AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.512

missljud i motor 740 e38

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har bytt motor i bilen som går kanonfint, har dock ett missljud i motorutrymmet. Ljudet låter in i kupén och är som ett vinande ljud som framträder starkast vid ca 1000rpm samt om man motorbromsar eller ligger i låg fart. Vid gaspådrag försvinner ljudet.

Står man med huven öppen så låter det som det kommer från vänster sidan av motorn och jag trodde först det var någon spännrulle eller liknande, men efter att ha hakat av remmen så stod det klart att det verkar komma från baksidan av motorn. Ljudet följer varvtalet och framträder som starkast när motorn går ner i varv.

Någon som har tips om vad det kan vara. Kan det vara någon läcka i insug? membranet eller liknande? Någon som har tips om vad jag ska börja leta.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har varit ute o lyssnat lite igen. Tog bort toppkåpan så man hör lite bättre. Ljudet finns runt hela motorn och är väldigt svårt att säga vart det kommer ifrån. ett svagt vinande som följer varvtalet. Har testat att spruta startgas och konstaterat att det inte finns några läckage.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Har samme på min men forsvinner når jeg slår av AC.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Då har jag även testat att ta loss bägge remmarna så ac inte är med i leken heller + att jag även kontrollerat membranets skick och det finns inga sprickor i det.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
ljudet finns kvar! Helt omöjligt att lokalisera vart det kommer ifrån. Har varit under bilen och kan trots det inte avgöra vart ifrån det kommer. Tycker nu det låter som det kommer från framkant av motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.