|
|
|
|---|---|
|
Hej. Fick feltändningar på min motor så plockade ut ett tändstift och såg att det var helt slut. Har kollar runt lite här på forumet och har kommit fram till att NGK's stift ska vara de bästa att köra på. Tänkte beställa en 6-pack sats på ebay men sökte ändå på mekonomen där jag får fram dessa NGK stift: NGK -1998 18-BKR6EK 95:- NGK V-line -1998 18-VL20 95:- NGK V-line 1999- 18-VL30 206:- Detta uppfattar jag som att jag måste använda 18-VL30 som är dubbelt så dyra som ovanstående stift? Undrar även vad skillnaden mellan VL20 och VL30 är? Mvh Ola | |
|
Misstänker att VL-30 är BKR6EQUP, som är ett fyrelektrodsstift med platinamittelektrod, som håller i 10 000mil. Det stiftet är dessutom bättre på att rena sig själv från sot och bränsleföroreningar. Men köp inte stift här hemma, på nätet köper du BKR6EQUP för under 75kr/st. www.mistersolutions.com eller www.sparklugs.com Jag har köpt från de senare och det tog en knapp vecka innan paketet låg i brevlådan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
NGK BKR6EQUP, som Johan skriver är det som ska vara fabriksmonterat i din 728-99 och det är dessa du ska skruva i. Mistersolutions levererar på ca 4 dagar om du beställer en måndag fm. Betalning via paypal funkar klockrent. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren :) Så detta fyr-elektrods stift är det jag ska satsa på? Stiftet jag tog ur och kontrolletade hade "bara" två elektroder. |
|
|
Då var det troligen BKR6EK (om det var NGK och de monterat "nästan rätt stift", de fungerar men EQUP är bättre och håller som sagt 10 000mil, medan EK bara håller knappt halva det intervallet. Ett alternativ finns när det gäller både fabriksmontering och vad du kan få om du köper stiften från BMW; det är Bosch FGR7DQP och är Boschs motsvarighet till NGKs fyrelektrodsstift, vilket innebär att även Bosch-stiftet har fyra elektroder och mittelektrod av platina med 10 000mils bytesintervall. Nu går väl Hasso i taket för han är lite alergisk mot Bosch-stift i allmänhet ;o) Men jag har testat Bosch FGR7DQI (samma stift men med Iridium-mittelektrod - men säljs dock ej i Sverige) och de går mycket bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BKR6EK är inte rätt stift bara nästan de monterades före 09/98 och inte när den långa serviceintervallen infördes. Någon som inte har råd att serva ordentligt har fuskat vid byte av stift. Lite allergisk !! Johan nu tog du till i underkant. Beru är möjligen sämre än Boschstift :) För övrigt har jag aldrig skruvat ur ett Bosch stift ur en E39 vilket säger vad BMW prioiterar. BMW skulle inte sätt sin logga på andra sidan av porslinet på ett Boschstift :) vilket de gjort på fabriksmonterade NGK stift. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag har inte haft så många BMW så jag har ingen egen uppfattning om hur kräsna de är på stift, men för att illustrera hur fel det kan bli: hade en SAAB 900 ltt som småryckte och drog soppa. Bytte stift till Bosch först, men samma lika. Lämnade igen stiften och testade Equyem-stift. Fortfarande dåligt.. "Det kan ju inte vara fel på stiften" tänkte jag efter 2 byten, så nu byttes "allt" i högspänningssidan (kablar, tändspole) samt tändmodulen. Fortfarande fel! Arrgh! Tittade på gammelstiften.. Hmm.. "NGK". Köpte 4 nya NGK och satte i. Perfekt! Jag är rätt liberal när det gäller utbytesdelar, men stift kommer jag inte testa runt med mera, det blir för dyrt i längden... :-) |
|
|
Intressanta svar :) Jag hittade 6st NGK BKR6EQUP för 320:- på Mister Solutions som förövrigt har hemsida www.mister-solutions.co.uk och inte den som Johan skrev som var något helt annat :P I mitt servicehäfte fick min bil service 2 (som är stor servive med tändstiftsbyte va?) senast efter 5k mil. Bilen har nu gått 26k... |
|
|
BMW Ola, hoppas det inte var någon oanständig hemsida... ;o) Jag har inte handlat av Mister-Solutions, så jag hade inte hemsidan i huvudet. I vilket fall har Sparkplugs.com samma stift: Länk Kommer inte ihåg frakten (köpte två uppsättningar stift) men tull och moms etc. blev det inte - det lilla paketet slank igenom systemet och tog som sagt en knapp vecka. Smidig betalning med kontokort. Om två-elektrodsstiften har suttit i motorn sedan 5000mil och därefter rullat 21000mil, är det inte konstigt om de är slitna! Dock har jag svårt att tänka mig att de håller såpass bra att de ändå fungerar, så länge. Jag skulle gissa att någon bytt stiften senare utan att notera det i servicehäftet. Hasso, jag vet att det finns FGR7DQP-stift med BMW-texten på porslinet (precis som NGK-stiften) - har iofs inte sett det själv men i många amerikanska forum påstås detta i samband med att folk byter stift som fabriksmonterats. Men visst håller jag med om att Bosch historiskt har haft en del problem i många bilar - NGK-stiften är i princip alltid stabila och fungerar bra i de applikationer som de är specade för. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Du ser ju Proffossen ovan är ju typexemplet som gör att jag aldrig monterar ett Boschstift i nånting, finns liksom ingen anledning överhuvudtaget. när det under ett par år bogserats in 100 tals Saabbilar som surat igen med Boschstift i till Saab verkstaden som fick nya NGK och gick som Rolexklockor efter det. Jaja i USA finns det mycket konstiga saker, notera att de även producerade NGK stift i USA (ngk made in USA) som Biltema sålde billigt innan vi blev EU medlemmer och sidoimporten förbjöds. Handlar man inom EU så slipper man problem med tulleleändet är renalotteriet, Jag fick Bentelys E90 manual som gåva , men nog faskien fick jag betala tull alltid, även från Kina har jag åkt på det och fletalet ggr från USA. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.