AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.442

Nyckeln tappat funktionen E61, vad göra?

Tja!

Alltså, jag körde igenom min bil (520d -09) i biltvätten, efter det så tappade nyckeln av någon underlig anledning sin "fjärrstyrning"!!, vad ska man göra för att återfå den?
...kan man "omproggrammera/koda" nyckeln själv genom nå knapptryckningar, hur??

Nu när jag låser så använder jag ju den "manuella" nyckeln, bilen blir låst och larmet aktiveras, men när jag ska låsa upp så avaktiveras inte larmet, så när jag öppnar dörren går larmet. Jag MÅSTE få nyckeln att funka igen, då jag måste kunna avaktivera rörelselarmet då jag lämnar mina hundar i bilen :-(

Jag har testat att ha bort bilbatteriet en sväng för att se om nyckeln skulle börja funka igen, men det resulterade bara i att jag tappade bort funktionen i den lilla displayen som visar "föreslagen växel" då jag kör, hur får jag tillbaks den? ..det var kanske nån annan funktion också som försvann, men inget som jag märkt av hittills iaf :-)
Tycker däremot att det är skumt att min display är (har varit helatiden) på engelska, och det går inte att byta till svenska (trots att bilen är svensksåld)

Om jag måste in till BMW med bilen, vad blir kostnaderna?

Många frågor, men jättetacksam för svar!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Hade du svensk språkversion från början?
Alltså, jag hade ju inte det, köpt bilen för 3v sen, men jag antar nu efter att ha läst i enmassa foruminlägg att det ju kan ha varit det från början, jag läser att FUKT i bakdelen av bilen kan ställa till med enmassa bekymmer i "datasystemen", men då är frågan:

Vad KOSTAR det att få detta reparerat? ...och kommer då alla funktionerna per automatik tillbaks?? (såsom svenska språket och fjärrnyckel)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

inte helt säkert att du hade svensk språkversion från början.-det beror på vad bilen beställdes med..
kolla utr.listan genom VIN..där står de vilken språkversion bilen levererades med..
elller ge mig reg nr,så kollar jag utr.listan o postar den här till dig
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Har du panorama tak på bilen ?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Din antennförstärkare har tagit in fukt. Sitter i spoilern över bakrutan.

Dina symptom är precis dem man har vid skadat antennförstärkare.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har du köpt bilen privat annars garanti

Ha deT
Tja!
Bianca: HYB865 ...schysst om du kan få fram en utrustningslista!

Houke: Inget panoramatak.

Sim: jo, kom också fram till det, men är det dyrt att få det fixat? ...och räcker det med att byta den så återfår man de funktioner man tappat?

thom: inte köpt privat, så ska ta och kolla upp dedär med garantin imonn!

Tack för snabba svar!
De sade att garantin täcker "databoxar och mottagare", men inte om det bara är omprogrammering av nyckeln som krävs, antennförstärkaren borde väl gå som "mottagare" ??? ...hoppas dom inte börjar att strula och bråka med mej nu (garantibolaget alltså)

Nåväl, fick tid att lämna in bilen till BMW under nästa vecka....måste ju få det fixat iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.