|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad har ni kommit ner i under blandad körning? Mitt personliga rekord fixade jag i helgen. Bilen börjar gå ännu snålare nu när den passerat 1000 mil på mätaren. Jag körde mellan två städer. Enbart 50, 70 och 90 sträckor. Avslutade sedan med lite stadskörning. (Tvungen om jag ska komma hem då jag bor i staden). Förbrukningen: 0,34 på färddatorn!! Visst tillämpade jag ecodriving enligt Volvos kurs men kliman och dubbdäcken sitter på. Vet inte hur exakt färddatorn är men det är i alla fall mitt personliga rekord av alla bilar jag kört. Frugans Peugeot 107 kan slänga sig i väggen. Vore intressant att veta hur mycket ni kan krama ur era 116d, 316d och 320 ede om ni lägger manken till och ärligt testar den BLANDADE förbrukningen och inte enbart långkörning. Kanske någon av er har en MINI diesel som ska vara riktigt snål? :) | |
|
Hur lång sträcka körde du landsväg respektive stadskörning? Mätte du med färddator eller genom tankad mängd/körd sträcka? __________ Mvh Grelle |
|
|
3,5 mil landsväg knappt en mil stadskörning. (c:a) Mätt med färddatorn. Den har stämt hyffsat vid tidigare uträkningar vid pumpen men inte exakt. Det märkliga eller roliga att det skett en mycket märkbar sänkning av förbrukningen senaste månaden. (milen, varmare väder?) |
|
|
Volvos färddator skulle jag vara lite försiktig med. Den räknar inte med bränslevärmaren och den går även när motorn är igång och även vid plusgrader. Skillnader upp till en dl per mil är inte ovanligt. Eller du kanske hade stängt av den manuellt? Själv ligger jag på 0,56 som bäst uppmätt vid pump blandad körning. ------- //Lövet |
|
|
Hur exakt färddatorn är vet jag inte. Bränslevärmaren var avstängd. Mitt Personliga rekord är det i alla fall, och jag planerar att slå det när sommarhjul original Driv-e fälgar med lättrullade däck nu monteras. Sedan ska jag slå av kliman också. ;) |
|
| Räknas bränslevärmarens förbrukning med i färddatorn? Jag tror inte det, då den har seperat bränsleslang samt pump... | |
|
Nej, den räknas inte med. Vilket är min poäng 2 inlägg upp ;) ------- //Lövet |
|
| min volvo ligger ca 1dl + jämfört mot färddatorn. | |
|
Även min tidigare Volvo XC70 MY09 låg ganska exakt 1dl + jämfört mot färddatorn. Det är ett verkar vara ett vanligt fenomen på just Volvos diesel bilar. Jag gissar därför att 0.34 är minst 0.4 verklig förbrukning men det är fortfarande sjukt bra. Det snålaste jag körde min förra XC70 D5 över en hel tank var 0.59 verklig förbrukning. Det var 99% landsväg i Finland där man inte får köra mer än 80km/h... Det snålaste jag kört min nuvarande bil på är 0.82 över en hel tank. Det var ca. 70% motorväg 30% landsväg. |
|
| Inget övrigt bilmärke, men 0,44 verklig förbrukning(0,42 på mätaren) hel tank med 118d, ca 10% stad. Nu när vägarna tinat fram och man kör lite mer inspirerat landar den på 0,5. | |
| 0,42 VW Polo DSG TDi runt 20% stad. Enligt färddatorn som har visat sig stämma bra gentemot verkligheten. | |
|
Lägsta med 540i/6 E34 0,72l/mil på 70väg, lägsta med annan bil VW Passat Variant TDI 110-99; 0,48l/mil på 90väg, Passaten brukar ligga på 0,6-0,65 i sthlms trafik det är rätt bra för en 13år gammal hyfsat stor bil. 540in ansträngde jag mig men i Passaten kan man nog få ner siffran lite till. Mvh Stephan |
|
| har aldrig mätt på en eskild sträcka men totalt sett ligger jag på ca 0.8 vilket är högt men då har jag inte kört snålt och det är ca 50-60procent stadskörnig.. har beställt michelin energy saver däck så får se hur mycket man kommer ner heheh | |
|
Idag körde jag Hbg - Gbg- Hbg 4,6 liter milen med 60 tons vikt försök slå det Det är skrattretande att våra bilar dricker så mycket Det är 0,07 milen per ton eller 0,14 för en två tons bil Ha deT |
|
|
thom525: 4,6 på 60 är mycket på den sträckan! Fick 3,8 på 62ton! med R420(suck) men mycket beror på bil o väder. Min 518 snittade jag på 0,96 med en del släp efter, annars 0,8! inte illa för en snart 30 åring! ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
| Min sambos VW Lupo 1.4 (bensin) -00 drog 0,43 senaste tankningen med 24 mil landväg och 8 mil stad. Men då pratar vi ju 350 cm lång plåtburk utan AC. Drar annars 0.55 vid 100% stadskörning/kökörning i Sthlm, det är ändå hyffsat för en bensinare. | |
|
Ska väl finnas en "superLupo" som heter L någonting? Den ska vara riktigt snål sägs det, men det är en diesel, dessutom en riktigt liten bil. |
|
| Thom525: Det är också helt olika förutsättningar så den jämförelsen är inte relevant. | |
| Sorry lövet - ibland går det lite för snabbt :) | |
| 2008 9-3 1.9 TiD 150 hk M6 100' km. Lägst förbrukning 4.4 L/100 km friktionsdäck Nokian WR 225 45 R17, motorväg. Mätt över en tank drygt 1000 km. | |
| Journey computer: 93 km i den förra E60 530dA -04, 0,57 l/mil med 104 km/t i snitt. Den gick mycket snålare än nuvarande E61 LCI 530dA. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.