|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min 528 har stått still ganska länge, men ändå körts lite ibland med för att hålla den någorlunda igång. Men nu har jag råkat på ett problem. När jag startar den så blinkar hela instrumentbrädan och det hörs ett högt klickande ljud som klickar kanske 10 gånger per sekund... Har laddat batteriet, och alla elektronik fungerar. Batterilampan samt oljelampan lyser när man försöker starta den. Fyllt på med ny bensin också. Någon som vet? Snälla hjälp! | |
|
Jag tror att ditt batteri är stendött och då hjälper det inte hur mycket du laddar. Prova med ett helt annat batteri så kommer det säkert fungera. |
|
|
Ok, jag laddar om det över natten. Laddade det för någon månad sen, och startade bilen. Men hade bara igång den i 5 minuter. Visste inte att batteriet laddar ut så fort. Får hoppas att det funkar imorgon! |
|
|
Innan du laddade det för någon månad sen, var det tomt då innan den laddningen? Köp en multimeter i valfri butik clas i sjön, jula, kjell &co och mät polspänningen. |
|
|
Polspänningen kan mycket väl vara 12-13V men batteriet kan fortfarande vara stendött pga förlust av dess kapacitans. Bilbatterier har en förväntad livslängd på drygt 6 år sen bör/ska de bytas. Prova med ett ANNAT bilbatteri. Kvarstår felet ändå så har du nog problem med jordningen. Vill du utesluta jordningsfel kan du ta en startkabel och koppla från minuspol direkt till någon del av chassit på startmotorn. |
|
| Om det fungerar ett kort tag för dig nu efter uppladdning över natten så är det förmodligen din generator som har gett upp för övrigt. Eller snarare, förmodligen har kolen i generatorn gett upp. | |
| Eftersom det klickar så är troligtvis ditt batteri dåligt. | |
|
om den stått länge utan laddning så har nog batteriet sulfaterat. Laddspänningne kan du mäta med multimetern när bilen är igång. |
|
| Ja, det var visst batteriet igen. Men nu funkar den finfint igen :) Tack för svaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.