|
|
|
|---|---|
|
Experter, Har en 330xda årsmod 2006, med ett litet läckage från växellådan. "Byt packningen till oljetråget", säger märkesverkstan, och skickar med en prislapp på 6000. Vad jag undrar är om det inte vara ett läckage från oljenivågivaren. Är det en stor apparat att byta den först, för att utesluta? Tacksam all för input. /Olley | |
|
Om det ser fuktigt ut just runt givaren så be verkstan att titta på den samtidigt, men det är rätt vanligt att packningen/tråget (i plast) börjar läcka, i priset ingår antagligen ett automatoljebyte med ny korrekt olja. Automatoljefiltret är inbyggt i tråget så det får du bytt samtidigt. Har sett att det finns tredjeparts tråg/automatoljefilter för under halva priset mot original: Länk Men jag rekommenderar enbart ny originalolja vid bytet, undvik tredjepartsoljor. Mvh |
|
| I länken ovanför så ingår ny packning till tråget. | |
|
Tack för svar, det låter klokt. Nu var jag med och tittade när en kunnig BMW-mekaniker lossade på växellådan, så att man kunde se lite bättre. Oljan hade samlats längst bak till höger under tråget, och när man tittade noga på infästningen till oljenivågivaren, som sittar rakt ovanför, så fanns det en misstänkt "ren" yta i ett stråk under den. Där kan olja ha sipprat ned. (Dock i minimala mängder, för oljenivån i lådan var inte påverkad.) Jag blir snart varse, för nu bytte vi ut tätningshylsan. Skulle trågpackningen behöva bytas ska jag titta på länken du sände. En väldig prisskillnad, original kostar den 2,7'. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.