|
|
|
|---|---|
|
Bytte vänster länkarm i helgen på min e46. Men hur tänker man när man tillverkar skiten? Man måste ju hålla emot med en insex nyckel för att få bort muttrarna. Efter att skiten suttit där i ca 10 år så förstår ju till och med en hjärndöd att man absolut inte får i en nyckel där efter att massa skit sitter där. Så varför ha en sån konstruktion? Fick ta fram tigersågen och såga av bulten som sitter mitt på länkarmen. Och usch vad trångt det var med tigersågen. Haha. Men nu är det klart och pärlan ska få sig en hjul inställning i veckan. Va bara tvungen att skriva av min frustation lite. /Fredrik | |
|
Det är en pisslösning. Lade en hel lördag på att byta fjäderben på en fransk bil förra året där man skulle sätta en insex i mitten och vrida med en 20" fast nyckel... Gick ju jävligt bra kan jag säga, drog av insexen efter en stund, sedan var det färdigmekat för den dagen... Eller vänta, jag skulle ju byta tillbaka fulfjädern på andra sidan.. X-) Ingenjörer lever i sin egen lilla värld ibland... |
|
| Testa o byta länkarmar på din M3, aptrångt. Som jag ser det måste framvagnsbalken ner för att man skall komma åt den inre muttern på passagerarsidan, på förarsidan så går det att komma åt hjälpligt. | |
|
Känns lite som dem bygger bilarna så man knappt ska kunna skruva själv. Tur att man är envis som få. :0) Men hade dem inte haft den konstruktionen med insexen så hade det varit bra mycke lättare. Har ju samma konstruktion på stab stagen. Har sågat av alla jag bytt. Skit. Är det samma på min m3 alltså? Insex att hålla emot med? /Fredrik |
|
|
Gjort denna operation på en tio år gammal 320 och en 7 år gammal 316. Trångt, men inte behövde jag hålla emot med något?? En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
jag tycker att på både e36 och e46 är grymt lätta att byta länkarmar på.. Mittenbulten den med en kulled. Fram med förlägnare och sådan vinkelkulled, och stoppa ner dom genom motorrummet. Fram med domkraft sätt den under kulleden tryckfast skiten, så bilen nästan lyfts. Fram med spärrnyckel eller mutterpicka. Samma sak på dom yttre bultarna, dvs domkraft underifrån för att låsa fast kulleden. klart på 10min/sida. |
|
|
Werpa: Kan hålla med om att principen för att byta länkarm på E36 är enkel, alla bultar utom en är lätta att lossa. Försök att komma åt den inre bulten på passagerarsidan på en E36 med en motor på minst 3.0 liter. Ovanifrån har du nåt jäkla skydd/grenröret i vägen, underifrån är styrväxel o nåt annat i vägen. Kan möjligtvis gå med en mycket kort 22mm ring-nyckel, 1/2" hylsa eller vanlig ringnyckel är tok-kört. Har du gjort detta jobb på en E36 med minst 3.0 liters motor så får du gärna tipsa mig hur man kommer åt på passagerarsidan... Mugello: Original har inte insex att hålla emot med vad jag kommer ihåg, däremot så är det så på de nya länkarmarna. |
|
|
Kanske är lite trög, men hur sliter man ut en länkarm av aluminium alt stål på en M3:a ? Balken kröks väl inte så ofta, eller syftar ni på att infästning vid busstningen slits ut? Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Har bara gjort den på 2st e36, 328.. dvs ingen m3a. Men på 328 gick det att använda hylsa ovanifrån inte lätt, men det gick. Fick ha flera förlägnare och (kulled/vinkel mojäng) vad kallas dom? Gjorde det även med en ringnyckel en gång, gick det med, fast var lite jobbigare. Fast med ringnyckel framifrån, ta en hammare och slå till nyckel så bulten släpper lite. Sedan var det bara till att vrida 1/3 varv, tills ringnyckel gick mot balken/styrväxel. |
|
|
Allt beror på hur mycket det ska krångla,hur skitigt det är,hur rostigt det är mm mm. Hade inte insex skiten varit på bultarna hade jag kapat mer tid. Sen går det alltid segare första gången man byter nåt. Kan tillägga att jag bytte bromsar bak för ca 2 veckor sen. Tog mig 1,5 timme att få av ena bakdäcket. Hahaha. Hade typ rostat fast på navet. Och då hade jag ändå kört koppar pasta på navet och bultarna vid däck skiftet i höstas. Problemet löstes genom att köra lite med smärjel duken. Lite off topic men men allt har en förmåga att jävlas med mig. /Fredrik |
|
|
Känner igen mig i det :) Bytte däck på en gammal Opel en gång, däcken satt verkligen fast. Prövade allt, sparka, köra, slita, rycka. Tröttnade och gick iväg och hämtade 8KG slägga med 80cm handtag och slog till för kung å fosterland på insidan av fälgen.. Det löste problemet. Fick en buckla på köpet med. |
|
|
beolab Är inte själva länkarmen som kröks. Är ju givetvis bussningarna på länkarmen. Spindeln vid hjulet var slut. Hade ett väldigt glapp om man tog tag och vickade hjulet höger och sen vänster. Då förstog jag varför den var så vidrig på vägen. |
|
|
Jag tog också släggan som sista desperata försök och då gick det. Undvek dock någon buckla. |
|
|
Beo: Det är kul-lederna som slits ut, samt den bakre gummibussningen. Själv strula jag i ca 1 timme med att lossa den där förbenade inre muttern, när den (och alla andra skruvar) var lossade tog jag mitt förnuft till fånga: Bättre o lämna iväg skiten än att slita med det själv, men jag är lite snål o vill inte betala en förmögenhet men samtidigt skall det vara en kompetent verkstad, en verkstad som förstår att jag är pedantisk o accepterar INGA skador/repor under reparationsarbetets gång...Det är just det som är den enda anledningen till att jag gör så mycket som möjligt själv: Jag vet att det blir 100%-igt, dessutom utan att man får repor/uppslag eller liknande, det är just det som oroar mig mest när bilen är på verkstad... |
|
| Kopparpasta o "alufälgar" är ingen hit...Om man får problem med fälgar som sitter fast så lossar man samtliga fälgbultar 2 max 3 varv, sedan kör man i en snäv cirkel så hjulet som skall lossna går "yttervarv", funkar alltid, ofta med detsamma.. | |
|
Ok det va det jag ville få bekräftat, BMW CS #07491 |
|
| Ca kopparpasta och "plåtfälg" :0) | |
|
Moderna bilars konstruktion är först och främst gjord för att underlätta och snabba upp monteringen utmed det löpande bandet. Hur det sen funkar bryr man sig inte om. Där är det ju kunden som betalar det direkt, antingen med plånkan hos verkstaden (helst märkes då så klart) eller med svordomar på garageuppfarten. Kolla bara på de idiotiska lösningarna kring xenonhalvljusen, bara för att ta ett annat lysande :-) exempel. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.