AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.956

Olika typer länkarmar E46 - "standard" och "förstärkt" vs. "M-sport pack 2"

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har börjat fundera på att det snart borde vara dags att byta länkarmarna för främre hjulupphängningen och har därför börjat kika lite på olika alternativ.

Utöver att det finns två huvudtyper av länkarmar - de första som var för klena och de senare uppdaterade typen som ser ut som en "böjd stege", finns det olika utföranden på de senare länkarmarna och jag vet inte om det finns fler än två sorter eller om olika tillverkare/försäljare benämner dem olika.

Jag vet att det finns något som kallas för "förstärkta" länkarmar som tydligen skall ha kraftigare bussningar och/eller leder.
Men det finns också några tillverkare som hänvisar till bilar som har M-sportpaket 2 (eller II) alt "sportchassi".

Enligt följande dokument, skall åtminstone Febi-Bilsteins bärarmar ha ett anorlunda utförande på spindelleden i dessa bärarmar, med en mer stum lagring som skall ge mer direkt vägkänsla men också lite sämre komfort:
Länk

Är de "förstärkta bärarmarna" och ovanstående "M sportpaket II-bärarmarna" samma sak?

Finns det något som gör att M2-armarna inte passar "bolt-on" på en bil med de vanliga armarna monterade?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Har läst en del om bärarmar/länkarmar på E46 Fanatics forum.
Och vad jag vet så ska alla länkarmar för "vanliga" rwd-modeller
passa alla utföranden.

Ett hyggligt alternativ till originalgrejer bör vara Meyle Heavy Duty länkarmskit (inklusive bakre länkarmsbussning), med 5 års garanti. Den varianten ska likna länkarmarna som sitter på bilar med M-tech2 chassi (alltså förstärkta spindelleder).

Hade själv tänkt köpa Meyle HD länkarmskit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.