|
|
|
|---|---|
axelsson |
Tjoho, Köpte en bil förra veckan: Ford granada -75 2.3liters v6. De blir att fixa upp kaross och sedan en annan motor. Har kollat lite på v8or men hittar inget vettigt, känns som att en BMW motor (2,5 liters 192hk), låda och bakvagn hade varit perfekt? Någon som pillat ner en bmw motor i någon gammal klassiker och vad man behöver för reg bes sen, de är ju en 75a så de är ju inte så mycket regler på avgasvärden osv iaf. MVH! |
|
Varför inte en Ford V6, 2.8 eller 3.0? Dessa motorer ger ca 150 hk och passar rakt av i motorfästen osv. Scorpio hade en 3.0 24V på ca 200hk som också borde gå att använda. Vill minnas att ingående axeln i växellådan har en samlare tapp (som lagras i veven) < 2.6L. Byte av låda till en senare 5vxl låda kan vara på sin plats. Men det är klart är du ute efter omfattande skruvande så går det säkert att klämma dit en BMW maskin. Lilla sexan borde (?) få plats på längden Bakvagnen på Forden är nästan identisk med den i en E34, dvs. snett bakåtriktade bärarmar. Framvagnen har dubbla A-armar (och lyckligtvis långt bättre geometri motsvarande framvagn i Taunus). När jag (för evigheter sen) bytte motor i en Ford Taunus -75 var det intyg från just Ford som gällde. Då godkändes ingen annan motor än den största som satt i aktuell bilmodell. Jag stoppade förstås i en större då motorns utseende var lika ;-). Skall du byta motormärke misstänker jag att du måste registrera om bilen som ombyggt fordon. mvh/ Anders |
|
axelsson |
Tack för svaret, mycket användbart! Hmm, vet att de finns någon ford motor v8 som är identisk på utsidan som en annan ford v8a med mer effect. Ett intyg från den lilla v8an och i med den större och besikta hade funkat utan att behöva bygga om bromsar osv! Vet du namn/nummer på dessa motorer och vilken låda och kardan är lämplig? Mvh |
|
"V8" Menade du V6? Jag skrev fel (får skylla på att åren går), "3,0" i mitt tidigare inlägg skall vara såklart vara 2,9. 3,0 tillhör är en annan motorfamilj (Essex V6) medan din 2,3 (och 2,9) tillhör Fords "Cologne" V6 familj. Wiki: Cologne Länk Essex Länk En 2,8 kan förses med 2,6 insug och förgasare + 5 vxl låda (se nedan) och skiljer inte mycket i utseende jämfört med din 2,3. En 2,6 passar rakt av utan modifieringar med original 4 vxl låda. Jag har ingen detaljerad info om växellådor osv men jag kommer ihåg från mitt bygge att den femväxlade lådan (den äldre i gjutjärn från 2,8) hade samma längd som den fyrväxlade lådan. Kardan passade utan modifiering. Växellådsbalken fick byggas om då fästet i lådan är förskjutet en aning. Jag monterade en 2,6L och fick svarva upp hålet i bakänden på vevaxeln för att få dit 5 vxl låda. Om överladdning är melodin, googla på Ford V6 och Skogenracing ;-) De grabbarna har nog en hel del info i övrigt om Ford V6 misstänker jag. mvh/ Anders |
|
|
Kolla in skogen där många gillar ford och en del med m50,tex så åker ju mr skog själv capri Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
En V8 är ju utan tvekan det grymmaste. Hade jag slått ihop min E38 med Scorpion så hade jag haft den ultimata bilen :D Scorpion var faktiskt tänkt med V8 en gång i tiden ;) och Granade är ju företrädaren så varför inte slå på stort och lägga i en åtta :D |
axelsson |
Nej de är v8 jag menar, ser ingen vitts att längs in en lite större slö 6a? Undrar va den lilla v8an med 150hk heter som ser exakt lika dan ut som en annan v8a med 200hk? 108hk org i min bil gör att ja får sätta in 150hk med en snabb regbes... |
|
Ok, V8 var det.. En cheva V8 kanske? Länk Denna märks nog vid regbesiktning iofs :-) mvh/ Anders |
|
|
Att finns en V8 på 150hk som har samma format som en långt starkare maskin är inga problem - leta jänkarmotorer. Leta efter "smoggade" (avgasrenade) smallblock V8 från mitten av sjuttitalet. Dessa maskiner har mycket liten effekt. Med enkla medel går det att få rejäl snurr på grejorna. mvh/ Anders |
|
|
Här har du att välja på. Länk |
|
axelsson |
Tack för alla svar! Tips på smallblock v8 med 200+ hk? Cheva/van v8er har jag hört är tunga, slöa och törstiga? Jag vill helst hitta en v8 som man kan ta typ intyg från en liknande v8 fast med mindre effect så reg bes blir smidigt. Dundrar man ner en med massa kräm och har intyget för de så måste man byta bromsar,bak/framvagn? Mvh! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.