AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.505

bmw 318 -93, Störande motorljud som låter som en diesel/traktor när bilen startas!

ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
hejsan alla!
det är såhär att jag har nu gått och skaffat mig en bmw 318 -93a. rullat pricken 23 000 mil och det en sak som stör mig med och det är ljudet. Den låter mer som en diesel/traktor fast än det är en bensin motor. Absolut inga fel på den eller liknande men det är bara själva motorljudet som verkligen stör. Någon som vet? har försökt med o byta motorolja osv men inget hjälpte..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du skriver i rubriken att det är när bilen startas. Försvinner ljudet efter några sekunder är det helt normalt. Är det konstant är det något som är galet.
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
oj ber om ursäkt, det låter så sen bilen startas o fortsätter på liksom och den hörs som mest på 1 o 2an växel faktist o när du gasar på .. gick o kolla idag på vissa bilverkstad de säger antingen oljan ska byta o tändstift andra säger olja bara.. sen säger andra om det ej hjälper så kan det va ventilerna...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är det en lättare knackande/tickande ljud kan det vara en eller flera ventillyftare som fastnat så att du har onormalt stort spel på dessa ventiler. Kan även låta ganska illa från en läckande grenrörspackning eller ett löst sittande tändstift.
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
jo, men jag ska börja med o byta till en lite tjockare olja och byta olja filter och tändstiften, funkar inte det. så är det nog fel på ventilerna :/
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
vad kan det ungefär kosta o reparera eller byta ventillyftare :)?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
318i 1993, det måste sitta en M40 i den bilen då? Det är inte så enkelt som att det är det klassiska slitaget på kamaxeln som spökar? Jag citerar Autopower´s begagnatguide om motorn:

"M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993
M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn."

//Bjersér
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
men jag har ingen kamremm å bilen det är kedja eller va det kallas, ursäkta om jag låter dum, men enna bil är faktiskt min första bil alltså är jag inte särskilt bil kunnig. Enligt verkstaden jag besökte idag visade sig att jag har ventil knack kallades det och då fick jag lägga i en olja från mekonomen som skulle få bort ljudet o rengöra ventilerna tydligen. Har nu lagt i den så jag får köra bilen ett tag o se om det ger resultat..

Kan nån snälla tipsa mig om vad jag borde göra? vore snällt! :D
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
På BMW 318i ersattes M40 (Den med problem) med M43 först 1994 till årsmodell 1995. Hade det varit en 1994 hade den således kunnat vara både och, men en 1993 med M43? Kan motorn vara bytt kanske?

För säkerhets skull kan du ta reda på ditt chassinummer med hjälp av registreringsnumret här:
Länk
Och sedan skriva in de sju sista siffrorna här:
Länk
I den första rutan åtta celler ner under "Engine" bör det stå M40 eller M43, då vet vi åtminstone vilken maskin som satt i från fabrik. För ett ljud som påminner lite om en dieselmotor är som nämnts inte helt ovanligt på en M40.

Och om det skulle vara som så att det är den maskinen du har, har den tyvärr en kamrem och det kan vara bra att veta att den skall bytas med 4000mils intervall för går den av möts kolvar och ventiler på en M40. :)

//Bjersér
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
det är en m40.. och jag har för mig den har 2 kedjor till o med inte en bara.. och han som sålde den betona själv att det är en kedja som jag ej skulle oroa mig för fram tills bilen rullat över 30 000 mil minst... Däremot så kolla jag ytterliggare en gång med en annan annonym verkstad.. dock log det en hel del i va han sa och enligt var det så att kamaxeln som behöver bytas för att det va högt tryck mot den precis som du nämnde förut Bjersér, men men inget jag e säker på än.. ?
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
fick stora tips om att byta olja o lägga en tjockare olja o extra grej till oljan som rengör motorn ? något jag borde testa?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej, Om det är det en 318is har du kedja. Om du har en vanlig 318 så är det rem. Ser motorn ut som i länken Länk

så är det en m40med kamrem. Byt denna så snabbt som möjligt om du inte vet när det är gjort senast.
Bjersér kan ha rätt. Min far fick byta kamaxel redan vid 11000 mil på deras 318 med m40.

Mvh H
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
jo den ser ut som på bilden.. så min bil har en kamrem alltså :S men va konstigt för att killen jag köpte bilen av betona som sagt att den hade kedja :S.. nu är jag förvirrad för att enligt va jag har sett på nätet så är det kamaxeln som behöver bytas.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ja, kamaxeln kan vara slut. Eventuellt så kan du se kamnockarna genom oljepåfyllningen. De skall vara blanka, och helt släta. Lossa annars på ventilkåpan så att du kan komma åt att inspektera den ordentligt.

Gällande kamremmen så är den en tickande bomb på m40 motorn. Den MÅSTE bytas inom angvet intervall (var 4år alt. 6000mil vill jag minnas). Om remmen går av så havererar toppen och det blir "ventilsallad".

Mvh H
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
OBS, miltalet stämmer inte! Kom på att kamremmen skall bytas oftare. Om jag nu inte minns fel (igen) så är det 4000 mil som gäller.

Mvh H
ho
10
hoosam92
bmw 318 -93
det e nog kammen... men en sak undrar jag.. vrf säger de flesta på verkstan att man inte direkt behöver byta än.. de förvirrar mig o får det att se ut som om det lugnt o köra med en sliten kamaxel :S!? va händer om jag ej byter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.