|
|
|
|---|---|
|
Hej Autopower. Min handbroms, tog dåligt så jag bestämde mig att lämna in bilen på verkstad. Bokade tid och lämnade in den, bad dom spänna den. När jag ska hämta bilen säger de att handbromsbakarna är slitna och måste bytas. Okej så bokar tid för nytt besök, när jag kommer ut till bilen fungerar inte handbromsen över huvudtaget, tänker inte mer på det, lämnar in bilen igen. Och när jag ska hämta den så säger dom att det inte gick att byta, att dom är tvungen att byta skivor bak, och belägg och sensorer och bromsbakar, först för att få handbromsen att fungera igen. Jag förstår inte logiken i det hela, kunde man inte konstaterat detta på första besöket? /Bmwryttaren. | |
|
Låter som riktiga miffon som river i din bil. Hur långt har bilen gått och vad är det för årsmodell? Beläggen påverkar inte handbromsen så varför byta de om du bara vill ha en fungerande handbroms? Helt ärligt. Bor du i närheten så ska jag personligen spänna handbromsen åt dig i jämförelse mot stöllhuvvena som mekar i din bil som verkar villja känna lite extra pengar. Och vad är problemet med sensorerna? Lyser några lampor i bilen? /Fredrik |
|
|
Såg nu det stog handbromsbackarna som va dåliga. Varför inte bara byta backarna då? |
|
|
Bilen har rullat lite över 15000 mil och det är en -05. Nej inga lampor lyser på bc. |
|
|
Vid första besöket har man troligtvis inte plockat isär prylarna, utan bara provat justera (och tydligen misslyckats) När man sen plockade isär ser man att skivorna är dåliga, handbromsens trumma sitter i skivan, och när man byter skivor byter man även belägg. Man monterar aldrig gamla bromsbackar eller belägg på en ny skiva. Så långt inget konstigt, att byta skivor efter 15.000 mil är rimligt, men vad är det för sensorer dom ska byta ?? |
|
|
Okej men skivorna är ju inte dåliga och det är 70% kvar på belägen! Men varför kopplar men ur handbromsen då vid första besöket? |
|
|
Om du ändå är och storriver i bakbromsarna så kolla bromssköldarna - skyddsplåtarna som jag först trodde bara var till för att hålla skivorna torra(-re) i regnväder men de har en uppgift till - nämligen att hålla fast "handbromswiren". Handbromsen är ju som sagt en trumbroms inuti bromsskivan. Min bil började låta illa höger bak (metal mot metalskrap) och handbromsen ville gärna rosta fast i fuktigt väder tidigare. Det var bromsskölden som rostat och handbromshållaren satt snett och då måste man ta av bromsskivor för att byta skölden. Och när man ändå river så brukar man byta skivorna och till nya skivor sätter man nya klotsar - allt enligt min BMWverktad. Nu var mina skivor inte utslitna men spåriga och klotsarna var inte så slitna men nu är allt nytt och givetvis på båda sidor - man byter ju inte bromsar på bara ena sidan. Drygt 7500 fattigare (arbete + mtrl) men med skinande bakbromsar på E46an. Inte så kul pengar då det ju bara ger bromsar åter och egentligen var det ju bara skölden som drog med sig handbromsen som var dåligt. Märkligt att inte BMW gör bromsskäldar i mer rosttrögt matrial - den sitter ju väldigt utsatt till och har just som syfta att hålla fukt på utsidan. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.