redan bestämt mig för att aldrig summera. Det andra som slår mig är att antingen köper man en bra 740 och sparar den i garaget (inte mitt då, jag har ena sidan mot en betongvägg och den andra mot en barnfamilj med tjänstebil - gissa vilken sida som är snyggast) eller så köper man den andra 740:n, Volvon alltså, och använder i trafik. Men till sist kan jag ändå inte låta bli att snegla lite på annonser. Kanske en lite nyare, kanske en i silver, kanske en med fungerande bakluckedämpare. För vad ska man annars köra? Kanske en E23 att ha bredvid, en tidig med den riktiga fronten då förstås. Kanske med M60. | |
|
Kul läsning, ja missförstå mig rätt, välförmulerat mitt i bedrövelsen. Var du så lugn som du låter påskina. Speciellt efter avslutat samtal. Herrrrregud vilken historia. Devisen, det finns människor till allt är då som oftast bevisat, inte minst i din berättelse Återkom gärna med reaktioner från försäkringsbolaget //HD |
|
|
Hej. Jag hade en Santorinblå 530 touring E34 som blev stulen och sönderkörd. Jag hade jobbat en hel del med den och jag hade en hel del bilder, invändigt och utvändigt. Jag kopierade dessa och kopior på alla räkningar från verkstan och skickade till f-bolaget och skaderegleraren. Jag tyckte att jag fick det värde som jag ansåg den var värd för mig, efter viss förhandling. Kan vara något att tänka på vid ev inlösen.... /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Ett fruktansvärt öde för en 740. Jag blir riktigt upprörd över att en av världens stoltaste karosser får ett så förnedrande slut. Jag hade inte klarat att hålla huvudet så pass kallt i en liknande situation. När det gäller "barnfamilj med tjänstebil" , fy så obehagligt! Jag kan tänka mig situationen också utan att generalisera. Hoppas Du hittar en likvärdig bil, det finns fortfarande fina E32 men man måste leta en del och ofta utanför landets gränser men det är det värt ! |
|
| Det är skönt med folk som kan omsätta sin intelligens även efter en pressad situation. Bra skrivet. Tråkigt på bilen. | |
|
Tråkig historia, bra skrivet! Det var uppenbarligen inte den skarpaste kniven i lådan som körde traktorn... Man kan inte bara lita till tekniken, och samtidigt prata i telefon. Borde inte vara någon som helst fråga om vem som är vållande men det hjälper ju föga om bilen blir inlöst. Om jag tolkar dig rätt stod du still medan han backade på dig. Då borde det vara solklart vem som är vållande! Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig. Hoppas att du ändå har lite bilder och kvitton att visa upp i samband med en diskussion kring ersättningen. Bara för att det finns Blocket-lik så är inte alla bilar på samma nivå. Säg inte OK till första bästa erbjudande med andra ord. Niklas Fransosen |
|
| tråkigt att råka ut för detta när man har en bra bil som man lagt ner mycket pengar o energi på. Stå på dig mot försäkringsbolag och var envis ang. värdering. Med lite tur så kanske din bil lagas alt. att du får en helt ok slant för den. | |
| Haha, din sarkasm är ju underbar! | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Köp min ;) Länk Såhär ska du göra för att bolaget ska värdera upp din bil. Skicka in kopior på alla utgifter, även intyg från verkstad kan funka om du har förlorat kvittona. Tala om i brev vad du gjort med bilen, utgifter, skicka mängder av bilder på hur fin bilen var före skadan. Påtala att den är ovanligt välskött och felfri, låt gärna bolaget komma ut och titta på bilen, har du tur har du kanske då också möjlighet att påtala att en sånhär bil inte går att hitta för småpengar utan du måste upp i pris för att hitta en sjysst bil. Själv skulle jag aldrig kunna åka i en bättre bil för de 85-90.000:- jag lagt ner på min bil :) Årsmodellen på bilen är ganska ointressant i värderingen detta är viktigt att klargöra. Skick och miltal är viktigare än årsmodell. Är dom fittiga driv på och säg att du vill ha bilen återställd. |
|
bmw-ägare är roliga traktorförare-bussförare är opålitliga... om du inte blir nöjd med din ersättningsnivå finns det alltid en möjlighet att överklaga hos en oberoende värderingsman. |
|
| kräv också rätten till en motsvarande lånebil-dyrt... | |
|
När min e30 blev tilltryckt av en Taxi förra året fick jag själv ta bilen till en plåtverkstad som gjorde en bedömning av reparationskostnaderna. Han skrev gott om bilens skick och jag vill minnas att vi enades om ett rel. högt värde. Jag fick till sist 28000:- för den plus att jag fick behålla den! Det blev faktiskt en bra deal även om jag saknar den rejält ibland... Jag hoppas att allt löser sig bra för dig och OJ jag vet inte hur jag skulle reagerat i din situation. Djup chock tror jag. Det visar också hur bräckligt allting är. Du har mitt största medlidande. mvh Fredrik vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.