|
|
|
|---|---|
|
Då var det dags igen, har haft en tråd tidigare om min rem som slirade på min bmw 316 med m43 motor. Har dock kommit fram till att det till 99% inte är remmen som är felet då allt och lite till är bytt där. Problemet är att bilen när den blir varm (efter ca 45min-1h) körning börjar skrika som om remmen skulle slira. Jag har nu försökt lokalisera ljudet och tror det kommer från det övre vänstra hjulet som remmen går över. Kan det vara så att lagret till det är helt kasst? Och vad är det som sitter här? Går det att byta eller sitter lagret i kåpan där? Tacksam för svar. Mvh Wille | |
| hej. det är dags att byta dina remspännare.de är 3 st mvh alex | |
|
Hur menar du med 3 stycken? Det är väll en spännare, samt ett löphjul? De andra tre hjulen är väll remhjul till vattenpump osv? |
|
|
Vilket håll tittar du åt när du säger "vänster"? Sitter du på förarplatsen och tittar framåt? Det kan vara ett lager i generatorn som låter - testa att ta en stor skruvmejsel när det "gnisslar" och sätt mejseländan mot generatorchassit och sedan lägger du örat mot övre delen av skaftet - fungerar som ett primitivt men effektiv stetoskop. Om du inte hör att det är generatorn - gå vidare till servooljepumpen osv. Är det inte generatorn eller servopumpen så kan det vara lagret i något löphjul. Det är lätt att lossa dem och sedan pilla upp ena lagertätningen försiktigt och gröpa ur gammalt torkat fett med t ex ett örontops och sedan applicera nytt fräscht fett, samt återmontera tätningen - det brukar räcka, annars får man byta rullen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde ju en viktig sak! Kolla så det inte är vattenpumpen som låter - då håller den på att ge upp och det är inte kul när den plötsligt havererar! (Tro mig jag vet...) Mycket bättre att byta pumpen i förebyggande syfte! Hur långt har den befintliga vattenpumpen rullat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sorry, med vänster menar jag när jag står och tittar på motorn framför bilen. Höger om vi pratar från förarplatsen. Generatorn tror jag inte det är då jag haft isär den och kikat. vattenpumpen sitter under den (Nere till vänster från förarplatsen sett?) Tror som sagt efter att jag lyssnat idag att det är det övre högra (Är detta servopumpen?) För det undre högra är ju vevaxlen vilken driver runt allt? Remmen, spännaren och löphjulen är bytta så dessa ska vara bra. Bild på hur remmen sitter: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.