AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.892

Hur mycket pengar lägger du på din M per år?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag satt och fundera hur ni andra gör med era M bilar...

Kan börja själv bilen köptes förra året i juni snart 1 år.Då menar jag inte service/Rep för det räknar jag med att ni sköter det galant.

Kan börja själv vilket är sjukt mycket i pengar som jag aldrig kommer att få tillbaka när jag säljer bilen.

Nya fälgar CSL
Nya däck Goodyear
Nytt sport avgasystem SS
Nya facelift baklampor
Nya blinkers Smoke
Nya svarta njurar
Nya originala golvmattor/tyg

Totalt i 34000kr på nästan ett år..Inget att dessa saker var nödvändigt men men..Satte köp stop för i år he he
Nästa år kommer jag byta samtliga bussningar Fram/bakvagn samt gå igenom stag osv enbart i förebyggande o syfte och för bästa kör egenskaper.

Hur gör ni andra?

Sedan i oktober knappa 100"...Exempel: Ny inredning. Nytt KOMPLETT chassie inkl bromsskivor/belägg runt om. Nya lister ÖVERALLT utvändigt dörrar/rutor mm. Ny lack. Nyrenoverade original fälgar med nya däck. Det som är kvar är att montera det nya chassiet, uppskattad arbetskostnad 15", har insett att det blir kämpigt att få dit allt utan lyft & specialverktyg, så det skall lämnas iväg. Montera inredningen...Just nu känns det som jag aldrig kommer bli klar...
Det som gjorts hittils är byte av rattlås/nyckelcylinder, montering av nya dämpare+ k-hämmarstag fram, skall montera dämparna bak i veckan. Monterat nya "angeleyes lyktor". Monterat ny stereo.
Har köpt Svarta njurar(Bmw org) 500:-. Samt ett axle back eisenmann race avgas för 10.300. Sen tar det förmodligen stopp, jag lade ner lite mer pengar på fälgar på min gamla m3 e46 men jag kommer antagligen inte bry om det till denna bilen. Man hade kunnat spendera hur mycket som helst på tillbehör etc, men eftersom iaf min ekonomi har en begränsning så kommer mina pengar sparas så jag eventuellt kan fortsätta köra denna biltypen eller liknande framför i livet :D
Just det: Jag tar oftast "allt" på en gång, men denna gång tog jag verkligen ALLT på en gång. Så här i efterhand borde jag nöjt med mig med ny lack samt ny inredning, mest för att jag känner att jag gått på lite väl hårt denna gång...
Har haft min i 2 år och har hunnit byta en del som:

Styling/tuning:

Kolfiber njurar, gälar, backspeglar, splitters, huvkåpan, folierat taket tonat rutorna, nya 6kolvs ok från brembo med 345mm skivor, friskluftskitt från Gruppe-m i kolfiber, shortshift uuc evo, titandämpare från Gruppe-m, mellanrör från ss nyrenoverade orginal csl fälgar, angeleyes, div ledbelysning.

Underhåll/service
vattenpump, huvudcylinder, 4 oljebyten, olja i v-låda samt diff, bakbromsar, även nyrenoverad motor med nya lager+packningar och div andra grejer, 4 st continental sportcontact 5

Vet inte exakt hur mycket pengar allt går på men känns som det börjar bli fullt tillräckligt.

På tal om trådskaparens nick, så såg jag en M3 e92 -08 DKG med regnr CATCHME här Göteborg. verkar vara helt nyimporterad.
*EDIT* e93 skulle det stå
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Men det får han inte göra,Jag har ju patent på de :)
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag köpte min för 1½ år sen, den var i väldigt bra skick men inte i nyskick så det satte igång och har sedan dess blivit

onödigt:
lister runt om lackade i bilens färg, huv front och framflyglar omlackade pga stenskott.
lackad "hamann"läpp.
Active autowerke kalluftsinsug/bromsventilering.
ny originaldamask och knopp från bmw.
kolfiberfolierade trälister, bäst bang for the buck i min mening.
samtliga stag/länkarmar med bussningar i fram och bakvagn bytta till nya lemfoerder.
bilstein sprint runtom.
xenon i dimljus och helljus, det blev några byten av lampor innan rätt färg på alla lampor blev rätt:)
HR spacer fram
invändig rekond gjord av mrcap.

Serive/rep:
magnetventilerna till vanosen bytt på ena sidan
insp2 med olja i diff och låda bytt
oljeservice
nya belägg bak

att göra:
byta ABSsensor
byta nivåsensor för halvljuset
byta skivor fram
lampan till parkeringsljuset dog igår på ena sidan, ser sjukt fult ut nattetid! :(

efter detta så hoppas jag att jag får köra den istället för att bygga..

vad som är gjort på E28an (inköpt i dec -11)
bytt skivor och belägg runtom och renoverat oken
bytt bromsbomb
bytt alla länkarmar och stag med bussningar i fram och bakvagn
bytt växellådskuddar
BBS rs 17" replikor med nya däck
nytt avgas hela vägen
in och utvändig rekond
ny hardyskiva och stödlager
tonat rutorna runtom
ny stereo och högtalare
ny fläktkoppling och samtliga remmar
ny olja, filter samt bränslefilter och tändstift
ny växelspaksknopp och damask från bmw
fixat diverse inredningsbelysning och andra elfel som uppkom då jag körde hem bilen vid köp.

att göra:
för mycket :)
Ställde på bilen i söndags... Hittils ser listan ut så här.

Däck, 17200
Fjädrar, 4000
Bussningar, 1000
Arbetskostnad, 4000

16 mil har jag kört.... just ja, tankade för 1000kr idag också :D

Men i runda slängar så skulle jag nog vilja säga att jag lägger 15-20 tusen året på service/underhåll.

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Sedan 2009 har jag lagt ca: 100k, bland annat ny hellack. Eftersom min bil är en entusiastbil
så tänker jag inte på vad det kostar och att jag inte kommer att få tillbaka pengarna om jag skulle sälja. Det får kosta vad det kosta vill, bilen ger så mycket tillbaka när jag kör den :)
Personligen tycker jag INTE att det är att "lägga pengar på bilen" när det handlar om ren service, typ inspektion eller oljeservice. Att lägga pengar på bilen betyder för min egen del att det mekaniska/optiska skicket förfinas/återställs. För övrigt så skall jag sluta upp att slösa på mina "biljävlar" ett tag, skall försöka få den nya sommarbilen klar o "köra skiten ur den", läs använda den istället för att låta den stå o trycka i garaget. Den nya sommarbilen är förvånansvärt snål, kanske till o med lika snål som bruxisen i 140, snittade ca 0.85 på vägen hem i farter kring 130-140, imponerande! Jag "roade" mig med att räkna ihop vad mina "entusiastbilar" kostat i inköp,återställning,försäkring samt service o kom fram till att om jag istället hade struntat i att köpa de o sparat alla pengar som jag lagt ner så kunde jag idag snudd på ha kunnat casha en ny M3 utan extra utrustning...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Merparten av alla pengar jag tjänar ihop läggs på mina bilar. Så har det alltid varit, fast det handlade om motorcyklar i början. Har jag mer pengar lägger jag mer pengar. Inte svårare än så. Tror nog det handlar om närmare 2/3 av min årsinkomst. Detta innefattar givetvis sånt som skatt, försäkring, bränsle, service och reparationer förutom uppgraderingar, trim och utseende. För att inte nämna nyförvärv!

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.