|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har på senare tid märkt att varvtalet hoppar till lite och man känner av det ifall man vet om att det brukar hända. Varvet pendlar väldigt lite men tillräckligt för att jag ska tycka det är irriterande. Jag märker av det mest om jag ligger på farthållaren men även när jag accelererar lugnt och kan även se att nålen hoppar upp lite i varv för att sedan gå ner igen. Har testat med min mammas bil som också är en e39 automatare och där håller inte bilen på såhär. info: 540 automat 20500 mil Någon som har några idéer eller fundering så är jag väldigt tacksam om jag får ta del av dessa! kanske dags för att byta oljan i automatlådan? MVH Jonathan | |
| Min 540ia gick ojämt ett tag men då var det bara kontakten till tremostaten tror jag det var. Som inte satt i ordentligt och bilen gick lite upp och ner i varv. Annars kanske det är luftmassemätaren som spökar? | |
|
Är tacksam för alla möjliga svar då jag har någonstans att börja! Blir att gå igenom de flesta kontakterna och kolla slangar osv till helgen! MVH Jonathan |
|
| Det sitter ju flera givare här och var tydligen som kan spöka. Gäller väl bara att hitta rätt. Jag hade ju turen att det var en liten kontakt som hade hoppat ur. Annars kanske en felsökning på BMW är att rekommendera. | |
|
När byttes det olja och filter i lådan sist? Jag bytte i min 540 automat och då försvann "dippet". /U. |
|
|
Det är där som skon kniper, har ingen aning och risken finns att den aldrig är bytt. Därför är detta nummer 1 på min lista att göra! Någon som vet vad det kostar att lämna in den? Jag är inte okunnig och verkligen inte min pappa så att göra det själv går men om priset ligger hyfsat bra till så lämnar jag in den så några som har full koll på läget gör det ordenligt! |
|
| Bytte olja och filter på min 540 för ett par veckor sedan, landade på 3500 kr. Men inget man gör själv ! | |
| 3500kr bara för olja och filter i automatlådan? Det anser jag som nästan gratis! | |
| Dom byter inte all olja utan ca 6 av totalt ca 11 liter i samband med filterbytet. Byta all olja samtidigt rekommenderas inte. | |
|
Ska lämna in bilen för olja och filterbyte nästa tors (3:e maj) och återkommer om det hjälpt med mitt problem! Uppdaterar då jag såg att någon annan hade samma problem i en annan tråd! Autobahn i Svedala där jag ska lämna in bilen sa att det kan ha att göra med oljetrycket då filtret kanske sjöng på sista versen och inte hade flödet som det en gång hade. Men som sagt så återkommer jag tors nästa vecka! |
|
|
Har du kört något diagnosprogram? Kan vara bra att veta om det finns någon felkod. Jag hade lite liknande problem och då var det kamaxelgivaren. En sådan grej hittar man inte utan diagnosverktyg. /Ola |
|
|
Nix det har jag inte. Ett diagnosverktyg är på väg så ska kolla det så fort jag får det tillgängligt! I andra fall så ber jag dem att jag kolla det innan oljebytet! /Jonathan |
|
|
Bytat olja och filter, nu går bilen som ett skott! Den växlar som en dröm, inget pendlande varvtal eller andra problem jag upplevde med lådan innan. De på autobahn i Svedala sa att lådan var i riktigt bra skick vad han kunde se! Det tråkiga är att jag måste sälja bilen då jag ska börja plugga igen :'( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.